Weer wat opgeschoten met de broekingen. Ik heb nu een vaste werkwijze die me wel bevalt. Soms ben je langer bezig om uit te vinden hoe je iets moet doen, dan de uitvoering.
1.
Nadat ik het touw op lengte heb gemaakt, en het met een knoopje heb gezekerd (erg belangrijk bij Morope) maak ik de knoop (oog) voor de ene kant. Boortje van 0,8mm. Zo worden de ogen allemaal ongeveer gelijk.
2.
Het touw wordt in twee klemmetjes gezet, zodat ik m'n handen vrij heb. Met naald en draad eerst door de twee einden steken.
3.
Na een stuk of 10 windingen de draad door de opening tussen de twee touweinden steken.
4.
Aan het begin van de windingen het draad door de andere opening steken, en daarna weer door de eerste opening, zo wordt de windingen vastgezet.
5.
Dan de naald en draad onder de windingen door steken, om de draad vast te zetten
Druppeltje verdunde houtlijm op de windingen, en een drupje secondenlijm op het vrije uiteinde van het broekingtouw.
Dan het andere einde van het touw door het oog van het kanon halen.
Alle touwen moeten dezelfde lengte hebben, dus op 12 cm zit een tweede 0,8mm boortje. Daaromheen komt het andere knoop (oog).
En uiteindelijk krijg je dit:
Nog 15 kanonnen te gaan