HMS Victory, Binnenste buiten.

Wel lastig eten met die afgehakte handjes...:p

Waarom straften de Engelsen zo zwaar eigenlijk?

Die 0,7 mm vergeeft iedereen je Jan - dit is een meesterwerk!

Het is 0,7 cm Hans. En die handjes. Ja, ik heb wat zitten rekenen en de conclusie is dat ik wat extra gereedschap nodig heb om handjes te modelleren. Gereedschap dat je uitdrukt in micrometer. Een vinger is dan 300 micrometer en de ruimte ertussen iets van 10 micrometer.
Weet jij waar ze zulke boortjes en vijlen verkopen? :p

Update 137
Ik heb een dilemma. En ik wil graag jullie mening hierover ontvangen.
Op het lowergundeck zijn alle geschutspoorten beweegbaar uitgevoerd. Slechts uit 4 poorten steekt het kanon naar buiten en staat het luik open. Alle andere zijn dicht.
Openstaande luiken zijn uiterst kwetsbaar. Ze zijn alle vier al “gesneuveld”.

full

Foto: Gesneuvelde luiken op lower gundeck. Links afgebroken, rechts verbogen.

Op het middledeck staan alle luiken open en zijn dus allemaal kwetsbaar. Het liefst zet ik ze dus het laatst erop. Maar om een luik beweegbaar te hebben en zodanig dat hij in de poort valt bij sluiten, moet ik hem in de poort zetten en in dichte toestand monteren. Dat betekent dat het kanon pas daarna geplaatst kan worden. Hij moet er immers uitsteken.
Dit probleem heb ik niet als ik de luiken vast monteer. Dan kan ik de plaatsing van de luiken heel lang uitstellen.
Dilemma:
a. Luiken beweegbaar monteren, is echter, maar moet dan gebeuren voor plaatsing van kanonnen. Ze zijn dan lange tijd erg kwetsbaar.
óf
b. Luiken vast monteren, aan de romp lijmen, is minder echt. Maar kan op het allerlaatst plaatsvinden, dus minder kwetsbaar.

Van belang is te weten dat als ze er eenmaal opzitten en de kanonnen er (vast) op staan, de luiken toch niet meer open en dicht gaan.
Dus de overweging is: Ga ik voor realistischer dus beweegbaar en kwetsbaar of minder realistisch dus vast en minder kwetsbaar?
Wat is jullie mening hierover?

Dan nu de voortgang want die is er ook.
Ik heb weer allerlei dingen nodig om op het dek te plaatsen. De kanonnen heb ik al maar daartussen komen etende manschappen.
Dus ik heb tafels nodig met eetgerei.

full

Foto: Zo ziet een mess table er op de Victory uit. De Engelse uitdrukking “a square meal” (een stevige maaltijd) heeft hier zijn oorsprong.

full

Foto: Spul voor plaatsing tussen en over de kanonnen. Links een paar hangmatten die over de kanonnen worden gespannen. Daarnaast een tafel met 8 plates en een etensbak. Elk manschap had een vierkante houten plaat met een rand als bord. Ook nog een lage houten schaal voor vloeibaar eten. Zo'n schaal en beker maak ik niet. Dat wordt te klein en is dan niet meer als zodanig herkenbaar. Ik beperk me tot een vierkante plaat en een grote etensbak. Zoals gebruikelijk is alles in aantallen nodig.

Aan de andere kant van het dek komen hangmatten te hangen.
In de nacht zijn ze om en om bezet. De bemanning is ingedeeld in twee wachten, stuurboordwacht en bakboordwacht, die per 4 uur, om en om op en af zijn. De ene nacht kan men dan van 20:00 tot 24:00 en van 4:00 tot 8:00 slapen en de volgende nacht van 24:00 tot 4:00.
Op de Victory zijn de ophangpunten voor hangmatten net als de hangmatten zelf genummerd. Elk getal komt naast elkaar tweemaal voor. Eén voor elke wacht. Zodoende zijn altijd slechts de helft van de hangmatten bezet en heb je altijd twee lege hangmatten naast je. Dat is geen luxe want per hangmat had je 45 cm ruimte. Met de ruimte van twee lege halve hangmatten naast je dus 90 cm.
Zo hingen er op een afstand van een 5meter, 10 hangmatten naast elkaar.
Dat wil ik dus laten zien en ook dat ze slechts om en om bezet zijn. Ik heb daarom ook mannetjes gemaakt voor in de hangmatten. Of dat er ook leuk gaat uitzien weet ik nog niet.

full

Foto: Mannetjes voor in de hangmat. Links een hangmat met een “slaper”.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
:worship:
En jouw dilemma?? de luiken van het lower gun deck heb je beweegbaar, wat is het probleem als je deze van het middle deck vast zet??
Als demonstratie kun je de 4 luiken tonen die je wel beweegbaar hebt.
Je hebt er niks aan als je deze luiken allemaal beweegbaar hebt, en je moet na elke demonstratie reparatiewerk doen

Ik zou de luiken ook gewoon vast lijmen, mede omdat ze zoals je zelf al laat weten," ze gaan toch niet meer open en dicht als het model gereed is".

Timberwolf, Pietsan en Pingu57.
Bedankt jullie hebben me overtuigd. Ik ga de luiken het allerlaatst monteren en dan vast. Wel ga ik dan ook de ophaaltalie monteren, maar die werkt dus niet.
Het eerste kanon is geplaatst.
full
137-Eerstekanon

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Update 138
Het dilemma van vorige week is opgelost. Enkele van jullie adviseren me ook om de luiken straks vast te zetten. Het heeft geen toegevoegde waarde om ze beweegbaar te maken.
Dus ben ik nu verder gegaan met het plaatsten van kanonnen en bemanning.

full

Foto: Bemanning tijdens etenstijd.

Op de foto ziet het er vrij grof en beschadigd uit. Klopt. Armpjes aanraken en ze breken af. Herstellen heeft geen zin, dat lukt gewoon niet. Opnieuw maken zou kunnen maar die breken ook weer af als je eraan zit. Dus dit is het best mogelijke.
Straks zit de bemanning aan een tiental tafels en dan krijg je de indruk van vol en veel. Dat is mijn bedoeling om te tonen. En dat komt straks wel goed over.
Verder heb ik weer wat klein spul besteld en ontvangen.

full

Foto: Aanvulling van de voorraad.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 139
Deze week wel wat gedaan maar weinig nieuws te laten zien. Dat wordt trouwens steeds moeilijker.
Deze week heb ik een eerste rij hangmatten opgehangen.

full

Foto: Rij hangmatten. Als je goed kijkt zie je dat ze om en om “bezet” zijn.

En vanaf een lager standpunt:

full

Foto: Hangmatten opgespannen over de kanonnen heen.

Overzicht van het voordek.

full

Foto: Aan stuurboord etenstijd en aan bakboord slapen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het was ergens maar armoe aan boort van die schepen als je dat zo ziet. Zo'n bouw als deze doet je wel beseffen dat we het tegenwoordig een stuk makkelijker hebben...

Inderdaad, pure armoe is dat zo. (Maar wel heel mooi inzichtelijk gemaakt zo :thumbsup: )
Maar wat wil je ook als je zo iets van 600 man op zo'n bootje wil laten slapen, eten en werken. Dan moet je goed inschikken.
Maar zal het aan boord van de hedendaagse oorlogsbodems heel veel beter zijn? Dat vraag ik me tegenwoordig wel eens af.

Update 140
Deze week heb ik de Brodie stove afgemaakt en geplaatst.
In updates op pagina 39 heb ik laten zien hoe ik de body van de stove heb gemaakt. Nu heb ik dus ook het dak erop geplaatst en ziet het er zo uit.

Foto: De Brodie Stove klaar voor plaatsing.
full

Voordat de stove geplaatst kan worden moet er eerst een tegelvloer worden gelegd. De tegels heb ik gemaakt van Fima klei door het uit te rollen tot 1 mm dikte en daar stukjes van 3x3 mm uit te snijden en die te bakken.
Ook de fokkemast is geplaatst.

full

Foto: Tegelvloer en fokkemast geplaatst.

Tenslotte de Brodie geplaatst en het vuur “aangestoken”.

full

Foto: Het vuur brandt in de Brodie stove.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
In het echt is het licht in de oven egaal rood. De gele gloed erin is een soort overbelichting van de foto denk ik.

Back