Kolderstok schepen tips en vragen

Aanvulling:
Beter te verdunnen met terpentijn (gomterpentijn), dit werkt beter.
Ik breng Deense olie met een kwastje aan, in dunnere laagjes.
moet ik eens proberen. Er stond op de verpakking white spirit en dat is volgens mij terpentine. Maar eerlijkheidshalve zou ik zelf liever ook terpentijn (olie) willen gebruiken. Is niet zo agressief.

De beitsen van jouw waar zijn die mee verdund? ik heb nog een heel klein beetje in een potje maar die is verdikt door verdamping. Wil hem weer iets verdunnen.

Betreft model de Batavia van Kolderstok. Bij de dekken blijven er 2 plaatjes gemerkt " H" over. Is er wellicht een dek wat ik over het hoofd heb gezien?

In de nieuwere dozen zit een klein overzicht met aanpassingen ten opzichte van het eerste ontwerp.
Daarin staat ook dat het wandje H (zie ook tekening 4) tegenwoordig uit twee korte stukken bestaat en ter plaatse van dek c - voorzijde komt.
Waarschijnlijk kom je hiermee wel verder.

Aanpassing Batavia 1628
- De dekbeplanking van 0,7 x 3 mm (abachi) is vanwege kwaliteit vervangen door een dikkere uitvoering in
4 mm breedte.
- Een groot deel van het lindenhout is vervangen door notenhout.
- Wand H (1 mm mdf – zie tekening 4) is opgedeeld in twee korte stukken en komt aan de voorzijde van
dek C (in plaats van bij spant 12).
- De jufferblokken 3,5 mm zijn vervangen door jufferblokken 4 mm
- Bruin touw 1,4 mm voor grote stag zit bij tuigage bijgevoegd

Hans

goede middag allen,
ik ben bezig met de bouw van de Batavia en zojuist de sloeptakel gemaakt, nu is mijn vraag: is de sloeptakel alleen bedoeld voor de sloep of dient deze ook om b.v. goederen uit het ruim te takelen en kan de takel dan ook zijwaarts getrokken worden??
Alvast dank voor de eractie,
Jan

De takel was voor algemeen gebruik, dus niet alleen voor de boten. Om een last zijwaarts te krijgen was er aan de uiteinden van de ra een tweede takel aanwezig. Deze werd dan aan de strop van de middentakel vastgehaakt en een last kon dan naar buiten getrokken worden.

De takel was voor algemeen gebruik, dus niet alleen voor de boten. Om een last zijwaarts te krijgen was er aan de uiteinden van de ra een tweede takel aanwezig. Deze werd dan aan de strop van de middentakel vastgehaakt en een last kon dan naar buiten getrokken worden.
Ok, het is duidelijk, bedankt voor de reactie,
Jan

goede middag allen,
Ik heb nog een vraag over de Batavia en wel over de zeilen. Ik ben wat in de war geraakt door de discussie over de buikgordings in het uitstekende verslag van Jacques. Ik wil ze er toch graag bij hebben omdat het toch wel fraaier is maar waar moet ik deze beleggen? Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Alvast bedankt voor een reactie
Jan

goede middag allen,
Ik heb nog een vraag over de Batavia en wel over de zeilen. Ik ben wat in de war geraakt door de discussie over de buikgordings in het uitstekende verslag van Jacques. Ik wil ze er toch graag bij hebben omdat het toch wel fraaier is maar waar moet ik deze beleggen? Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Alvast bedankt voor een reactie
Jan
Dag Jan. Onder aan het zeil komt een lus waar de buikgording begint en dan voorlangs het zeil naar een blok op de ra, vandaar naar een blok op de stagkraag waarna het achterlangs de ra en zeil langs de achterzijde van de wanttouwen naar beneden door een kous die op het wanttouw bevestigd is. En dan op de nagelbank belegd achter het want. Hoop dat het duidelijk is.

