Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Multiplex levert standaard de oranje/wit en wit/oranje FOX als winkelproduct. Maar als reclameobject zijn ze ook in blauw, groen, geel en rood leverbaar. :? ;) Die kun je met een minimale afname van 144 stuks ook krijgen en dan door Multiplex laten bedrukken met een reclametekst (zoals ook op deze blauwe van Pelikan).
 
Jammer dat het er zoveel moeten zijn (afhankelijk van de prijs dan natuurlijk!), een stuk of 12-20 en ik had wel interesse in een mooi kleurtje :D

Misschien iets voor een inkoopactie? En dan "Modelbouwforum.nl" erop ofzo? ;)

-edit- is er overigens al iemand geslaagd in het verwijderen van de tekst van de vleugels? Ik heb het geprobeerd met een aantal oplosmiddelen maar niets werkt naar tevredenheid (tast ook de vleugels niet aan dus niets aan de hand)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch de pylon constructie van mijn fox gehaald. De motor op pylon in combinatie met de vleugelsturing blijkt niet zo'n succes. Ook het verwijderbaar maken (daarom wilde ik een pylon) lukte niet goed. De motor zit nu gewoon voor op de neus geplakt, vliegt een stuk beter. Eerst stond de motor teveel omhoog, nu de motor met iets meer domping geplaatst en nu is hij goed.
Mijn fox is net op de weegschaal geweest: precies 100 gram. Dat hoge gewicht komt voornamelijk omdat ik een erg zware accu gebruik: 2s1p300, 24 gram. Deze accu ligt nu dwars door de romp net achter de vleugel. Zo heb ik geen lood nodig. Het hoge gewicht zorgt voor mindere zweefprestaties, maar op de motor doet hij het prima en heb ik dikke lol.
Er zijn 3 1s100 accu's onderweg, misschien ga ik de fox wel eens op 3 cellen proberen. Minder gewicht en meer vermogen, kan leuk worden.

713348edf85407060.jpg


713348edf8543430c.jpg


De vleugelsturing is natuurlijk gebleven. Vandaag leuke nieuwe mogelijkheden hiervan ontdekt. Ik hoop morgen een filmpje te kunnen maken. Klein tipje van de sluier: rock&roll!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dual rates gezet op mijn fox, bij de grote uitslagen simpelweg het maximaal mogelijke erop gezet. Aangezien de complete vleugels als rolroeren fungeren geeft dit een aardige roll rate :rolling:
Het filmpje is helaas niet zo heel lang. Als je low rate verwacht en je krijgt high rate..... En een landing op zijn kop vond het propje niet zo leuk. Spullenkist lag natuurlijk nog op zolder, dus geen herkansing. Maar toch wat beelden voor een indruk.


Ik daag iedereen uit deze roll rate te verbeteren. Ik hoop zelf de eerste te zijn (met een wat sneller propje of op 3s lipo) :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben voorzichtig aan begonnen om mijn fox van wat servo's te voorzien.
Maar nu loop ik tegen een enorm probleem op in dat kleine zwevertje.....

Hoe krijgen jullie nou de stuurstangen zo mooi door de romp van de fox heen ??????

Ik heb het geprobeerd van achteren helemaal naar voren, met als resultaat dat ik op 4 verschillende plekken dwars door de romp heen stak.
Andersom gaat het niet veel beter :(
Heb het geprobeerd met een stuk koolstof van 1.5mm en met een stukje staaldraad....beide lukte niet.

Waarschijnlijk is het heel simpel maar mij lukt het niet.
Als iemand een geniale oplossing heeft hoor ik het graag ;)

René
 
René,

Heb je het toestel wel uitgehold? Anders is het inderdaad verdomd lastig om de stuurstangen er netjes doorheen te krijgen. Wat je (zonder uithollen) nog zou kunnen proberen: Haal bij de hobbyzaak een dubbe aluminium of stalen buis (buiten diameter 3mm ofzo), vijl aan de ene kant een scherpe rand (met de schuine kant naar binnen!), vijl er vervolgens fijne tandjes aan. Zet dit in een accuboormachine. Zo kun je mooie "tunnels" in je fox maken.

Overigens vind ik persoonlijk uithollen makkelijker (want je kunt gelijk al je spulletjes goed kwijt EN nog spelen met het CoG) en het scheelt weer een paar kostbare grammen..
 
Nou gisteravond toch maar even het mes in de Fox gezet.
De romp in de lengte doorgesneden en een stuk uitgehold.
Netjes de stuurstangen erin weggewerkt en het geheel weer vastgelijmt.
Ik denk alleen dat het verwijderde materiaal net zoveel weegt als de lijm die ik er tussen gesmeerd heb ;)

Zodra ik wat meer tijd heb ga ik even de electronica erin plaatsen.
(Werk is zo niet erg...maar er gaat zoveel tijd inzitten die ik eigenlijk wel beter kan gebruiken)

René
 
Tip voor de stuurstangen:

Ga naar de dichtstbijzijnde action/wibra/speelgoedwinkel en vraag om een bos scoubidou touwtjes. Dat zijn dunne plastic slangetjes (die van mij zijn 2.4mm buitendiameter) waar een 0.5mm stuurstang heel mooi doorheen past. Weegt vrijwel niets!

