Hr.Ms. Tromp uit het stof

Ik heb hier nog wel een stuk liggen ik kan het wel opsturen. Zie foto's. Gemeten gaatjes zijn ongeveer 1.8mm.
Is altijd te proberen kost niks.
20220411_175200.jpg
20220411_175209.jpg
20220411_175224.jpg

Even een vraagje over mijn stabilisator unitje.
Denk dat het door mijn oude Robbe zender komt door de puls brete dat de uitslag de ene kant meer uitslaat dan naar de ene kant. Denk dat daar verder niets aan te doen is. Servo staat wel mooi in het midden. If weet iemand daar een oplossing voor?

Hans, Je zou het armpje op de stabilisatoren een beetje scheef kunnen zetten, dus iets uit het midden. naarmate de arm meer door de 90° gaat wordt de uitslag kleiner.
Op zit er op de zender een voorziening om de middenstand (neutraal) te verschuiven? Dat heb ik bij mijn MPX Profi 3010 kunnen doen. Voor de servo's was dat niet zo'n probleem. Kwesstie van het armpje op de servo verzetten en de afwijking voor lief nemen. Bij mij trad het probleem op met het aansturen van een multiswitch. Die heeft een middenstand van 1.500 milliseconde nodig, anders schakelt die niet goed. Je zou eens kunnen kijken of er in je servo een voorziening zit om de potentiometer, waaraan de neutraalstand gekoppeld is, te verstellen. Bij sommige servo's zit die onder het schroefje waarmee het armpje vastzit en is met een dun schroevendraaiertje vertsellen. Hieronder iets over servo's met een afwijkende pulslengte. Gr. Klaas.

Bijlagen

Dat met de armpjes naar de stabilisatoren dat is zo wel op te lossen.
Verder heb ik nu via een y kabel ook een servo die mijn ontvanger accu van links naar rechts beweegt. De enekant een mooie uitslag maar naar de andere kant een stuk minter ver met meer uitslag een beter resultaat. Dat samen met de buiten stabilisatoren werkt eigelijk best mooi.
Had op die servo eerst lood maar met de Tromp zit je een beetje met het totale gewicht van de boot.

Mooi dat het allemaal naar je zin wordt Hans. En al doende word je steeds inventiever. Is bij mij soms ook een langdurig proces. Even een voorbeeld. Een kleine 70 jaar geleden lagen we met ons turfscheepje geladen in de sluis te Waterhuizen. We hadden een flinke deklast turf. Toen mijn vader van de sluiskant op het schip stapte zag je het scheepje aardig bewegen. Een paar dagen geleden kapseisde een schip op de Nieuwe Waterweg. Toen we naar de oorzaak zochten kwam ook de stabiliteit ter sprake. En opeens moest ik aan die ervaring in de sluis te Waterhuizen denken. Toen was het schip rank door de hoge deklast turf. Stap dus maar niet aan dek van je Tromp! :) En nog veel mooie vaardagen gewenst. Gr. Klaas.

Even een vraagje over mijn stabilisator unitje.
Denk dat het door mijn oude Robbe zender komt door de puls brete dat de uitslag de ene kant meer uitslaat dan naar de ene kant. Denk dat daar verder niets aan te doen is. Servo staat wel mooi in het midden. If weet iemand daar een oplossing voor?
Hoi Henk,

Dat zou best de reden kunnen zijn, in de meeste moderne zenders kan je dat gewoon bijstellen, hoe dat bij jou moet daar heb ik geen idee van, helaas.

Ik ga hier even verder in mijn eigen topic.
Maar mijn helikopter is schaal 1:100 is wel een kwart kleiner.
Zie ook mijn reactie waar je de vraag stelde,

Je kan het motortje gerust onder het dek plaatsen, het asje door de heli heen. De echte zit zo laag en daarbij meestal (niet vliegend) vast met een harpoen, deze zit wel niet direct onder de hoofdas maar ik denk dat je een asje van bv 1,2mm niet nauwelijks zal zien zitten. Ik zet er zelf een lynx op, jij hebt een Bell 204 zag ik, ik dacht dat voor de lynx er met een Wasp gevlogen werd vanaf de fregatten.