Dag Jan. Onder aan het zeil komt een lus waar de buikgording begint en dan voorlangs het zeil naar een blok op de ra, vandaar naar een blok op de stagkraag waarna het achterlangs de ra en zeil langs de achterzijde van de wanttouwen naar beneden door een kous die op het wanttouw bevestigd is. En dan op de nagelbank belegd achter het want. Hoop dat het duidelijk is.
Bedankt voor je reactie Stephan. Ik ga eraan beginnen maar zal met het belegpunt wachten om te zien waar een plekje vrij is.
Jan

Ik wil ze er toch graag bij hebben omdat het toch wel fraaier is maar waar moet ik deze beleggen? Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Beste Jan bedankt voor je compliment voor mijn verslag, misschien verduidelijken onderstaande foto's iets meer dit betreft de buikgordings van de HMS Victory, Let op dze beginnen aan de voorzijde van de ra, dan naar beneden, onder het zeil naar de achterzijde, en daar door de diverse blokken naar de mast en dan naar je belegpunt.

En verder met de buikgordings, deze werden in het midden en wat verder naar de mast aan de voorkant om de ra geknoopt:
540b1ab2-60a2-4641-b1e6-ef5290b0b12b-jpeg.482078

Dan onder het zeil door naar de achterzijde geslagen alwaar ze door de aanwezige 4-1 blokken gestoken werden:
ef0facf4-d583-4536-bf85-fc5eaf05af5f-jpeg.482075

En van daaruit naar de aanwezige blokken onder de mars:
08cf1022-6cb2-4eef-bb5f-c960ff15156c-jpeg.482076

Waar je ze uiteindelijk wilt / kunt beleggen is per zeil verschillend en is in mijn verslag van de Batavia aangegeven o.a. in post #757.

In elk geval veel succes met je Batavia,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Stephan. Ik ga eraan beginnen maar zal met het belegpunt wachten om te zien waar een plekje vrij is.
Jan
Graag gedaan. Als je te weinig belegpunten hebt, kan je ook stiekum 2 op 1 punt maken. Als de trossen op de nagelbanken hangen ziet niemand het dat er 2 touwtjes op die plek zitten. Succes en leuk dat je zulke details ook aanbrengt.

Beste Jan bedankt voor je compliment voor mijn verslag, misschien verduidelijken onderstaande foto's iets meer dit betreft de buikgordings van de HMS Victory, Let op dze beginnen aan de voorzijde van de ra, dan naar beneden, onder het zeil naar de achterzijde, en daar door de diverse blokken naar de mast en dan naar je belegpunt.

Waar je ze uiteindelijk wilt / kunt beleggen is per zeil verschillend en is in mijn verslag van de Batavia aangegeven o.a. in post #757.

In elk geval veel succes met je Batavia,
Gr Koos
dank je Koos, zo langzaam begint het te dagen, ik zal je verslag nog eens en zeker post 757, raadplegen
Groeten Jan

Ik kom niet uit met de korvijnnagels voor de Batavia.
Volgens het papiertje in het zakje zitten er 80 in, maar dan kom ik er 26 te kort.

Nagelbalken:
19 stuks galjoendek
28 stuks bakdek
24 stuks halfdek
16 stuks kampagnedek

Knechten:
14 stuks grote mast
5 stuks bakdek

Of maak ik ergens een denkfout?

Je hebt mail van mij :)

De basis van ca. 80 stuks zitten in het hoofdpakket. Wanneer je ook het zeilenset heb, daar zitten de resterende ca. 30 stuks in.

Goede morgen allen,
Ik heb nog een vraag betreffende de Batavia. Ik kan met geen mogelijkheid ontdekken hoe die schuine ra van de bazaansmast is opgehangen, is hiervan misschien een fotootje of tekening van?
Aangezien ik een landrot van het zuiverste water ben, gebruik ik misschien de verkeerde uitdrukking maar dat moeten jullie me maar niet kwalijk nemen.
Alvast hartelijk dank voor de reaktie
Jan

Beste Koos,
Je fotoos zijn super duidelijk, ik volg je verslag dan ook met veel plezier. Maar hoe bevestig ik aan deze ra het touw waar de ra mee opgehesen kan worden.
Jan

Back