HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
    De afwerking is toppie
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.596
    Locatie:
    noord-holland
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit. Maar....... Volgens mij zit de krul op de zijkanten van de spiegel op zijn kop. Kijk het maar eens na op foto's van de Victory.
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Den bosch
    Prachtig !!
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.265
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel mooi geworden hoor:)
     
  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Dank jullie wel voor jullie reacties.

    Jan, je hebt helemaal gelijk. Nu je het zegt even een foto van de echte Victory erbij gehaald. Daar zitten ze inderdaad andersom.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet eerder naar heb gekeken. Andersom passen ze echter niet tussen de andere ornamenten. Net voor de zekerheid nog even nagemeten en dat klopt. Dat is destijds mijn overweging geweest. Ik denk dat ik het zo laat.
    Toch bedankt voor je kritische commentaar.
     
    Dave Bekers, janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Geen probleem Wil. Er zullen weinig mensen zijn die dit opvalt.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
    Daarom is een verslag maken altijd goed. Je bent soms zo enthousiast bezig dat je het niet goed monteert. Zelfde bij mij met die plankjes, tijdens het monteren dacht ik nog, "netjes langs de achtersteven af monteren dan zit het mooi recht, terwijl ik gewoon weet dat ze schuin horen. Lol. Gaat vanzelf.
     
    Scheepshoorn, Dave Bekers en janzwart vinden dit leuk.
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Na de achterzijde van het schip is de afgelopen weken de voorzijde aan de beurt geweest. Beginnend met de boegrails. Voor de juiste plaatsing moet hier rekening gehouden worden met voldoende ruimte voor de ornamenten.

    P1022665.JPG

    P1022667.JPG

    Toen begon het werk aan het 3D gedeelte van de voorzijde. Wat hierbij enorm scheelt is de buigzaamheid van de meegeleverde beuken latjes van 2x2mm. En dan niet te vergeten het schilderwerk

    P1022681.JPG

    P1022682.JPG

    P1022683.JPG

    P1022714.JPG

    Wat nog rest is de wandeling van de mariniers, die ligt nu op de werktafel om geschilderd te worden
     
    Dave Bekers, janzwart, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Afgelopen dagen ook nog even druk geweest met de kettingplaten en de schoren onder de rusten. Onderstaand een paar foto’s van het resultaat.

    P1022711.JPG

    P1022713.JPG

    Hiermee komt zo langzamerhand een einde aan de bouwfase van de romp. Het onderdelenpakket begint aardig leeg te raken en de bouwbeschrijving is grotendeels afgevinkt. Hier en daar nog een paar kleinigheidjes die er in de loop van de tijd zijn ingeslopen.
    Inmiddels liggen de sloepen al op de werkbank, die kunnen we nog mooi even tussendoor aanpakken.
    Wat daarna echt nog rest zijn een aantal kwetsbare onderdelen, zoals de reling rond de kuil, de kanonnen op het voorkasteel, de luiken, de lantaarns en de hangmatnetten.

    Vraag: In hoeverre is het raadzaam om deze onderdelen aan te pakken nog voor ik met de masten aan het werk ga?
     
    Dave Bekers, TIMBERWOLF, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    De lantaarns zou ik alvast proefpassen, voor zover het plaatsen inhoudt dat er gaatjes moeten geboord worden.
    De rest zou ik al definitief plaatsen omdat het staand want de toegang tot de dekken grotendeels verhindert.
    Met vriendelijke groeten,
     
  13. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    902
    Locatie:
    Thuis
    Prachtig resultaat tot nu toe Wil. Mag je trots op zijn. Je steekt veel tijd, aandacht en zorg aan dit project en dat zie je er echt aan af. :thumbsup:
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.265
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze ziet er heel mooi uit Wil
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  15. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Den bosch
    Ziet er echt gaaf uit!! Prachtig werk..
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Iedereen bedankt voor de fijne reacties en het volgen van mijn bouwverslag.

    @ Herman, jouw advies volg ik graag op, maar het voelt wel een beetje dubbel, moet ik zeggen. Alle kwetsbare onderdelen en dan nog heel veel werk te doen.

    Dit brengt mij meteen bij twee vraagjes, te weten

    De luiken: In het pakket zitten hele minuscule oogboutjes die heel teer en slap zijn. Ik heb regelmatig om deze bij de kanonnen te gebruiken, maar dat was geen succes. Heeft iemand ervaring met deze boutjes?
    Voor de kanonnen en het overige werk in de romp heb ik oogboutjes van Billing gebruikt van 11 mm. Voor de kanonnen is eigenlijk ook al te groot, maar als aanknopingspunt voor het touwwerk uit de masten, lijkt mij prima. Voor de luiken zijn ze zeker te groot, denk ik. Zijn er misschien nog andere alternatieven te koop.

    De netten: Ik wil de netten zelf knopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Welk garen moet ik gebruiken? Kan dit wit zijn of kan ik het betere kleuren zijn? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Heb je daar misschien een fotootje van met referentiemateriaal op de grootte in te schatten? Als ik begrijp wat je bedoelt, bij mijn Victory van Sergal zaten ook kleine oogboutjes, die ik wel degelijk heb gebruikt voor de kanons.
    Voor de luiken heb ik ze zelf geplooid omdat de meegeleverde niet lang genoeg waren. Na het staafje door het luik gestoken te hebben wil je nog genoeg lengte over om aan de onderzijde met een ronde bektang ook een oogje te plooien.
    Bij mijn Victory zaten zwarte netten.
    Op het arsenaal aan foto's die ik heb zijn wel soms zwarte netten te zien, maar meestal witte (eigenlijk hennepkleur).
    Ik heb witte glasgordijn gebruikt, met openingen van iets meer dan 1 mm, en die overhoeks gesneden.
    Zwart kan dus, maar ook wit, eventueel bijgekleurd met thee of koffie.
     
    Dave Bekers, Scheepshoorn en janzwart vinden dit leuk.
  18. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    @ Hallo Herman, onderstaande fot geeft een beetje weer waar ik het qua afmetingen over heb,
    Links is het oogboutje van Billings en recht die in het pakket zijn geleverd.
    Ik heb ze even op millimeterpapier gelegd voor de verhoudingen.

    P1022721.JPG
     
    Dave Bekers en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Waarom zou je die rechtse niet gebruiken?
    Het wordt al gauw te groot anders.
    Voor de affuiten moet je geen schrik hebben dat er grote krachten op komen. Gaatje van 0,3 mm voorboren en inkorten.
    Voor de luiken lijken de linkse me wel geschikt. Zijn de staafjes wat aan de korte kant om nog een oogje aan te plooien, kan je ze ook zelf maken uit 0,5 mm messing staf.
    Het zijn er tenslotte maar 2 per luik. :)
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina