HugoWs Tamiya Cup avontuur

OK, besteld. En ook maar een nieuwe ESC, de 101 wordt best wel warm met de lipo's en heeft geen afslag en geen BEC. Dus een 105 erbij. 't Wordt best wel een duur autootje zo, er zitten nu meer kosten aan hop-ups op dan de kit ooit kostte! Ach ja, 't is hobby.

Hugo
 
Die keuze laat ik geheel aan jou over:cool:
Zolang je de auto's mar op de voorgrond houd.:rolling::rolling::D

Mvg Roy
 
Vanavond even gereden met de telefoon-gps snelheidsmeter aan boord.Waarschijnlijk niet super accuraat, maar ik kan ruim 4 seconden volgas geven rechtuit dus dat moet een redelijke meting opleveren. 27 hele kilometers per uur. Voor mijn gevoel gaat het langzaam, maar op een circuit met nog een stel anderen er omheen zal het best spannend zijn.

Hugo
 
Zo, kleine verbetering vanavond. Tot nu toe had ik een aparte ontvangeraccu:

full


Omdat de ESC geen BEC heeft. Nu heeft'ie dat wel, al is het een hobby versie:

full


Het is wat basic met een LM2940CT en twee elcootjes, maar het werkt. Het scheelt 150 gram en de aan-uit schakelaar is nu geheel functioneel. En het is maar tijdelijk tot de nieuwe ESC aankomt. Maar met post uit China weet je nooit wanneer dat wordt.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, vandaag te gast geweest op de MRM. Aardige lui, helaas was de baan drijfnat en het drogen duurde wel even. Uiteindelijk op een semi droge baan gereden en wat zal ik zeggen... Ik ben nog wat roestig, de auto is onderstuurd, zeker op deze natte baan, en hij is met z'n standaard gearing nog al tamelijk ontzettend langzaam... Het rechte eind nodigde uit tot het nuttigen van koffie... Gear set nodig, dat staat vast. Maar ondanks dit alles heb ik een half uurtje gereden, nauwelijks gecrashed, geen schade, en ik vind het erg leuk. Zeker met een stel tegelijk op de baan (ik was nu de enige) moet het erg lollig zijn. Dus, hopen op droog weer de 13e, en nu maar andere gears bestellen.

Oh ja, mij werd een andere servosaver dan de standaard Tamiya aangeraden. Maar welke dan. Die hi-torque van Tamiya (51000) of een heel ander merk?

Dank,

Hugo
 
Hoi Hugo,

Leuk dat je de smaak te pakken hebt.
Het is zeker leuker met meer mensen op de baan ;)

MRM is zeker een grote baan en dan is de speedgear set zeker nodig.
Bij de Tamiya cup is 55 spur met 25 pinion het maximum toegestaan.
Daarmee haal je zeker een leuke snelheid.

PS de Hi-Torque servo saver van Tamiya is zeer goed.


Grt, Michael
 
Dank, die zitten met wat andere kleindelen (bodyclips en zo) in de warenkorb bij Seidel. Alleen nog een servo saver en dan ben ik in business. Een andere kap lokt ook, maar dat vind ik nog zonde van het geld.

Hugo
 
YES, I'VE CREATED A MONSTER!!

Nou ja, met de speed tuned gear set loop'tie 32,4 km/h, da's toch bijna 20% harder dan zonder. Ook zitten er nu turnbuckles op de stuurarmen, met een beetje uitspoor. De auto is daardoor ook wat rustiger. Ook heb ik de spoorbreedte achter verbreed, maakt hem ook rustiger. Morgen hopelijk de betere servo saver erop, transponder een plekje geven en klaar. Als de nieuwe lage veren nog op tijd binnenkomen gaan die er ook op, maar zo niet dan race ik wel met deze. Ervaring opdoen kan ook zonder verlaagde set, denk ik zo.

Hugo
 
YES, I'VE CREATED A MONSTER!!

