Zo, tijd voor het verslagje van race nummer 2. Ditmaal op het circuit van RC Hotwheels in Deventer. Het weer was super! Ik denk dat er diverse mensen verbrand zullen zijn. Ik heb me wijselijk in de schaduw opgehouden, anders fik ik direct af. Maar lekker was het zeker!
Ik was er om 8.15u, en wederom was ik zeker niet de eerste. Het was al lekker druk. Snel een plaatsje bemachtigd en de acculader ingeplugd. Inschrijven, cup motor inbouwen en maar even een rondje rijden. Leuk circuit, meer op snelheid dan de MRM baan voor mijn gevoel. Ik spaar mijn bandjes en rijd maar een paar ronden, gewoon om te kijken of alles het doet. Dan terug naar de pits.
De auto is netjes en doet het goed, nog wel wat onderstuur maar veel minder dan voorheen:
De pits, mijn stukje:
In de doos zit alles wat ik heb, de koffer is nog redelijk leeg. Steeds als ik iets uit de doos nodig blijk te hebben, verhuist het naar de koffer. Voorbeeld; bij het proefrijden bleek dat mijn kap te laag ligt, dus ik heb de lexaan schaar erbij genomen. Die zit vanaf nu in de koffer.
Dan de eerste heat. De kap blijkt ondanks het knipwerk nog steeds veel te laag te liggen, hij schuurt over de grond in de bochten. Al met al rijd ik voor mijn gevoel langzaam maar netjes, met maar één echte schuiver. Ik blijf meer onderstuur hebben dan de rest, als ik het zo zie.
De tweede heat gaat nog wat beter, en ik heb van een vriendelijke mederacer andere kapsteunen gekregen. De kap staat nu een gaatje hoger, en schuurt niet meer over de grond. Helaas lig ik tijdens deze heat wel één keer op mijn dak, dat wordt een piek in het Excel grafiekje… Na de heat krijg ik de tip om stijvere voorveren te monteren voor meer grip en minder onderstuur. Ik heb om die reden juist de zachtste gemonteerd, maar dat blijkt dus fout. Gelukkig heb ik alles bij me, en het wisselen van de veren is zo gebeurd. De linker voorband is nu wel erg versleten, en ik blijk mijn reserveset thuis gelaten te hebben. Handig! Dus verhuis ik de linker voorband maar naar achteren, en de achterband naar voren. Het zal allicht helpen.
De derde heat is weer een stukje beter, en inderdaad minder onderstuur! Uiteraard wel één foutje, dat hoort kennelijk, maar al met al een goede heat. De kap van mijn auto is ook niet of nauwelijks beschadigd, en we zijn al op de helft van de dag!
Even ben ik bang dat ik niet in de Sprint finale mag starten, dat de dag voor mij voorbij is. Ik weet niet precies wat de regels zijn, er zijn twee groepen Top Stock rijders, totaal dertien man (twaalf man en één vrouw, om precies te zijn). Als alleen de eerste 10 door mogen ben ik de sjaak, want ik sta elfde. Gelukkig blijkt de Sprint finale voor iedereen, gewoon met dertien auto’s van start. Voor de start heb ik van Patricia nog een goede tip gehad. Ik laat regelmatig mijn gas helemaal los, om vervolgens te rollen en daarna weer vol gas te geven. Patricia wijst mij een paar punten op de baan waar ik ook gewoon half of driekwart gas kan houden. Op zich logisch, maar ik had het niet bedacht! Vlak voor de start besluit ik de voorveren door een nog stijver setje te vervangen, van soft naar medium hielp al.
De Sprint finale gaat lekker. Even rommelen in de eerste ronde, maar dan lijk ik toch echt in een ritme te komen. Ik rijd lekker door, en heb het idee dat het niet zo slecht gaat. Hier en daar een uitvaller, ik haal zelfs wat mensen in door uit de problemen / schermutselingen te blijven. En dat werkt, als elfde van de dertien gestart en ik finish na een voor mijn doen erg constante heat als zevende. Ik ben blij! De auto is nauwelijks meer onderstuurd, dit is qua veren de juiste afstelling denk ik. Mijn linker voorband is ook nauwelijks meer afgesleten. Ik glij niet meer, ik rijd.
De finale, nou ja, die vergeten we maar snel. Ik start dus als zevende. Na wat geharrewar in de bochten voor het rechte eind stuur ik als zesde het rechte eind op, maar door een duwtje van achteren (hé, heb ik niet voor niks die extra schuimbumper achterop gemonteerd!) kom ik met alle vier de wielen van de grond op de baanafscheiding te staan. De baaninzetter wacht terecht tot de rest voorbij is om mij terug te zetten, ik rijd dus achteraan. Jammer! Nou ja, netjes rijden en wachten op de fouten van anderen. Dat lukte in de Sprint finale ook. Helaas lijkt mijn auto niet zo snel als de andere auto’s. En dat is raar, want dat was hij wel. En het probleem lijkt erger te worden. Uiteindelijk stuur ik de pitstraat in en loop ik naar de auto. Daar houd ik de auto tegen terwijl ik gas geef. De motor klimt in de toeren en ik voel dat de auto vooruit wil, maar ik houd hem gemakkelijk tegen en de wielen staan stil. Ik zet de boel maar uit, dit heeft geen nut. Ik lever de auto in bij de wedstrijdleiding en vraag hem direct na de controle weer terug. Ik wil weten wat er aan de hand is. Dan blijkt dat ik de motor altijd al op de verkeerde plek op de motorsteun gemonteerd heb. Deze en vorige race hebben de spur en pinion slechts op de toppen in elkaar gegrepen. En die toppen zijn nu dus van de spur gear afgesleten. Ik demonteer meteen de cupmotor om hem terug te geven, en ik monteer de mijn eigen Cup Machine nu op de juiste plek. De boel werkt meteen weer goed. Wat stom, en wat jammer. Eigen fout…
Dan heb ik ook maar weer een race analyse gemaakt (weet u nog, nerd-allert):
Daar blijkt uit dat ik inderdaad veel constanter rijd. Je kan precies de paar crashes zien. De uitslag van de Finale heb ik niet, en staat er dus ook niet in. Conclusie van deze race, leerpunten voor de volgende:
- Ik rijd de eerste ronde bijna altijd langzaam, alsof ik op gang moet komen. De auto is al op snelheid voor de meetloop, dus daar ligt het niet aan.
- Ik rijd bijna altijd de laatste ronde langzamer. Het is alsof ik, zodra ik hoor dat er anderen finishen, me niet meer concentreer. Wel doen, dus.
- Ik heb deze dag vier keer vijf minuten gereden, en behoorlijke vooruitgang geboekt. Ik moet dus voor de race niet alleen even testen of de auto goed is, maar gewoon een half uur het circuit leren en lekker rijden. Nu ben ik tijdens de finale nog steeds op het steile deel van de leercurve, en dat is jammer.
- Tamiya Cup is leuk! (Wist ik al) Ik kreeg zomaar onderdelen voor de kap, ik kreeg goed advies van anderen, dit is de sfeer waarin ik wil rijden. Hobby!
Nog een kort filmpje van de start van de finale. Voor mij niet meer zo boeiend, maar toch leuk. Ik kan op jijbuis weinig vinden over de Tamiya Cup in Nederland, dat vind ik jammer. Volgende keer een camera op mijn kop of zo, wie weet.
Zo, moedig voorwaarts naar de volgende race, 15 juni bij ERCE in Eindhoven. Iemand een leuke suggestie voor spur/pinion?!? Het lijkt me een baan voor een kortere overbrenging, als ik de beelden op jijbuis zo zie.
Hugo