HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
nee, ik bedoel de zijde die tegen de romp gekleefd wordt, nu maakt die telkens een hoek van 90°, maar de romp loopt bijna nergens loodrecht omhoog. Als je de trede dus op de romp kleeft zal het "loopvlak van de trede even schuin naar boven wijzen als de romp daar naar binnen neigt.
Ok, dank voor de tip. :) Ik zou er echt niet aan gedacht hebben.

:) Wist je trouwens dat er in die treden handgaten zitten? Bijna niet te zien op foto's maar best logisch als je op een deinend schip die treden moet opklauteren. maar wees gerust, ik heb ze ook niet er in gemaakt, dat zou wel heeeeel klein worden.

:) Wist je trouwens dat er in die treden handgaten zitten? Bijna niet te zien op foto's maar best logisch als je op een deinend schip die treden moet opklauteren. maar wees gerust, ik heb ze ook niet er in gemaakt, dat zou wel heeeeel klein worden.
Nee wist ik (ook) niet.;) Lopen de handgaten over de gehele breedte van de traptreden? Misschien toch een poging wagen :rolleyes:

Kraan balken ( hoop dat ik het goed heb ) voor de dinghy’ gemaakt en geplaatst
Bekijk bijlage 411330
Dit zijn niet de kraanbalken Henk, maar dit zijn de zogenaamde 'Davids' , kraanbalken zitten voor op de bak en zijn voor het binnenhalen van de ankers,
JPG_8661_4498_bewerkt-1.jpg (kraanbalken)

De ketting loopt niet "door" de ogen "onder" de sierlijst, maar is er met een dun koordje aan gebonden. In nood zal een fikse ruk die koordjes wel breken, zonder dat een licht beschonken matroos door het geschutsluik moet hangen om de knoop eruit te halen :)

Dank voor de info Herby :)

Ik heb hier nog even over nagedacht en wat ik dan niet begrijp is dat ze dan bij elke keer dat de roer gebruikt word dat ze dan die touwtjes kapot moeten rukken anders kan je niet sturen dus dit systeem klopt dan in mijn inziens niet.

Tenzij dit alleen werd toegepast als het schip voor een bepaalde tijd stil lag en dat de ketting dan niet voor een deel in het water lag ivm dat het dan niet door roeste.

Laatst bewerkt:
Ik noemde ze handgaten, maar misschien hadden ze een andere functie.
poi_2-r-3.jpg

Hier zichtbaar als kleine zwarte streepjes tegen de wand aan.

En blijkbaar liepen ze helemaal door tot onderaan de trede
vic4f.JPG

Op deze foto kan je ook zien dat de treden aan de achterzijde afgeschuind zijn om de helling van de romp te volgen.

Dit zijn de zogenaamde 'schoren' voor de rusten, in dit geval de onderschoren. Normaal heb je onder- en bovenschoren (in de modelbouw worden ze ook vaak weggelaten, alhoewel ze er wel op horen, omdat de rusten hiermee aan de scheepshuid worden verankert)
Weer wat geleerd;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back