HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Dank u heren.
@ Marcel: dull black van Admiralty paint. 1:4 verdund. 3 lagen.
@ Hans: mee eens, maar de randjes aan het uiteinde van de loop dekken erg slecht, dus die krijgen nog een laagje
@ Jan: Precies de goede foto. Aan stuurboord van de HMS Victory in Portsmouth bevindt zich dit kerkhof van kanonnen en marsen. Ik heb daar de bovenzijde van de marsen, die je normaal niet kunt zien, kunnen fotograferen.
bedankt voor de info Paulbo!

groet,
Marcel.
 
Langzaamaan begint het werk weer aan het Upper Gun Deck.
De wielen moeten onder de paarden, en het touwwerk moet gedaan worden.
Eerst maar eens de broeking: linksdraaiend touw (kabelslag). Maat: drie maal de lengte van de loop.

Zo ziet de bevestiging er op de Victory in Portsmouth eruit:

37411527315_1293460304_b.jpg


En dit is mijn eerste poging:



Het is redelijk, maar nog niet helemaal naar wens; moeilijk te zien maar de zekering van de knoop ziet er vrij authentiek uit. Belangrijkste is dat de secondelijm waarmee ik de knoop heb gefixeerd het touw verkleurt. Volgende poging (de andere kant van deze broeking) ga ik met verdunde houtlijm fixeren. Iets minder sterk, maar naar verluidt zonder verkleuring. Is 1:1 verdunnen OK?
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er toch al knap uit, voor een eerste poging.
Leuk gedaan Paul.
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als je tevreden bent
 
Waar heb je het kanon tegenaan gebonden? Ik had daar een geschutpoort verwacht maar zie een egaal vlak?
Heb je het linksgeslagen touw zelf gemaakt? Of zat dat in de kit? Wat is de dikte daarvan?
Ik gebruik ook vaak verdunde houtlijm. Inderdaad 1 op 1 ongeveer, komt niet zo nauw.
 
Waar heb je het kanon tegenaan gebonden? Ik had daar een geschutpoort verwacht maar zie een egaal vlak?
Heb je het linksgeslagen touw zelf gemaakt? Of zat dat in de kit? Wat is de dikte daarvan?
Ik gebruik ook vaak verdunde houtlijm. Inderdaad 1 op 1 ongeveer, komt niet zo nauw.

Dit is niet de binnenwand van het schip, Jan, maar een apparaatje (nou ja, een paar plankjes tegen elkaar) om het touw vast te houden zodat ik m'n handen vrij heb. Ben bezig om dat nog te verbeteren.
Het touw is van Morope en 0,6mm dik. Lijkt dun maar het klopt wel redelijk. Ik denk dat als je bij modelbouw moet kiezen tussen iets te dun of iets te dik, je beter te dun kan nemen. Het wordt anders snel te grof.
Ik heb al het touwwerk (bijna een kilometer) vervangen met Morope touw: heel mooie kwaliteit, pluist totaal niet. Enig nadeel is dat als je het uiteinde loslaat het direct ontvlecht waardoor je een kwastje overhoudt. Goed fixeren dus.
In de kit zat geen linksgeslagen touw.

Gr. Paul
 
Weer wat opgeschoten met de broekingen. Ik heb nu een vaste werkwijze die me wel bevalt. Soms ben je langer bezig om uit te vinden hoe je iets moet doen, dan de uitvoering.

1.

37240085592_b65733b2a0_b.jpg


Nadat ik het touw op lengte heb gemaakt, en het met een knoopje heb gezekerd (erg belangrijk bij Morope) maak ik de knoop (oog) voor de ene kant. Boortje van 0,8mm. Zo worden de ogen allemaal ongeveer gelijk.

2.

37240085692_76cb16a7e1_b.jpg


Het touw wordt in twee klemmetjes gezet, zodat ik m'n handen vrij heb. Met naald en draad eerst door de twee einden steken.

3.

37240085782_3facfa3df7_b.jpg


Na een stuk of 10 windingen de draad door de opening tussen de twee touweinden steken.

4.

37240085842_68ea608547_b.jpg


Aan het begin van de windingen het draad door de andere opening steken, en daarna weer door de eerste opening, zo wordt de windingen vastgezet.

5.

36599739823_fabacdf3d0_b.jpg


Dan de naald en draad onder de windingen door steken, om de draad vast te zetten
Druppeltje verdunde houtlijm op de windingen, en een drupje secondenlijm op het vrije uiteinde van het broekingtouw.
Dan het andere einde van het touw door het oog van het kanon halen.
Alle touwen moeten dezelfde lengte hebben, dus op 12 cm zit een tweede 0,8mm boortje. Daaromheen komt het andere knoop (oog).

37013412740_e2657863c3_b.jpg


En uiteindelijk krijg je dit:

36599707403_3fb3704904_k.jpg


Nog 15 kanonnen te gaan :)
 
Laatst bewerkt:
Netjes, Paul.
En bedankt voor deze uitleg want ik ben ook zover om de kanonnen op het lower gundeck te gaan monteren. Alleen gaat bij die kanonnen de broeking ook nog eens door een ring aan het rolpaard, en is er een tweede "reserve" broeking.
Maar jouw manier van knopen ga ik zeker toepassen.
 
Netjes, Paul.
En bedankt voor deze uitleg want ik ben ook zover om de kanonnen op het lower gundeck te gaan monteren. Alleen gaat bij die kanonnen de broeking ook nog eens door een ring aan het rolpaard, en is er een tweede "reserve" broeking.
Maar jouw manier van knopen ga ik zeker toepassen.
Dank u heren.
Die ring aan de zijkant van het rolpaard komt er bij mij ook op, maar die ga ik open en dicht buigen. Die reserve broeking hoort idd bij de zware kanonnen op het lower gun deck.
 
De voortgang is tergend langzaam, maar het prototype kanon is klaar.

36599707583_c03104664e_b.jpg


37013412950_ea1b984bdf_b.jpg


37240087142_0846e339f8_b.jpg


Veel gedoe met 2mm blokken en kleine haakjes, maar daar krijg ik hopelijk wel handigheid in. Want als elk kanon 2 weken gaat duren dan wordt het een 20-jaar project :( .

Natuurlijk moet er nog een takel aan de achterzijde.
 
Laatst bewerkt:
Dank u voor de complimenten.
Hier de foto's van het eerst geplaatste kanon. Eventueel commentaar (erg welkom) zal ik verwerken bij de volgende kanonnen.

37268960801_b2c0a319c4_b.jpg


37240087242_b3292c6724_b.jpg


37240087412_c10575b484_b.jpg


37240087572_c7306aa760_b.jpg


37268961031_f9751094d8_b.jpg



De loop moet nog worden gesteld, maar dat doe ik als alle kanonnen van dit dek geplaatst zijn.
Belangrijke vraag is wel: waarom heb ik de touwen van de zijtakels en inhaaltalie niet op het dek uitgelegd of in een mooie rol.
Twee redenen: ten eerste leent het Morope touw zich daar niet voor: te springerig en onvoldoende vormvast, ook na verdunde houtlijm. Ten tweede zie je hetzelfde in Portsmouth:

37240083682_94b2255d70_b.jpg


Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
zeer mooi gemaakt
ben ook op het punt gekomen om aan die te beginnen ,en kan wel een voorbeeld gebruiken.
een opmerking, op de foto uit Portsmouth ligt de dikke touw boven de katrol .
 
Back
Top