Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Bas, zonder ailerons vliegt de Fox waardeloos (in mijn opinie dan, tenzij je 'm zo licht bouwt dat hij indoor langzaam kan vliegen. Persoonlijk zou ik de richtingroer servo overzetten naar aileron aansturing :)
+1 Zelfde ervaring. Met alleen richtings- en hoogteroer kom je er niet. :nooo:
 
Okee, thanks. Dan ga ik nog wat grammen eraf halen en ailerons toevoegen. (richtingsroer blijft)
73 gram ga ik niet halen, maar wat sneller vliegen vindt ik niet zo erg.. :D
 
Waarom zou je het richtingroer laten zitten als het nutteloos is? Sturen doe je toch met ailerons + hoogte/ Scheelt je in ieder geval 6-12 gram voor één servo.. Overigens, als je van de servo's (die in de romp gesneden zijn) de bevestigingsplaatjes afsnijdt kun je ze wat dieper wegwerken..

Wat sneller vliegen is ook totaal niet erg, zorgt er in mijn opinie alleen maar voor dat de Fox een stuk stabieler vliegt (vooral bij langzaam vliegen valt hij erg snel over een vleugel weg (tipstall) waar je vrij moeilijk weer uit komt. Maak de ailerons niet te groot! (maximaal 1cm diep, helft van rechte vleugeldeel lang), dan nog reageert hij heftig genoeg om goed mee te vliegen.
 
..maar zonder richting kan ik niet snaprollen. hehe :D
Scheelt idd aardig wat grammen ja, kan er wel af.

Bedankt voor de tips, ik zal de ailerons niet '3D' maken.
 
Ik heb met beide gevlogen. Ik heb er zelf een met ailerons en hoogte en dit vliegt best aardig, soms haakt die wel ietsjes in bochtjes.

Ook met die van een kennis gevlogen die heeft er eentje met hoogte en richting dit vloog ook aardig, je kunt alleen geen scherpe bochten draaien verder voor rustig rond tuffen vond ik t leuk vliegen.

Met rolroeren ligt de funfactor natuurlijk wel hoger je kun dan ook rollen, inverted etc.
 
moet ik nu concluderen dat de fox eigenlijk ee vrijvlucht toestel is dat omgebouwd is?? of hoe zit t nu?

want bij de ene zitten de servos in de neus, bij de andere achter de vleugel. de ene heeft ailerons, de andere niet.

vliegt t buiten goed? kan je buiten alleen vliegen met staartsturing?

graag wat info daarover ;)
 
Dat de Fox een VV toestelletje is zou je al 34 pagina's terug gelezen kunnen hebben. Wat je voor een tientje tot 13 euro krijgt is een romp, een vleugel en een hoogteroer. In elkaar steken en gooien (fantastische vervanging voor een frisbee met mooi windstil weer!)

Iedereen die dit toestel dus RC gemaakt heeft heeft dit "op het gevoel" gedaan al hoorde ik dit weekeind dat er ook al Foxjes zijn met uitsparingen voor servo's en ontvanger (maar geen bewijs daarvoor gezien helaas)

Het vliegt zowel binnen als buiten goed al houdt de Fox wel van een beetje snelheid (vooral met het oog op wegvallen over de vleugeltip bij wat lagere snelheid), ik heb ondertussen exemplaren gezien waarvan alleen de voorvleugel (volledig) stuurt, ik heb ailerons + hoogte gezien en zelfs ailerons + hoogte + richting. Alles kan dus zolang je motor licht en sterk genoeg is om het gewicht in de lucht te houden :)

En info daarover... Ik zou zeggen klik eens op "eerste" en lees heel dit draadje door - ook op bijvoorbeeld andere RCforums kun je veel info vinden! Check ook youtube...
 
kzal t eens lezen als ik een uur ofzo de tijd heb ;)

ja kwou t gewoon weten, maar ik wou t dan zwever maken voor zo op ene voetbalveldje wat te zweven en proberen thermiek te vinden.
al is op lage hoogte geen sprake van termiek ;)
 
kzal t eens lezen als ik een uur ofzo de tijd heb ;)

ja kwou t gewoon weten, maar ik wou t dan zwever maken voor zo op ene voetbalveldje wat te zweven en proberen thermiek te vinden.
Daar is de Fox inderdaad prima geschikt voor, zolang het niet (te hard) waait. Al moet ik zeggen dat je van een half uurtje gooien toch wel lamme armen krijgt :D
Misschien kun je proberen om een Fox te DLG/SAL-en?

al is op lage hoogte geen sprake van termiek ;)
Um, want? Thermiek ontstaat OP de grond hoor :) Door stijging in temperatuur warmt een stuk grond op waardoor de lucht vlak daarboven mee opwarmt. Je krijgt dan een "bel" (thermiekbel dus) warme lucht die op een gegeven moment loslaat van de grond en opstijgt. Ik heb met mijn EZ* wel eens een thermiekvlucht gemaakt zonder de motor zelfs maar aan te zetten. Gewoon vanuit de hand een bel ingooien (je voelt een vlaag warmte en overal om je heen gaan blaadjes en pluisjes de lucht in, zat middenin een bel dus) en ging als een raket omhoog. Moet ik erbij zeggen dat dat wel op een hete windstille zomerdag op de heide was.. Maar het kan dus wel (en de Fox zal lang niet zoveel thermiek nodig hebben als de veel zwaardere EZ natuurlijk!)

