Update 19
Ondertussen heb ik de binnenkant matzwart geverfd ( met schoolbordenzwart). En twee gangen van de binnenwegering geplaatst.
Foto: Gezwart met eerste binnenwegering.
Op internet vond ik deze foto van de kogge, recht van opzij gezien. Ik wilde namelijk weten waar precies de dwarsbalken zitten en de plaats van de mast. In de rode rondjes zie je vaag nog de dwarsbalken naar buiten steken. Door nauwkeurig te meten ten opzichte van de lengte kon ik bepalen waar de dwarsbalken en de mast moeten komen.
Later kreeg ik van de modelbouwer van de Kamperwerf een tekening waarop deze plaatsen stonden aangegeven. Dat scheelde eel weinig. Op onderstaande foto zie je de opening voor de mastvoet en 5 mm daarvoor een potloodrondje waar hij volgens de tekening moet komen. De opening voor de mastvoet is rond omdat ik geen vierkante gaten boor kon vinden. En als de mast erop staat ziet niemand dat meer.
Foto: Binnenwegeringen met kattesporen.
Op deze foto zie je ook 2 x vier kattesporen, de verstevigingen van het mastspoor. Op de Kamperkogge zouden ze niet voorkomen maar op de IJsselkogge wél. Ik vind het een leuk detail vooral ook omdat dit later nog wél zichtbaar blijft.
Die kattesporen zijn van eikenhout, ingesmeerd met het bekende azijnmengseltje. Ze zijn daardoor zwart uitgeslagen. De wegeringen (appelhout) zijn recht s ook ingesmeerd en zien er niet zwart uit maar wel mooi verweerd.
Een tip: Als je het azijnmengseltje (azijn met ijzer van een schuursponsje) wil gebruiken, voer dan altijd eerst een test uit om het resultaat te zien. Elke houtsoort reageert anders.
Foto: Nee er mankeert niets aan uw ogen, u ziet niet dubbel.
Het resultaat van de eerste drie pogingen heb ik in water gelegd om de gangen los te weken. Die heb ik opnieuw kunnen gebruiken.
De vierde poging bleek achteraf toch nog niet zo heel slecht te zijn. Ik ga die ook afmaken. Hij is tot nu toe slechts 1 cm breder dan de goede. Straks met het bouwpakket van Shipyard heb ik een koggevloot.
Wordt vervolgd.