Nou ja, met de speed tuned gear set loop'tie 32,4 km/h, da's toch bijna 20% harder dan zonder. Ook zitten er nu turnbuckles op de stuurarmen, met een beetje uitspoor. De auto is daardoor ook wat rustiger. Ook heb ik de spoorbreedte achter verbreed, maakt hem ook rustiger. Morgen hopelijk de betere servo saver erop, transponder een plekje geven en klaar. Als de nieuwe lage veren nog op tijd binnenkomen gaan die er ook op, maar zo niet dan race ik wel met deze. Ervaring opdoen kan ook zonder verlaagde set, denk ik zo.

Hugo

Maak dan maar vast ruimte voor de beker :D

gr. rene
 
Zo, even op vakantie geweest, nu tijd voor een klein verslagje. De eerste race was dus bij MRM, en het was een erg leuke dag. Ik was er iets over half negen, en ik was zeker niet de eerste. Gauw even de inschrijving betaald, en gecontroleerd of mijn transpondernummer wel doorgekomen was, want deze had ik lang na het inschrijven pas doorgegeven. Allemaal gelukt, dus maar eens een rondje rijden. Met de langere eindoverbrenging rijdt de auto wel heel anders dan vorige week. Het rechte eind is minder langdurig! Ik merk alleen dat de auto heel onderstuurd is. De kap lijkt de voorkant van de auto op te tillen, eenmaal op snelheid kan ik sturen wat ik wil hij gaat toch rechtuit. Even kletsend met andere deelnemers leer ik dat het een euvel van mijn auto is, de rest kan bijvoorbeeld volgas de bocht na het rechte eind nemen. Ik niet. Ik moet eerst van het gas, of even aanremmen om grip met de voorwielen te krijgen. Een paar pogingen om toch volgas die bocht te nemen eindigen dan ook naast de baan in het gras. OK, ruimte voor verbetering. De auto staat ook nog op de slappe hoge originele veren. Verlagen en zachtere veren voor zal zeker helpen, maar dat is iets voor de volgende race.

Dan maar eens racen. Mijn eerste start is wat rommelig, ik dacht dat we er met z'n allen tegelijk vandoor zouden gaan, maar dat is dus niet zo. Ik vond al dat iedereen zo raar op de startlijn ging staan... Maar ja, eenmaal onderweg eens flink hard rijden, en proberen niet te veel in de weg te rijden. Ik maak veel fouten, maar dat hoort erbij als beginner. Ik zal zo de race uitslag wel zien. En ja hoor, even na de heat hangt die op de muur bij de pits. Ik zie dat ik helemaal niet constant rijd, soms redelijk snel en vaak erg langzaam. Het verschil tussen mijn snelste en langzaamste ronde is erg groot.

De tweede heat ken ik inmiddels de startprocedure, en ik probeer aan te haken bij snellere deelnemers. Maar dat werkt niet met mijn onderstuurde auto, ik glijd meerdere keren van de baan als ik op dezelfde manier door een snelle bocht probeer te gaan als een voorganger. Daarnaast blijf ik veel stomme fouten maken, mijn auto springt met enige regelmaat over de curbstones en hij wordt er niet veel mooier op... Aan het einde van de heat heb ik ineens een stuurafwijking naar rechts, na de zoveelste crash. Wel rijdbaar, niet handig. De uitslag van de heat leert dat ik ietsje sneller was in mijn snelste ronde, maar nog veel fouten en crashes, heel onregelmatig. De stuurafwijking blijkt een kromme kogelkop, makkelijk gecorrigeerd.

