Update 14
De ongelijkheid in hoogte tussen bakboord en stuurboord, waar ik me nog niet erg van bewust was, heeft me gedwongen eens kritisch naar het geheel te kijken.
En dan vallen me wel meer ongerechtigheden op.
Van sommige was ik me wel bewust, maar dacht dan:”Och, als dat het enige is…..”, Maar nu blijken het wel meer dingen te zijn en die tellen allemaal op.
Bijvoorbeeld:
De twee stevens staan niet exact in hetzelfde vlak.
De overlap tussen de gangen is niet overal gelijk en vaak erg breed of het kiert.
De helling van dezelfde gangen, links en rechts, verschilt waardoor het schip aan stuurboord 5 tot 8 mm breder is dan aan bakboord. Er zat daar inderdaad een bredere kier tussen wand en spant. Dat leidde er toe dat de valse kiel niet midden op de kielplank stond maar op de rand aan stuurboord. Ik dacht : “ Dat trek ik straks wel weer recht”.
Er zijn ook wel dingen goed gegaan. Bijv de aanhechtingen aan de stevens zijn op zich heel acceptabel, maar door de ongelijkheid in breedte van de gangen niet symmetrisch. Op de foto’s van de onder-en binnenkant in vorige update is de ongelijkheid tussen de gangen best wel goed te zien.
Ik beschouw dit model niet zomaar als een tussendoortje maar als een serieus model. En dan is de kwaliteit tot nu toe dus onvoldoende. Helaas.
De consequentie is dus: Opnieuw beginnen.
Voordeel is nu dat ik een heleboel fouten ken die ik niet meer moet maken.
Hoe kan ik het beter doen?
Ik heb eens nader gekeken naar de bouwdoos van Shipyard, hoe zij het doen. (Schaal 1:72 ipv mijn schaal van 1:50)
De methode is plank on frames en alles is voorgelaserd.
De gangen zijn licht gekromd met een overlap van 1 mm. De gangen moeten licht voorgevormd worden en dan met een kleine overlap tegen de frames aan worden gelijmd. Niets nieuws onder de zon.
Voorbeelden bouwpakket Shipyard
Het losse karakter van mijn spantenraam heeft me parten gespeeld. Het was niet leidend genoeg.
Na enige overwegingen ga ik het volgende doen:
Ik ga de spanten vast zetten op de valse kiel evenals de stevens en de kielplank.
De gangen bevestig ik tegen het spantenraam, niet met lijm maar met spijkers.
(In het echt duurde het een paar eeuwen voordat men van “shell first” overging op “spant first” bouwen. Ik doe het in een paar maanden. Niet slecht toch?)
Overlap tussen de gangen moet minder, max 2 mm, in het echt dus 10 cm. Als ik meer overlap heb dan moet de gang worden versmald. Tot nu toe werkte ik vooral met rechte planken (lange rechthoeken) Door versmallingen aan te brengen zullen ze ronder worden. Omdat alles dan vast zit kan ik ook beter links en rechts met elkaar vergelijken en gelijk houden.
Na 9 gangen kan ik dan alle spijkers verwijderen, want op de 10e gang liggen de dwarsscheepse dekbalken die door de gang heen steken.
En dan moet ik een acceptabele body hebben. Maar dan zijn we wel drie ( of meer) weken verder.
Dus opnieuw de stevens en de stevenhaken gemaakt en nu vastgezet aan de valse kiel.
Foto: De steven, stevenhaak en kielplank direct over de volle lengte in vorm gefreesd en tegen de valse kiel geschroefd. Ook de gangenverdeling op de spanten gecontroleerd en waar nodig iets aangepast.
De eerste twee nieuwe gangen zitten er weer op. De drie gangen in het vlak zijn het lastigste. Er zitten karveel-klinker overgangen in en ze zijn sterk getordeerd.
Foto: De eerste twee gangen van het vlak.
En ze liggen stijf tegen de spanten aan. Desnoods met een spijker.
Foto: Geen kier tussen spant en gangen.
Dus we zijn weer lekker op dreef.
Wordt vervolgd.