Het Groot-Gaffelzeil (2)
Lijn 31: dit is een kort lijntje die op de Mantua tekening begint en eindigt op de oogbout (31) bovenop de Windas (71) Nadat je de lijn eerst aan 1 kant bevestigd hebt aan de oogbout loopt hij daarna eerst door een 1 schijfsblok die aan de Halshoek (bij de Mast) van het Gaffelzeil bevestigd is. Daarna wordt hij belegt op dezelfde oogbout. Nb. ik heb hier een kleine wijziging doorgevoerd nl. na het doorlopen van het 1 schijfsblok aan de Halshoek heb ik hem belegt op de Mastkraag op korvijnagel 23. De reden hiervoor was dat ik het onderlijk van het Gaffelzeil iets meer richting de mast kon trekken, hierdoor kwam de Halshoek van het zeil ook iets meer richting de mast met als resultaat dat het zeil iets strakker en vlakker gespannen werd.
Lijn 37: Dit korte lijntje wordt direct aan de lus van de schoothoek geknoopt >> passeert eerst de 1 schijfsblok die aan de oogbout op het eind van de giek gemonteerd is >> en wordt belegt op de 1e boomklamp 83E van de boom (Giek) nb. in combinatie met het vorige lijntje 31 kan hiermee het groot Gaffelzeil strakker en vlakker gespannen worden.
Lijn 32: Deze lijn is qua opbouw gelijk aan lijn 27 maar nu aan de andere zijde van de mast en zeil, het eerste stuk enkel (
rood) maar deze begint echter aan de oogbout op het eind van de Giek >> daarna gaat hij diagonaal richting de mast naar het 1 schijfsblok aan het ezelshoofd (daar waar lijn 27 begint) >> vanaf hier gaat hij aan de
binnenkant door de Marszaling richting de nagelbank (wel aan de overkant van lijn 27 = BB) en gaat ter horizontale hoogte van de knop op de Boegspriet 84 (kluiverboom) over in een 1 schijfsblok, (kijk even goed op de dwarsdoorsnede rechts van het grote zijaanzicht op tekening 3 maar nu aan de linkerkant van de mast).
Vanaf de nagelbank loopt er een enkele lijn (
blauw) die eerst door dit zelfde 1 schijfsblok loopt om daarna omgekeerd weer richting het dek te lopen en ter hoogte van de Juffers afgesloten wordt door een 2 Schijfsblok. Dit 2 schijfsblok is de bovenste van een talie die verder naar de er tegenoverstaande 2 schijfsblok loopt middel een talie.(de meervoudige dunne
gele lijnen) Aan dit onderste 2 schijfsblok zit direct verbonden een oogbout die in originele Mantua uitvoering in de voetbeplanking van de stutten (29) vast gelijmd wordt.
Let op hier geld ook !!:
Maak je echter eenzelfde aangepaste versie zoals ik gedaan heb, dus met een verschansingsschot achter de 3 Juffer-talies, boor dan het gat voor de oogbout aan de binnenkant van de verschansing. (kijk even naar mijn voorgaande bericht). Het halende part van deze 2 schijfs-Talie wordt ook op de nagelbank maar nu aan de andere kant dan lijn 27 belegt (vandaar een dubbel lijntje die je ziet op het bovenaanzicht op tekening 2)
Lijn 30: Dit is een lijn die zowel aan BB als SB (30A en 30B) enkel aan de “kromme haak” op het eind van de gaffelboom begint >> Ergens tussen het onderlijk van het Gaffelzeil en de Giek eindigt dit gedeelte aan beide zijden in een 1 schijfsblok. (zelf even bepalen maar neem de maat
niet over van de tekening!! De lijn is in perspectief getekend!! >> dus langer!!) nb. zorg wel even als je beide 1 schijfsblokken vastknoopt dat je een lijn
aan de onderkant van dit blok mee vast knoopt, want dit is het vertrekpunt van de onderliggende Talie
Dit laatste 1 schijfsblok vormt een Talie met een tegenoverliggende 1 schijfblok waaraan een oogbout vastzit die je in een geboord gat net naast de toegangspoort van de boot, op de voetbeplanking van de stutten (29) vastlijmt.>> hierna scheer je de talie in en belegt deze op de Klamp 30 aan de binnenkant van de verschansing.
Let even op dat je hierbij de Gaffelboom niet scheef over het midden van de boot trekt, dus beide zijden gelijkmatig aantrekken. Nb. om de klamp aan BB zijde toegankelijker te maken heb ik even de trap naar het ruim even tijdelijk er uitgenomen.
En nog even een totaalaanzicht aan Stuurboordzijde