Aanvulling:Je kan de eerste laag verdunnen met terpentine (10-20%)
Beter te verdunnen met terpentijn (gomterpentijn), dit werkt beter.
Ik breng Deense olie met een kwastje aan, in dunnere laagjes.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Aanvulling:Je kan de eerste laag verdunnen met terpentine (10-20%)
moet ik eens proberen. Er stond op de verpakking white spirit en dat is volgens mij terpentine. Maar eerlijkheidshalve zou ik zelf liever ook terpentijn (olie) willen gebruiken. Is niet zo agressief.Aanvulling:
Beter te verdunnen met terpentijn (gomterpentijn), dit werkt beter.
Ik breng Deense olie met een kwastje aan, in dunnere laagjes.
Ok, het is duidelijk, bedankt voor de reactie,De takel was voor algemeen gebruik, dus niet alleen voor de boten. Om een last zijwaarts te krijgen was er aan de uiteinden van de ra een tweede takel aanwezig. Deze werd dan aan de strop van de middentakel vastgehaakt en een last kon dan naar buiten getrokken worden.
Dag Jan. Onder aan het zeil komt een lus waar de buikgording begint en dan voorlangs het zeil naar een blok op de ra, vandaar naar een blok op de stagkraag waarna het achterlangs de ra en zeil langs de achterzijde van de wanttouwen naar beneden door een kous die op het wanttouw bevestigd is. En dan op de nagelbank belegd achter het want. Hoop dat het duidelijk is.goede middag allen,
Ik heb nog een vraag over de Batavia en wel over de zeilen. Ik ben wat in de war geraakt door de discussie over de buikgordings in het uitstekende verslag van Jacques. Ik wil ze er toch graag bij hebben omdat het toch wel fraaier is maar waar moet ik deze beleggen? Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Alvast bedankt voor een reactie
Jan
Bedankt voor je reactie Stephan. Ik ga eraan beginnen maar zal met het belegpunt wachten om te zien waar een plekje vrij is.Dag Jan. Onder aan het zeil komt een lus waar de buikgording begint en dan voorlangs het zeil naar een blok op de ra, vandaar naar een blok op de stagkraag waarna het achterlangs de ra en zeil langs de achterzijde van de wanttouwen naar beneden door een kous die op het wanttouw bevestigd is. En dan op de nagelbank belegd achter het want. Hoop dat het duidelijk is.
Beste Jan bedankt voor je compliment voor mijn verslag, misschien verduidelijken onderstaande foto's iets meer dit betreft de buikgordings van de HMS Victory, Let op dze beginnen aan de voorzijde van de ra, dan naar beneden, onder het zeil naar de achterzijde, en daar door de diverse blokken naar de mast en dan naar je belegpunt.Ik wil ze er toch graag bij hebben omdat het toch wel fraaier is maar waar moet ik deze beleggen? Of heb ik wat over het hoofd gezien.
En verder met de buikgordings, deze werden in het midden en wat verder naar de mast aan de voorkant om de ra geknoopt:
![]()
Dan onder het zeil door naar de achterzijde geslagen alwaar ze door de aanwezige 4-1 blokken gestoken werden:
![]()
En van daaruit naar de aanwezige blokken onder de mars:
![]()
Graag gedaan. Als je te weinig belegpunten hebt, kan je ook stiekum 2 op 1 punt maken. Als de trossen op de nagelbanken hangen ziet niemand het dat er 2 touwtjes op die plek zitten. Succes en leuk dat je zulke details ook aanbrengt.Bedankt voor je reactie Stephan. Ik ga eraan beginnen maar zal met het belegpunt wachten om te zien waar een plekje vrij is.
Jan
dank je Koos, zo langzaam begint het te dagen, ik zal je verslag nog eens en zeker post 757, raadplegenBeste Jan bedankt voor je compliment voor mijn verslag, misschien verduidelijken onderstaande foto's iets meer dit betreft de buikgordings van de HMS Victory, Let op dze beginnen aan de voorzijde van de ra, dan naar beneden, onder het zeil naar de achterzijde, en daar door de diverse blokken naar de mast en dan naar je belegpunt.
Waar je ze uiteindelijk wilt / kunt beleggen is per zeil verschillend en is in mijn verslag van de Batavia aangegeven o.a. in post #757.
In elk geval veel succes met je Batavia,
Gr Koos