Kamper kogge

Wat is dit een complex ding om te bouwen Jan, maar zij begint nu toch goed te lijken op die kogge die je eerder liet zien

Ik moest nog aan je Kogge denken Jan toen ik dit zelfgebouwde sloepje in Frankrijk tegenkwam.

Bijlagen

• sloep 1.jpg
    sloep 1.jpg
    239 KB · Weergaven: 234
  • sloep 2.jpg
    sloep 2.jpg
    189,1 KB · Weergaven: 220
Update 16
Nu is de inwendige structuur aan de beurt. Na het plaatsen van de dwarsbalken kan ik er moeilijk meer bij.
Daar heb ik tot nu toe nog weinig van laten zien hoe dat moet worden. Dus een paar schema's kan geen kwaad.

full

Foto: Uit “Die Kieler Hansekogge” van Uwe Baykowski

De dwarsbalk steunt op spant 9 en gaat door spant 10. Verder is a een bodemplank, b het zaathout en midscheeps de mastspoor, c de kielplank, d de mastspoorversteviging ook wel kattespoor genoemd, e een knie steunend op een dwarsbalk, f dekbalk in lengte richting, g het dek.
Dit slaat op de Kieler kogge maar verschilt in principe niet van de Kamper kogge.
Een schets van de voorsteven constructie uit hetzelfde boek.

full

Foto: Schema van de voorsteven van de Kieler kogge. Lijkt sterk op de Kamper kogge, zie volgende foto's.

En ook nog een paar foto's van de Kamper kogge.

full

Foto: Kamper kogge, de voorsteven bovendeks.

full

Foto: Kamper kogge, voorsteven onderdeks.

full

Foto:Steven knieen in het model.

De onderste losse knie heb ik gemaakt uit een blok balsa van 3x3x4 cm. Dat leverde een heleboel stof en zaagsel op en uiteindelijk een slecht passende knie. Om er zo een stuk of tien te maken zag ik niet zitten. En ik probeerde wat met boetseerklei en zien er een stuk beter uit, hoewel géén hout..
Deze knieën zitten benedendeks en worden zwart geschilderd. Is dit acceptabel?
Ze worden verlengd (in het echt ook ) met een houten lat.

Ik ga weer klussen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Als deze zwart worden en van dezelfde afmeting als de verlengde lat dan is het voor deze keer acceptabel Jan, maw we zullen het voor deze keer door de vingers zien ....:rofl::rofl:
Zonder gekheid mooi opgelost zo.....

Jan jy het soveel effort in die Kogge gesit en jy maak sulke goeie vordering dat ek nou hier van my vriend, Koos,veskil (jammer Koos). ;) Ek sou nie nou n kompromie maak nie. Vat jou tyd en maak die knie uit hout. Dan sal jy werklik tevrede wees. (Only my two cents).

Dat zou kunnen, maar je krijgt het nooit precies als het kleimodel, en dan moet je het nog steeds pas maken op het model.
Dat is twee keer lastig werk.
Bedenk wel dat die liggers onder de bodembeplanking liggen. Alleen door de kieren van de bodembeplankiing zijn ze zichtbaar.

Door de overnaadse gangen is dat natuurlijk extra moeilijk.
Je kan ook dunne plankjes nat maken en op de bodem drukken en een aantal lagen op elkaar lijmen, dan heb je de vorm , er blijft dan een opening waar de gangen elkaar overlappen, maar dat zie je niet , je hebt dan een grote opening waar het lekwater weg kan .
Je hebt dan een wrang die effectief bijdraagt aan de sterkte.
Ik gebruikte de binnenzijde van de romp bedekt met plastiek folie als mal lijmde een aantal lagen fineer op elkaar tot de gewenste dikte , als alles droog was spant uithalen , de kanten gelijk schuren en op zijn plaats lijmen.
Dat waren spanten om de puttings aan te bevestigen, binnenkant romp.

Ja, dat is een aardige manier om de dwarsliggers op de bodem te maken. Maar die maak ik al van een latje 5x3. en in vorm gebogen. Inclusief lekwater afvoer. (hé hé).
Maar ik heb het hier over de wrangen op de stevens. Die hebben een bocht in twee vlakken. Die op de bodem slechts in één.
Die aan de voorstevens zijn nog het makkelijkste. Ik probeer nu een maantje te zagen uit een dun plankje en dan dat rond te buigen. Twee op elkaar moet dan redelijk goed zijn.
Die aan de achtersteven is lastiger. Dat is meet een V-vorm waarvan de opstaande poten getordeerd zijn..

Een paar maantjes zagen, buigen en op elkaar plakken gaat niet werken.
Een uitgangspunt was dat het één geheel moet zijn. In het echt is het één stuk hout. Als ik dat laat vallen kan ik zo.n knie samenstellen uit verschillende kleine stukjes en die in een vloeiende lijn vijlen.
Na verven zie je die naad praktisch niet meer en veel zullen bedekt worden door de binnen-beplanking..
Voor de stukjes kan ik uitgaan van de klei-knieen. Dus die toch niet voor niets gemaakt, en het eindresultaat is hout.
Zal later wat foto's plaatsen.

Update 17
Na alle probeersels en adviezen lijkt dit de beste weg: Samenstellen uit kleine stukjes en rond schuren.

full

Foto: Deze knie is samengesteld uit 6 stukjes 3x5 mm. Hier zichtbaar in drie dimensies, let maar op de stand van de knijper.

full

Foto: Hier zwart geverfd en dry fit ter plekke. De andere gaan we ook zo vervangen.

Ik vind het een nette oplossing. Jullie ook?

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back