Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

'ben ook aan een plankje begonnen; alleen de kat ging er op liggen ;-(
schade valt mee; 'twijfel nog of ik 'm echt ga bouwen of gelijk al m'n spulletjes in m'n Decathlon zet

Ik zou uit hongkong laten komen. Ik ben tot nu toe uit USA altijd te sigaar geweest met de douane, en uit hongkong zelfs na ruim 10 bestellingen daar nogsteeds niet. :P

Hij vliegt standaard al vrij heftig, en als je het straks aandurft die motor te herwikkelen, heb je helemaal een monster. :P

Mijn halve vloot vliegt op die motortjes. Echt super tevreden over PanLau zn motortjes. :) En een beetje service is hij ook niet vies van. Als je em vraagt om een nieuwe motormount omdat de oude stuk is of ergens is ingebouwd, krijg je em vaak gratis. :P

Ikzelf vlieg met 3s 2200 packs, maar niet op zon planck. Ik weet niet wat hun daar voor pakken, maar mischien is een 3s 1100 20C pack van aeronuts wel iets. Op zon 2200 pack kun je LANG vliegen, daar ben ik al wel achter. :P

HA, dit weekend de bouw van de Franck Planck maar weer opgepakt. Na mijn laatste post in dit draadje, is daar niets meer van terecht gekomen door andere bezigheden. Maar nu het weer wat beter wordt wil ik toch wel wat hebben voor buiten, dus voorruit maar weer.

Omdat ik op mijn bouwkamer geen computer heb staan heb ik alle bouwinstructies en foto's in 1 PDF gestopt en uitgeprint. Werkt op zich prima, maar het zijn wel bijna 100 pagina's geworden!

Wat een werk zeg! 181 foto's gecut en gepaste, inclusief alle teksten die Franck er bij had geschreven.

Maar goed doe er uw voordeel mee zou ik zeggen, ik heb hem op de webdisk gezet, zodat iedereen er bij kan, rechts klikken en dan 'Save target as..' of 'Doel opslaan als..'

http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf

Groeten,

Marco

Nou hij is klaar hoor! Morgen vliegen!

Planck%20285%20gram.jpg

285 gram totaal, vliegklaar, is dat een beetje OK?

Planck%20ready%20for%20flight.jpg

En zo ziet ie er uit, aan de onderkant een rooie en een blauwe circel, dan kan ik goed zien hoe die vliegt.

Morgen meer het is nu bedtijd geloof ik.. :D

Marco

Ik ben alweer terug van het vliegen, want het begon te regenen, en was nogal koud (9 graden...brrr)..

Maar! Mijn Planck heeft gevlogen en hij vliegt prima!

Iemand op de club had aangekondigd dat het de dag van de grote modellen zou worden, en toen kwam ik aan lopen..duh.. Opmerkingen waren niet van de lucht (.."Heeft iemand Autan bij zich?! ik heb zo'n last van een mug!").

De eerste vlucht gooide een oude vliegmaat van me het kissie op, en hij stuiterde als een kangaroo omhoog. Ik had de roeren iets te veel omhoog staan. Dus na een paar rondjes geland en dat eerst maar eens goed gezet. Tweede ronde zelf opgegooid,maar toen lag ie na een paar meter op de grond, had ik ze weer teveel naar beneden bijgesteld.. Bij de derde vlucht was het bijna goed, en kon ik het met een paar klikjes van de trim helemaal goed krijgen. Ook rolde hij nog wat naar rechts, en was ook met de trim makkelijk te corrigeren.

Toen maar eens lekker gaan raggen met dat ding, en eens wat uitproberen... Dacht ik..vrrt, en daar ging de prop. Gelukkig vliegt ie ook zonder prop gewoon door en zweeft ieprobleemloos naar beneden. De prop was er met adapter en al vanaf geschoten. Was gelukkig weer snel gerepareerd, en deze keer goed vast gezet.

