Houten model Batavia

Zeilen

Mijn verslag was al weer een beetje weggezakt.

Ben bezig met een proefje aangaande de zeilen.

Ik heb een stuk van mijn Ikea laken ingesmeerd met verdunde houtlijm, laten drogen, en daarna dit met een papiersnijder in stroken van 1,5 cm gesneden.
Dat ging goed.

Deze stroken van 1,5 cm heb ik daarna weer aan elkaar geplakt met dezelfde verdunde houtlijm, dit ligt nu te drogen:

full

Let wel, 1,5 cm is te breed qua schaal, maar dat geldt voor meer dingen op mijn boot. Dit oogt nog enigszins

Ik vraag me alleen af of de stroken dan onderling aan elkaar blijven zitten. De tijd zal het leren - en misschien hebben mede forumisten hier al ervaring in (en Germt - ook gij moogt reageren :)) en is het gewoon een dom plan wat ik aan het doen ben.

Om de zeilen een beetje op kleur te brengen zit ik erover na te denken een beetje shade door de verdunde lijm te mengen zodat het smeerseltje een beetje groezelig bruin wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat betreft het kleuren van de zeilen kun je het best een keer een goede drogist bezoeken en vragen naar Dylon.
dit levert een kleur op die ook na een aantal jaren goed blijft, heb hier zelf indertijd de zeilen van een zeeschouw mee gekleurd (was wel donkerbruin).
verder lijk je op de goede weg te zijn

En mocht je het nog willen strijken, dan niet te warm en een stukje doek er overheen. Anders heb je kans dat er wat lijmrechten op de rest van de strijk komen ;)

Erik,

had jou topic ook gelezen, en op basis daarvan mijn proef gestart. Ik denk dat de stroken onderling verlijmen niet goed gaat werken met verdunde houtlijm

Ik zou denk ik eerst het doek kleuren (theewater of spul van de drogist) Als deze droog is met verdunde houtlijm insmeren. Dat voorkomt rafelen bij het snijden. De lassen heb ik met een kwastje onverdunde houtlijm gedaan. De tape was als leidraad om de stroken en lassen recht te houden en om uitlopen van de lijm te voorkomen. Daarna heb ik het doek nogmaals met verdunde houtlijm ingesmeerd tussen de lassen om een gebogen vlak om de bolling erin te krijgen. Dat gaat redelijk. Ik wil het een volgende keer nog testen om de las halverwege wat smaller te houden dan de einden. Zo werden de stroken destijds ook aan elkaar genaaid om wat extra bolling in de zeilen te krijgen. Maar dat wordt wel lastig plakken omdat je dan niet op een plat vlak kan werken. De lijken heb ik ook weer met onverdunde lijm tegen de zeilen geplakt.

tegen het rafelen heb ik indertijd gebruik gemaakt van blanke nagellak. tja je maakt wel eens gebruik zo van de spullen van moeder de vrouw, nagellak, strijkbout, naaimachine dus je zult dan wel af en toe een bloemetje moeten regelen als goedmaker :)

tegen het rafelen heb ik indertijd gebruik gemaakt van blanke nagellak. tja je maakt wel eens gebruik zo van de spullen van moeder de vrouw, nagellak, strijkbout, naaimachine dus je zult dan wel af en toe een bloemetje moeten regelen als goedmaker :)

Haha:D

Belangrijk bericht aan opperkoopman Pelsaert

Geachte,

Het uitvaren van de Batavia zal door onverwachtse omstandigheden gedurende onbepaalde tijd uitgesteld worden, ondanks het gunstige tij en ons goedgezinde winden.
Naar nu is gebleken zijn de tot nog toe gemaakte zeilen helaas van onvoldoende kwaliteit. Ondanks herhaaldelijk bewerken met de nieuwe verbindingstechniek - genaamd verdunde houtlijm - blijkt deze techniek niet te voldoen, en verworden de zeilen tot een hoop droedels die niet in staat zijn de wind op enigerlei wijze te vangen:

full

De schuit blijft tot nader bericht verstoken van zeilen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het duurde bij mij ook even voor ik het enigzins onder de knie had. Dit is trouwens een voorbeeld met doek geweekt in theewater. En een tenenkrommend strak resultaat. Die had het duidelijk al vaker gedaan.

_1_1_zpsf818db49.jpg

Als ik me niet vergis was dit wel voor een grote schaal. 1:30 of zo.

Ziet er inderdaad goed uit - maar ik vind deze wel te bruin. Het moet een beetje een vlas/hennep kleur krijgen, en dat is een beetje bescheten wit.

Ik heb inmiddels een tweede proef te drogen hangen.

@ Erik, heel mooi zeiltje, niet te wit, niet te bruin, precies goed:D

Ziet er inderdaad goed uit - maar ik vind deze wel te bruin. Het moet een beetje een vlas/hennep kleur krijgen, en dat is een beetje bescheten wit.

Ik heb inmiddels een tweede proef te drogen hangen.

Om het mooi bescheten te maken weet een ik betere plaats...., wel risico dat het meer een spoor wordt dan een egale tint.

Sorry voor het platvloerse,
kon het niet laten toch weer een pint open te trekken (maar ze smaakt niet :mad:)

Edit: zie dat ik niet de enige ben met zo'n hoogdravend gevoel voor humor, welkom Frankwin:proost:

Ga vandaag eerst maar eens een duif schieten dan....

Tweede test is ook nog niet naar mijn zin - nog iets te wit.

De stroken zeil aan elkaar lijmen met onverdunde houtlijm werkt wel, maar nu staat het zeil weer helemaal strak en is alle soepelheid weg.

En dan nog de vraag - alsnog de naden doorstikken?

Dat is toch die zeilmakerij bij jou om de hoek?

We hadden op de Bataviawerf de discussie over het gewicht van de zeilen. Bij een schaal 1 op 10 zou er een 80 gram per m² gewicht als maximum uitkomen. Dit is nog dunner dan zijde!

Lijkt me dat zij dat ook niet echt in het programma hebben.

Klopt, die zit inderdaad bij ons om de hoek.

Dat is inderdaad wel erg dun.
Kijk eens op hun website ( als ze die hebben )
Misschien Cornwall model boats heeft zeilen?
Ik weet in ieder geval van OcCre, maar die worden dan weer te groot....

Back