Zo, even op vakantie geweest, nu tijd voor een klein verslagje. De eerste race was dus bij MRM, en het was een erg leuke dag. Ik was er iets over half negen, en ik was zeker niet de eerste. Gauw even de inschrijving betaald, en gecontroleerd of mijn transpondernummer wel doorgekomen was, want deze had ik lang na het inschrijven pas doorgegeven. Allemaal gelukt, dus maar eens een rondje rijden. Met de langere eindoverbrenging rijdt de auto wel heel anders dan vorige week. Het rechte eind is minder langdurig! Ik merk alleen dat de auto heel onderstuurd is. De kap lijkt de voorkant van de auto op te tillen, eenmaal op snelheid kan ik sturen wat ik wil hij gaat toch rechtuit. Even kletsend met andere deelnemers leer ik dat het een euvel van mijn auto is, de rest kan bijvoorbeeld volgas de bocht na het rechte eind nemen. Ik niet. Ik moet eerst van het gas, of even aanremmen om grip met de voorwielen te krijgen. Een paar pogingen om toch volgas die bocht te nemen eindigen dan ook naast de baan in het gras. OK, ruimte voor verbetering. De auto staat ook nog op de slappe hoge originele veren. Verlagen en zachtere veren voor zal zeker helpen, maar dat is iets voor de volgende race.
Dan maar eens racen. Mijn eerste start is wat rommelig, ik dacht dat we er met z'n allen tegelijk vandoor zouden gaan, maar dat is dus niet zo. Ik vond al dat iedereen zo raar op de startlijn ging staan... Maar ja, eenmaal onderweg eens flink hard rijden, en proberen niet te veel in de weg te rijden. Ik maak veel fouten, maar dat hoort erbij als beginner. Ik zal zo de race uitslag wel zien. En ja hoor, even na de heat hangt die op de muur bij de pits. Ik zie dat ik helemaal niet constant rijd, soms redelijk snel en vaak erg langzaam. Het verschil tussen mijn snelste en langzaamste ronde is erg groot.
De tweede heat ken ik inmiddels de startprocedure, en ik probeer aan te haken bij snellere deelnemers. Maar dat werkt niet met mijn onderstuurde auto, ik glijd meerdere keren van de baan als ik op dezelfde manier door een snelle bocht probeer te gaan als een voorganger. Daarnaast blijf ik veel stomme fouten maken, mijn auto springt met enige regelmaat over de curbstones en hij wordt er niet veel mooier op... Aan het einde van de heat heb ik ineens een stuurafwijking naar rechts, na de zoveelste crash. Wel rijdbaar, niet handig. De uitslag van de heat leert dat ik ietsje sneller was in mijn snelste ronde, maar nog veel fouten en crashes, heel onregelmatig. De stuurafwijking blijkt een kromme kogelkop, makkelijk gecorrigeerd.
De derde heat is het zelfde laken een pak, totdat ik halverwege mijn achterspoiler verlies bij een crash. Dit blijkt, en dat had ik niet gedacht, een groot effect op de auto te hebben. Het onderstuur op hoge snelheid ben ik kwijt. De auto stuurt na het recht eind nu wel in, zoveel zelfs en de achterwielen hebben zo weinig druk dat ik als nog van de baan ga, ditmaal dan achterwaarts. Ook niet de bedoeling. Ik pas me aan, voor zover dat gaat, en finish zonder verdere kleerscheuren. De kap is nu heel gehavend... Spoiler eraf, scheuren overal en schaafplekken. Na de heat lijm ik met secondenlijm en wat ductape de spoiler er weer op. Zal wel niet houden, maar niet geschoten altijd mis, toch?
Zeer voorzichtig start ik in de Sprint Finale. Ditmaal wel een voor mij gewone start, niet op naam afgeroepen. Ik rijd voor mijn gevoel erg voorzichtig, bij het minste of geringste verlies ik waarschijnlijk de spoiler weer. Maar ik crash dus ook niet. Al met al stuurt de auto weer zoals in de eerste heats, ik rijd netjes en ik krijg het gevoel dat het niet eens zo slecht gaat. Ik haal zelfs een keer iemand in! Daar schrik ik dan weer zo van dat ik in de volgende bocht veel te wijd ga en de plek weer verlies, maar het was even leuk. Na de heat blijkt dat mij gevoel goed was. Ik heb een ronde meer gereden dan in de heats, en de tijden zijn wat constanter. Voorzichtig aan levert dus meer op dan voluit gaan, dat blijkt hier wel. De auto haalt met spoiler de finish.
Ik zal de Feature finale van 10 minuten dus wijselijk ook voorzichtig gaan rijden, wie weet. Ik ga voorzichtig van start, de eerste ronden gaan lekker. Helaas crash ik toch, eigenlijk heel zachtjes tegen de muur op een plek waar ik nog niet eerder gecrashed ben. De spoiler ligt er weer af. Na een paar ronden hervind ik wel mijn ritme, langzaam maar zonder al te veel glijders en bijna zonder crashes. Al met al laat ik 2 rijders achter me in de finale, wel 6 voor me, maar ik ben er zeer tevreden mee. De auto kan nog een stukje verbeterd worden, en als ik maar rustig en netjes rijd gaat alles best goed. Alleen dan nog wat sneller worden...
Ik heb (nerd-alert...) de uitslagen van mijn heats in Excel gezet, en dan blijkt inderdaad dat de Sprint finale verreweg de beste race was. De Feature finale ook redelijk goed, op één uitschieter / crash na.
De kap heb ik aan een vriendelijke jongen gedoneerd, ik heb een nieuwe (ander model) besteld. Daarnaast heb ik wat verbeterpunten qua wegligging, en een kromme wielas die vervangen moet. Niks lastigs, ik zal de auto voor de volgende Cup race zeker klaar hebben.
Dank aan iedereen die mij tips gegeven heeft, en aan de organisatie voor een erg leuke en goed georganiseerde dag. Oh ja, er zijn lekkere snacks te krijgen bij de koek-en-zopie tent, en er komt een 500 ronden race voor de mini's bij de MRM. Geen idee waarom ik daar nu aan denk...
Hugo