De derde heat is het zelfde laken een pak, totdat ik halverwege mijn achterspoiler verlies bij een crash. Dit blijkt, en dat had ik niet gedacht, een groot effect op de auto te hebben. Het onderstuur op hoge snelheid ben ik kwijt. De auto stuurt na het recht eind nu wel in, zoveel zelfs en de achterwielen hebben zo weinig druk dat ik als nog van de baan ga, ditmaal dan achterwaarts. Ook niet de bedoeling. Ik pas me aan, voor zover dat gaat, en finish zonder verdere kleerscheuren. De kap is nu heel gehavend... Spoiler eraf, scheuren overal en schaafplekken. Na de heat lijm ik met secondenlijm en wat ductape de spoiler er weer op. Zal wel niet houden, maar niet geschoten altijd mis, toch?

full


full


Zeer voorzichtig start ik in de Sprint Finale. Ditmaal wel een voor mij gewone start, niet op naam afgeroepen. Ik rijd voor mijn gevoel erg voorzichtig, bij het minste of geringste verlies ik waarschijnlijk de spoiler weer. Maar ik crash dus ook niet. Al met al stuurt de auto weer zoals in de eerste heats, ik rijd netjes en ik krijg het gevoel dat het niet eens zo slecht gaat. Ik haal zelfs een keer iemand in! Daar schrik ik dan weer zo van dat ik in de volgende bocht veel te wijd ga en de plek weer verlies, maar het was even leuk. Na de heat blijkt dat mij gevoel goed was. Ik heb een ronde meer gereden dan in de heats, en de tijden zijn wat constanter. Voorzichtig aan levert dus meer op dan voluit gaan, dat blijkt hier wel. De auto haalt met spoiler de finish.

Ik zal de Feature finale van 10 minuten dus wijselijk ook voorzichtig gaan rijden, wie weet. Ik ga voorzichtig van start, de eerste ronden gaan lekker. Helaas crash ik toch, eigenlijk heel zachtjes tegen de muur op een plek waar ik nog niet eerder gecrashed ben. De spoiler ligt er weer af. Na een paar ronden hervind ik wel mijn ritme, langzaam maar zonder al te veel glijders en bijna zonder crashes. Al met al laat ik 2 rijders achter me in de finale, wel 6 voor me, maar ik ben er zeer tevreden mee. De auto kan nog een stukje verbeterd worden, en als ik maar rustig en netjes rijd gaat alles best goed. Alleen dan nog wat sneller worden...

Ik heb (nerd-alert...) de uitslagen van mijn heats in Excel gezet, en dan blijkt inderdaad dat de Sprint finale verreweg de beste race was. De Feature finale ook redelijk goed, op één uitschieter / crash na.

full


De kap heb ik aan een vriendelijke jongen gedoneerd, ik heb een nieuwe (ander model) besteld. Daarnaast heb ik wat verbeterpunten qua wegligging, en een kromme wielas die vervangen moet. Niks lastigs, ik zal de auto voor de volgende Cup race zeker klaar hebben.

Dank aan iedereen die mij tips gegeven heeft, en aan de organisatie voor een erg leuke en goed georganiseerde dag. Oh ja, er zijn lekkere snacks te krijgen bij de koek-en-zopie tent, en er komt een 500 ronden race voor de mini's bij de MRM. Geen idee waarom ik daar nu aan denk...

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag Hugo!

Z'n eerste wedstrijd rijden heeft zeker een steile leercurve.
Maar volgens mij heb je veel opgestoken en ben je er de volgende wedstrijd helemaal klaar voor :)
 
Dank jullie wel, ik vind het leuk om te schrijven. Even een vraag, omdat de auto toch uit elkaar gaat voor de reparaties; rijden jullie altijd met de langste overbrenging, of is dat specifiek voor het lange MRM circuit? Ik hoorde dat een rondje Hot Wheels een seconde of 18 is (23 voor mij?) dus dat circuit is aanzienlijk korter.

Dank voor advies,

Hugo
 
Qua lengte valt het wel mee maar er zitten minder bochten in waardoor de lap times sneller zijn.
55/25 is daar ook prima te doen.

Mvg Roy
Ps als je naar de battle of de lage landen gaat, zorg voor een 29 tands pinion.
Die mag je daar gebruiken.
 
Back
Top