De volgende dingen vielen mij op:

Hij reageert erg fel op hoog-laag, terwijl rollen nogal traag gaat, hoe kan ik dat verbeteren? Uitslagen heb ik nu nog op 70% staan, en geen expo.

Tussen vol gas en half gas zit bijna geen verschil in voorwaarste snelheid.. op een gegeven moment gaat ie gewoon niet harder (ik heb een 2408-21T fietsbel, met 7x5 prop). Met 3/4 gas kan ik een kwartier vliegen op die kleine 1500mAh 3s lipo's.

maakt haast geen geluid, ik kan hier probleemloos mee in het park vliegen van de zomer.

Oh ja, iemand had een ampere tang bij zich, volgas trekt ie ongeveer 9.5A

Heerlijk dat ik weer wat leuks heb om mee te vliegen!

Nu het weer nog (zucht.. de kachel weer aangezet)

Groeten,

Marco

Marco uit Hangar 5 zei:
Hij reageert erg fel op hoog-laag, terwijl rollen nogal traag gaat, hoe kan ik dat verbeteren? Uitslagen heb ik nu nog op 70% staan, en geen expo.
zwaartepunt wat meer naar voor, of als je een computerzender hebt je instellingen wat veranderen.
verschil tss rolroer en hoogteroer zit misschien(?) ook in het verschil in weerstand dat de vleugel genereert tss rollen en en up trekken?
edit: bedankt voor het maken van die pdf trouwens, zeer handig!

Bedankt voor de tip lespinoy,

Ik ga eens wat experimeteren met expo en servo uitslag. Dus uitslag naar 100% en door expo er voor zorgen dat hij niet al te zenuwachtig reageert. Het felle hoog/laag wil ik niet kwijt, ik will alleen dat ie ook met rollen zo fel reageert :-)

Het zwaartepunt ligt volgens mij perfect. Hij valt netjes voorover als ik de snelheid er uit trek, en kan hem nog redelijk stabiel langzaam vliegen, hangt ie leuk achterover. Ik ben bang als ik het zwaartepunt naar voren ga leggen, dat ie dan TE stabiel wordt en ik hem ook niet zo langzaam meer kan vliegen omdat ik dan de neus niet ver genoeg omhoog kan trekken.

Woensdag middag/avond weer vliegen :-)

Marco

Net voor het eten nog twee accu ladingen leeg gevlogen op een veldje hier in de buurt.

Expo op -30 en uitslagen naar 100%, gaat al een stuk beter met rollen, kan nog wel wat meer, dus we zijn nog niet klaar :-)

Marco

HEb et ff gemist, maar bedankt voor de moeite van de PDF, ziet er goed uit.

Mooi dat je plank lkkr vliegt, ben blij voor jou :D (video !!! :) )

Wat betreft uitslagen mm's op hoog/laag zijn al voldoende, ik zet na invliegen de uitslagen echt gruwlijk groot op aileron, daarmee rolt ie als een dolle. 't Blijft een beetje experimenteren.

Ik vlieg met expo op -80%

Net als mooi axiaal rollen, kwetie van differentieele uitslag optimaliseren. (weinig differentieel)

Ik ben nu bezig met een lichtgewicht planckje, van max 100 gram brushless, lichte versie van de landal (welke het overigens nog erg goed doet :D )

Hey Franck,

Leuk dat je even reageert, graag gedaan hoor van die PDF :-)

Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat hoog/laag klein is en rollen groot?

Ik heb een FX18 met 4 mixers, Ik gebruik nu alleen de XMIX, waar een servo als slave en de ander als master. De slave moet 100% mee gemixt worden anders krijg je dat de ene elevon meer uitslag heeft dan de ander. Ook moet de servo slag (SWEG) op beide kanalen gelijk zijn. Ik ben de hele zaterdagavond aan het programeren geweest maar kwam er eigenlijk niet uit..

