Kamper kogge

Update 14
De ongelijkheid in hoogte tussen bakboord en stuurboord, waar ik me nog niet erg van bewust was, heeft me gedwongen eens kritisch naar het geheel te kijken.
En dan vallen me wel meer ongerechtigheden op.
Van sommige was ik me wel bewust, maar dacht dan:”Och, als dat het enige is…..”, Maar nu blijken het wel meer dingen te zijn en die tellen allemaal op.
Bijvoorbeeld:
De twee stevens staan niet exact in hetzelfde vlak.

full


De overlap tussen de gangen is niet overal gelijk en vaak erg breed of het kiert.

full


De helling van dezelfde gangen, links en rechts, verschilt waardoor het schip aan stuurboord 5 tot 8 mm breder is dan aan bakboord. Er zat daar inderdaad een bredere kier tussen wand en spant. Dat leidde er toe dat de valse kiel niet midden op de kielplank stond maar op de rand aan stuurboord. Ik dacht : “ Dat trek ik straks wel weer recht”.
Er zijn ook wel dingen goed gegaan. Bijv de aanhechtingen aan de stevens zijn op zich heel acceptabel, maar door de ongelijkheid in breedte van de gangen niet symmetrisch. Op de foto’s van de onder-en binnenkant in vorige update is de ongelijkheid tussen de gangen best wel goed te zien.
Ik beschouw dit model niet zomaar als een tussendoortje maar als een serieus model. En dan is de kwaliteit tot nu toe dus onvoldoende. Helaas.
De consequentie is dus: Opnieuw beginnen.
Voordeel is nu dat ik een heleboel fouten ken die ik niet meer moet maken.

Hoe kan ik het beter doen?
Ik heb eens nader gekeken naar de bouwdoos van Shipyard, hoe zij het doen. (Schaal 1:72 ipv mijn schaal van 1:50)
De methode is plank on frames en alles is voorgelaserd.

full


De gangen zijn licht gekromd met een overlap van 1 mm. De gangen moeten licht voorgevormd worden en dan met een kleine overlap tegen de frames aan worden gelijmd. Niets nieuws onder de zon.

full


full

Voorbeelden bouwpakket Shipyard

Het losse karakter van mijn spantenraam heeft me parten gespeeld. Het was niet leidend genoeg.
Na enige overwegingen ga ik het volgende doen:
Ik ga de spanten vast zetten op de valse kiel evenals de stevens en de kielplank.
De gangen bevestig ik tegen het spantenraam, niet met lijm maar met spijkers.
(In het echt duurde het een paar eeuwen voordat men van “shell first” overging op “spant first” bouwen. Ik doe het in een paar maanden. Niet slecht toch?)
Overlap tussen de gangen moet minder, max 2 mm, in het echt dus 10 cm. Als ik meer overlap heb dan moet de gang worden versmald. Tot nu toe werkte ik vooral met rechte planken (lange rechthoeken) Door versmallingen aan te brengen zullen ze ronder worden. Omdat alles dan vast zit kan ik ook beter links en rechts met elkaar vergelijken en gelijk houden.
Na 9 gangen kan ik dan alle spijkers verwijderen, want op de 10e gang liggen de dwarsscheepse dekbalken die door de gang heen steken.
En dan moet ik een acceptabele body hebben. Maar dan zijn we wel drie ( of meer) weken verder.

Dus opnieuw de stevens en de stevenhaken gemaakt en nu vastgezet aan de valse kiel.

full

Foto: De steven, stevenhaak en kielplank direct over de volle lengte in vorm gefreesd en tegen de valse kiel geschroefd. Ook de gangenverdeling op de spanten gecontroleerd en waar nodig iets aangepast.
De eerste twee nieuwe gangen zitten er weer op. De drie gangen in het vlak zijn het lastigste. Er zitten karveel-klinker overgangen in en ze zijn sterk getordeerd.

full

Foto: De eerste twee gangen van het vlak.

En ze liggen stijf tegen de spanten aan. Desnoods met een spijker.

full

Foto: Geen kier tussen spant en gangen.

Dus we zijn weer lekker op dreef.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Nou Jan, drie maal is scheepsrecht gaat hier niet meer op;), wel goed van je dat je blijft proberen, zo zal het uiteindelijk wel goed komen denk ik :thumbsup:
 
Jan, je bent een voorbeeld van een echte doorzetter. Opgeven is er niet bij en zo hoort het ook. Tegenwoordiger noemen ze dat een “Topper of Toppertje.;)
 
Toch wel jammer dat de vorige nog niet naar je zin was, maar steengoed dat je de bouwwijze gewoon aanpast, en overnieuw begint.:worship::worship:
 
Update 15
Even een voorbeeldje uit de praktijk m.b.t. beplanken.
Als je de derde gang laat lopen zoals hij “wil” dan krijg je dit.

full


Druk je de punt dicht dan gaat de gang open staan. En dan is je schip lek. Niet goed dus.
Mijn oplossing is dan om de delen van één gang onder een hoek aan elkaar te lassen.

full


Het voorste deel van een gang in het vlak, bij de stevens, is overlappend, dus iets breder dan in het vlak. Maar bij de steven moet hij net zo breed zijn als de overige gangen namelijk lengte steven gedeeld door aantal gangen. Dan moet de gang iets verjong worden. En verder zit er ook een overgang van karveelbouw naar klinkerbouw in. Dat alles resulteert in een vorm als hieronder.

full


Het gearceerde deel, bij de las en de overgang, is schuin aflopend.
Alles bij elkaar is het een heel gedoe om het eind van een gang goed passend aan de steven te krijgen.
Vanaf de vierde gang heb je geen overgang karveel-klinker meer en kan je volstaan met een “knik” in de las.
Het is gelukt en we gaan weer verder
Ik ben nu gekomen tot en met gang 9.
Gang 10 is de gang waar de dwarsbalken door naar buiten steken. Dekbalk is niet het goede woord want het dek ligt iets hoger. Het is meer een balk die de wanden bij elkaar houdt.
Deze balken kunnen er nog niet in want daarmee wordt het binnenste geblokkeerd.
Dus eerst nu het binnenwerk plaatsen. Maar eerst een paar foto's van de huidige situatie.

full

Foto: De zijkanten. Boven bakboord en onder stuurboord.

full

Foto: De zijkanten van boven gezien, waaruit blijkt dat de gangen goed tegen de spanten aansluiten.

full

Foto: De stevens. Links de voorsteven en rechts de achtersteven. De voorsteven krijgt nog een deklat.

full

Foto: Van binnen gezien, waar nu de dwarsliggers en de rest van de bodem geplaatst moet worden.


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top