Moet hem zelf maken, deze is er niet in schaal 1:100 maar dat is van later zorg. Ik hoop nog tegen een 3d print file aan te lopen waarmee ik hem kan 3d printen. De schaal kan ik dan zelf aanpassen.

Ik heb deze genomen van revell paar rotorbladen er bij staartstuk beetje aangepast. Lijkt in grote lijnen maar wordt nooit een lynx helicopter.
Screenshot_20220419-151010_Chrome.jpg

De Lunx is er in 1:100, kijk maar eens bij de Aviation Megastore is Aalsmeer. Ik heb er hier een paar voor onze leden van de MMI gehaald, ze kosten zo rond de € 16,-

De Lunx is er in 1:100, kijk maar eens bij de Aviation Megastore is Aalsmeer. Ik heb er hier een paar voor onze leden van de MMI gehaald, ze kosten zo rond de € 16,-
Hoi Toje

Heb daar even gekeken, zie dat ik daar wel eerder gezocht heb, kan hem echter enkel vinden in schaal 1:72, en die heb ik al, zelf eens gemaakt van een bouwdoos van Revell.

Als je hem wel kan vinden heb je dan een linkje voor mij?

Hoi Toje

Heb daar even gekeken, zie dat ik daar wel eerder gezocht heb, kan hem echter enkel vinden in schaal 1:72, en die heb ik al, zelf eens gemaakt van een bouwdoos van Revell.

Als je hem wel kan vinden heb je dan een linkje voor mij?

Hierbij de link naar een webshop in de UK, de Aviation megastore heeft ze idd niet meer.

Team Yankee 1:100 - Lynx HELARM Flight (fromemodelcentre.com)

Het is wel niet de marine uitvoering maar het scheelt een hoop omdouwen.

Hierbij de link naar een webshop in de UK, de Aviation megastore heeft ze idd niet meer.

Team Yankee 1:100 - Lynx HELARM Flight (fromemodelcentre.com)

Het is wel niet de marine uitvoering maar het scheelt een hoop omdouwen.
Hoi, Inderdaad, met een beetje moeite moet die om te bouwen zijn. Helaas lukt het mij niet om te bestellen want ze verzenden blijkbaar niet naar Nederland../-;

Dan toch maar even verder zoeken, maar bedankt voor de genomen moeite!

Zo even varen. Had 2 kogellagers van de schroefassen vervangen maakte lawaai. Zaten er al in uit 1984 ergens of zo. Heb er nu rvs uitgevoede in gezet.
Stuk minder lawaai met varen.
Was wel veel wind met hoge golven een extra 400gram lood er in voor ballast. En na een paar rondjes denk een halve liter water in de boot maar zag er wel spectaculair uit. Zo de golven over de boeg.
Alle stabilisatie systemen werkte optimaal.

Ik heb mijn roeren recht naar beneden staan. Was op de tekening niet te zien.
Deze heb ik in 1984 geplaats. Er was toen nog geen internet en dus ook niet zoveel mooie foto's van de onderkant. De roeren horen schuin naar buiten te staan. Ik snap nu waarom. Als de boot schuin gaat zoals vanochtend is hij niet meer te sturen. Een schuin roer komt dan mooi haaks in het water waardoor hij beter werkt. Teminste dat denk ik.

Hans, Ongetwijfeld zullen schuin staande roeren het stuurgedrag verbeteren, maar zo heel erg schuin zullen ze ook niet staan. Hooguit een graad of tien. Misschien nog eens te corrigeren bij een groot survey. Als je er tenminste een beetje bij kan. Rondom de kokers uitboren met een 1 mm boortje, daarna onder de juiste hoek fixeren en afsmeren met 2K-lijm. En zijdelings afsteunen op het vlak. Voor de juiste hoek een trapezium-vormige steun tussen de kokers lijmen. Maar nu eerst lekker varen! Heb je nog ruimte voor een lenspompje? Gr. Klaas

Back