Die van mij krijgt morgenmiddag een makeover, de motor gaat van de bovenkant naar de voorkant (lijkt wel minder mooi maar er kan in ieder geval een wat grotere prop op, eerder vloog ik op 2S100mAh en nu op 2S350mAh die drie keer zo zwaar zijn (van 7.7 gram naar 21.4 gram voor de accu), ik kan dus wel een beetje extra thrust gebruiken..

Foto's van de ombouw plaats ik hier wel weer :)
 
als je van 100mAh naar 350mAh gaat maakt het voor je thrust niets uit.
Je kunt alleen 3.5 x langer vliegen.

Meer thrust krijg je als je van 2S naar 3S gaat. Meer spanning dus. 11,1 V i.p.v 7,2 V.

succes met de ombouw.

Goede tip van die stuurstangen. Om te onthouden.

Groet Arthur.
 
Arthur,

Meer thrust krijg je wel als je van een 2.8x3 (teruggeknipte 4x3) naar een 4x4 gaat. Eerder kon dat niet omdat ik een pylon gebruikt had, voorop de neus is dat natuurlijk geen probleem. Ik weet dat ik niet meer thrust krijg van meer mAh, de accuwissel is vooral omdat de motor op een 4x4 bijna 2A trekt en de 100mAh celletjes maar 12-15C waren - en dus hooguit 1.5A kunnen leveren. De nieuwe Zippy single cells zijn 20C en hebben daar dus geen probleem mee (er zijn 240mAh cellen onderweg, die zijn waarschijnlijk een stuk lichter, tot die tijd moet ik het even met 350 doen)

De oude opstelling en prop waren dus vooral bedoeld om de lipo's te ontzien, straks is dat niet meer nodig. 3S kan niet op deze 5-grams micromotor, die is 2S maximaal. Levert geen probleem op, zelfs in de huidige pylon opstelling had ik - met windstil of weinig wind - genoeg thrust, straks wordt dat natuurlijk stukken meer.

Ik was inderdaad niet erg duidelijk in mijn vorige post, bedankt voor de reminder in ieder geval :)

Alwin
 
Vorige week op mijn gemak door deze thread gegaan, en bij Quartel er toch maar eentje meegeomen :)
Na een avondje knutselen ben ik al aardig onderweg.. tips natuurlijk altijd welkom.

full


Van hobbycity zit erop: 10gr brushless motor, turnigy 6A esc en HXT500 servo's.
2S 360Mah lipo's zijn onderweg, dus let niet op de 25-gram zwaardere lama-lipo.. die is om te testen.

Voorlopig zit de motor vast en het richtingsroer. CG zonder lipo bijna goed.
De servo's zitten vastgeklemd, voelt stevig genoeg aan...
full


Verhip! Nog even die linker stang omdraaien..
full


Ontvanger en ESC met minimale uitsparingen erin gewerkt.
full

De servokabeltjes halen het nét.

Stukje balsa op de neus gelijmd om motor op te kunnen schroeven; 6x4 propje.
full

Ziet er wel een beetje 'lang' uit zo.. moet ook nog kleine imbus sleuteltjes hebben om de propsaver erop te kunnen zetten. (en ik ben kampioen in die holle schroefjes mollen)

De hoogteroeren zitten nog met plakband vast, het verbindingsstangetje moet ook nog gelijmd worden.
full


1mm servo stang past precies in het gaatje.. 0.5mm had dus 0.5mm speling.
full


Richtingsroer met gehalveerde CA scharnieren en lijm vastgezet. Uitslag lijkt me ruim voldoende :D
full

(linker hoogteroer ging niet helemaal mee omdat het nog wat speling heeft zonder lijm; hij geeft wel wat meer up dan op het rechtse plaatje)

Voor alle bedrading e.d. moet ik nog wat sleufjes maken, de lipo komt in een uitkeping onder de vleugel denk ik.
Zit nu zonder lipo op 101 gram.. heb ik dan 'een zware'? Er kunnen natuurlijk nog wat grammen aan schuim e.d. vanaf.
Daarnaast wil ik in een later stadium nog ailerons erop gaan zetten.

groRten,
Bas.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, zonder ailerons vliegt de Fox waardeloos (in mijn opinie dan, tenzij je 'm zo licht bouwt dat hij indoor langzaam kan vliegen. Persoonlijk zou ik de richtingroer servo overzetten naar aileron aansturing :)

Naar mijn idee is de neus ook erg lang maar dat zal aan mij liggen, wie weet kom je met lipo precies op CoG uit.. En zwaar, tsja, die van mij weegt op het moment vliegklaar 73 gram :D maar ik heb ook al exemplaren van 140 gram prima (zij het dan snel) zien vliegen...

Mocht je niet uitkomen met je CoG kan ik eventueel een 2S 250mAh lipo voor je solderen :)
 
Back
Top