Moet ik soms twee VMIX combineren? (Er zitten 3 VMIX-en in) waarbij de ene mixer servo 1 als master en de andere servo 2 als master gebruikt en dan hoog/laag zeg maar xx% mee laat doen?..Ik denk hier even schriftelijk hardop..

Hoog laag vind ik wel OK nu, volgas een looping van 3 meter doorsnee..da's wel kicken moet ik zeggen :D, maar dat rollen mag van mij nog 2 of 3x zo snel, bij volle uitslagen.. met -80% expo is dat dan nog goed in de hand te houden.

Mechanisch gezien heb ik nog 3 gaatjes naar buiten op het sevo armpje,dus ik kan voorlopig nog "groeien". Electronisch kan ik hem nog 25% hoger zetten

Voor de video moet ik even een maatje charteren. Woensdagavond ga ik vliegen op de vliegclub, daar is vast wel iemand die mijn canon A70 even wil vasthouden :-)

Verder vliegt ie echt prima hoor, met vol gas geven gaat ie alleen maar sneller en wil ie niet echt met zijn neus omhoog, motordomp is dus precies goed (iets minder dan 3.5 graad). Zoemers met vol gas op 30 cm hoogte zijn echt geweldig! Ik heb er ook al minuten mee op zijn kop gevlogen, ook 50 cm met kielvlakje over het gras heen.. KICKEN!

Dit terwijl ook het profiel helemaal niet meer MH60 is. Met het uitharden heb ik de ligger onder gewicht op de bouwplank gedrukt in plaats van met stukjes depron het profiel bij de neus ondersteund. Dit was voor mij de enige manier om het depron aan de bovenkant goed op de ribben te krijgen. Gevolg is wel dat de onderkant bijna vlak is geworden. Doet me nu meer denken aan eppler 205 (veel gebruikt voor 2 meter thermiekzwevers)

Geeft maar weer aan dat het profiel niet echt heel erg belangrijk is..

To be continued...

Marco

Wat ik doe is de uitslag op rolroeren instellen op zeg max een cm up en down (met roerhoorntjes) , en daarna de uitslag op hoog/laag op 4 a 5mm programmeren mbv de zender.

Je krijgt dan wel dat de servos maar een paar tikjes bewegen op hoog laag . Die paar tikjes lijken in de praktijk niet zo' n probleem.

Wat betreft het Kicken...ik weet precies wat je bedoeld.
Afgelopen zomer vlogen we regelmatig met 6 of 7 plankjes regelijk...echt super.
Van alle kisten die ik nog heb of heb gehad is de plank nog steeds m'n favoriet..lekker raggen :)

Hoi!

FILMPJE!

Mijn clubgenoten schitterden door afwezigheid vanavond, dus het was een beetje behelpen.

Camera op het dak van m'n auto gelegd en op knopje gedrukt.. en dan maar hopen dat er wat zinnigs op komt.. Naja, toch wel leuk zo'n filmpje..Zelfs mijn allereerste side launch (of hoe noem je dat) staat er op (de tweede start in het filmpje overigens)

Leuk muziekje er bij gezocht, lijkt het nog heel wat ...:D

Veel plezier!

http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Flight Of The Humble Bumble Franck Planck.wmv (7Mb)

Marco

Heb een lichtere uitvoering van de landal planck af . (met iets meer delta)

150 gram (alles erop en eraan) , 50 cm span, 2s1p 800mAh. 2207 motortje met 15 windingen 3-hoek. 2 5 gram servotjes, 5 gram quatra, 5gram regelaartje, wat carbon stokjes en paperclips. Vliegt leuk en toch weer 50 gram lichter dan de oude landal-planck. Goed voor zo' n 12 minuten vliegpret op een acculading.

IMG_3208.JPG

Meetgegevens (alles berekend) :

5.5*4.5 APC
12000 rpm
7.7 Amp bij 8 volt
Rendement 62%
max thrust 200 gram.

kleine gunther (!!) :

12500 rpm
6.5A bij 8 volt
Rendement 70%
max thrust : 210 gram...even favoriet