Gewoon licht bouwen (3.7 grams servo's, 0.5mm pushrods, uithollen, 1x100mAh lipo cel van 7 gram, ultralight ontvangertje, mijn toestel is inclusief motor en 2S accupack nog geen 80 gram, een pure zwever moet dus zeker lichter kunnen :) )

Plaats je foto's hier wanneer je eraan begint?
 
ik ken de definitie van thermiek wel ;)

kweet wel dat t van af de grond ontstaat, maar de kans dat je op 6m van de grond omhoog raakt is 1 op 100??? denk niet dat de fox ontworpen is om te dlgen...


kheb pas een dizzy bird gemaakt... kga em nog verbeteren en hopelijk voelt hij dan wat thermiek ofzo... :)
 
@sleurhutje.
zo das een duur ding die discus mini...

daar heb je al een lege easyglider voor bijna :)

ik hou t wel op men dizzy bird :)
 
ahhh ja dan zat ik verkeerd;) ik zag ergens een mini discus van 1200mm span. das t dubbele en die kwam 45 ofzoiets :)
die mini discus is ook vrijvlucht origineel... moet je ook alles aanpassen eh ;)
 
Als je echt alleen een zwevertje wilt maken, dan kun je beter voor de Graupner Mini Discus gaan. Die zweeft een stuk gemoedelijker dan de Fox. ;)
Ben ik niet met je eens (met alle respect). Zo uit de doos vliegt de Discus wel leuk maar als RC zwever heb ik nog niet één exemplaar gezien dat echt goed vliegt. Vreselijk nerveus en erg lastig om het CG goed te krijgen (heb er zelf ook een op zolder liggen die H+R sturing heeft, na een half uurtje vliegen was de lol er eigenlijk al wel af)

Wat we eigenlijk nodig hebben is een Fox met een span dat 20cm groter is dan nu. Daarmee kun je de vleugelbelasting flink terugbrengen en krijg je een stuk stabiliteit erbij.

Iemand al gebrobeerd om het vleugelprofiel te "verlengen"? dus niet gewoon van een tweede vleugel een stuk erbij aanplakken maar van nieuw materiaal een extra stuk vleugel maken.

Als MPX slim is maken ze als volgend model iets dat tussen de Fox en de EZ in zit - wel een werpzwever maar dan een van twee of drie tientjes met een span van 80 centimeter ofzo. En een tweedelige romp die al hol is. De RC wereld zou er in ieder geval erg blij van worden :)
 
Ben ik niet met je eens (met alle respect). Zo uit de doos vliegt de Discus wel leuk maar als RC zwever heb ik nog niet één exemplaar gezien dat echt goed vliegt. Vreselijk nerveus en erg lastig om het CG goed te krijgen (heb er zelf ook een op zolder liggen die H+R sturing heeft, na een half uurtje vliegen was de lol er eigenlijk al wel af)
De Fox heeft meer gang nodig om in de lucht te blijven. De Discus zweeft beter bij een lagere snelheid. Ik heb met mijn Discus geen problemen met instabiliteit en vind het zweven met de Fox lastiger dan met de Discus. :? Maar dat is mijn ervaring. ;)

En er zijn genoeg (piepschuim)(elektro) zwevertjes tussen de 50 en 120cm spanwijdte te krijgen... :yes: :D
 
@sadkingbilly,

mss eens een mailtje doen, met het voorstel van zo een zwevertje te bouwen.???

het is toch leuk als je jouw voorstel op de markt ziet komen ;)
 
Hmmm... Wie was dat ook weer hier op het forum die contacten had met MPX Duitsland..? Misschien eens een balletje opgooien :D Je weet maar nooit!

Ben ondertussen ook even aan het kijken naar die 1.2m Discus van Graupner, ziet er ook veelbelovend uit. Als ik door de handleiding scroll zie ik zo al twee tot drie punten waar het toestel flink lichter kan - onder de 300 gram moet echt wel lukken met een pure zwever..

http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/20081029112717_4217_discus_2ct_de.pdf

Foto's vanaf pagina 6..
 
Back
Top