HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 100
Vorige week gaf ik aan dat ik eerst het volgende dek zal gaan verstevigen. Daar was ik iets te snel mee. Om dat dek goed op het onderliggende dek te klemmen moet het onderliggende dek wel voorzien zijn van een aantal dekbalken waar het hogere dek op komt te rusten. En die dekbalken zitten er nog niet op. Ik zal dus toch door moeten gaan met plaatsen van dekbalken op het lowergundeck.
Ik zal dat doen door eerst naast de stempels een dekbalk aan te brengen, dan kunnen de stempels weg.
Bij het plaatsten van de volgende dekbalken moet ik dan veel vaker controleren of het hogere dek nog steeds past.
Dus ik kan nog steeds eerst het lower gundeck grotendeels afmaken. Dat is een wat logischer volgorde.

Dus heb ik de dekbalk tussen de hoofdmast en de voorste kaapstander geplaatst en ben begonnen aan de dekbalk vlak voor de achterste kaapstander. En daar diende het volgende probleem zich aan.
Aan die dekbalk had ik twee olielampen (ledjes) gemonteerd. Maar die zaten precies tussen en tegen de bemanning van de kaapstander. Aan de volgen dekbalken heb ik die ruim aan de buitenkant geplaatst maar op deze net niet. Dus een nieuwe maken.

Ik kan me niet herinneren of ik dat heb laten zien dus nu een paar foto's van het maken van een dekbalk met verlichting.

full

Foto: Maken van dekbalk met verlichting.

Van boven naar beneden:
  • In balkje van 4x5 mm een gleufje frezen en alle onderdeeltjes (2 ledjes, weerstandje en verbindingsdraadjes klaarleggen.

• Alles aan elkaar solderen.

• De gleuf vullen met houtlijm, de draad in de lijm leggen en met klemmen vastzetten.

• Balk met ingelijmde bedrading.

• Balk met een kleurtje.
full

Foto: Balk even los op het model gelegd met aansluitdraden tegen de rondleiding op het schip om de ledjes te testen. Ze doen het.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad. Maar niet qua tijd.
De eerste update was op 9 juni. Dus ik zou begin mei pas de 100e moeten plaatsten als ik vanaf het begin precies één per week had geplaatst.
In het begin was het wat onregelmatiger.
Echt jubileum dus op 9 juni.

Gefeliciteerd met de honderdste.
Ik heb een vraag Jan, als je de ledjes een uurtje aan hebt, wordt de weerstand dan ook warm?? en zo ja kan de weerstand zijn warmte dan wel kwijt worden??

De weerstand neemt 2V op van de 6V voeding. De ledjes trekken 0.02 A. (20mA) Dus het opgenomen vermogen is 0,04 Watt.
Dat is erg weinig. Ik maak me dus totaal geen zorgen om opwarming.

Ok Jan, dat wou ik graag weten, het zou namelijk zonde zijn als na een paar dagen branden de weerstanden kapot zouden gaan

Update 101
In plaats van de afstandshouders zit nu op die plaatsen een dekbalk met de nodige “aanhangsels”.
Voor het eerst is het me overkomen dat ik een dekbalk verkeerd om monteerde. Gevolg: de ledjes deden het niet. Dus losbreken omdraaien en opnieuw. Nu wel goed.
Dus ik ben wel bezig geweest maar heb niet veel nieuws te laten zien.
Alleen een overzicht van de stand van zaken.
Ik ben al een beetje aan het nadenken hoe ik het een en ander straks in Duizel zal laten zien. Ik denk dat ik daarvoor een eenvoudige stellage zal moeten maken.

De stand van zaken:

full

Foto: In plaats van de afstandshouders zitten er nu dekbalken op.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 102
Ja de komende tijd zal het heel veel van hetzelfde zijn. Er waren vorige week 12 dekbalken gemonteerd en dat moeten er 29 worden. Deze week weer 4 geplaatst, dus de stand is 16 van de 29.
Deze week kan ik toch een klein nieuw detail tonen.
Ik nader nu het “pompen eiland”. Daar zitten twee lange zwengels aan. Die lopen door steunen die aan de pilaren zijn bevestigd. Verder kunnen ze ook gedemonteerd worden. Bijvoorbeeld voor de mannen aan de kaapstander. Ook het stuk boven het hoofdrooster kan worden weggehaald. Ik denk dat het alleen geplaatst werd als er moest worden gepompt. Toch wil ik dat een beetje laten zien. Ik denk dat er maximaal een 50 man aan de zwengels konden staan. Dus een man of 10 zou moeten lukken.
Deze week moest ik de eerste pilaar maken met een steun voor de zwengel.

Die pilaar zag er zo uit.

full

Foto: Pilaar met steunpunt voor de pompzwengel . Steun zelf is helaas niet te zien.

En zoals het er op het model uitziet:
full

Foto: Twee pilaren met een steun voor de pompzwengels.

Als de pomp werd gebruikt moest het opgepompte water natuurlijk ook worden afgevoerd. Daarvan is op de Victory zelf niets van te zien. De pompen moeten een uitloop hebben gehad waar een pijp of zoiets op aangesloten kon worden. Dat heb ik ergens gelezen, maar geen foto of tekening van gezien. Onder de ingang, dat is ter hoogte van de hoofdmast zit aan beide zijden een opening in de scheepswand om water af te voeren.

full

Foto: Afwaterings opening.

Deze opening zit net onder het lower gundeck. Ik heb een afwateringspijp gemaakt, naar eigen idee, en die naast beide pomp uitlopen geplaatst. Er zijn wel 4 pompen maar één pomp leidt zijn water naar de uitloop op de andere. Dus maar twee pijpen.

full

Foto: Afwateringspijpen, naar eigen ontwerp, bij gebrek aan informatie.

De stand van zaken:
full

Foto: Weer een paar dekbalken erbij, en nu getoond met brandende verlichting.

Dit is ongeveer de situatie zoals het model volgende week in Duizel te zien zal zijn.
Ik hoop veel volgers daar te ontmoeten.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Kans dat er gewoon op het dek gepompt werd, dus helemaal geen pijp of zo. De ronding van het dek zorgde toch wel voor afwatering, ook van het water wat er normaal op spoelde.

Dat afwateringssysteem is anders wel bijzonder fraai uitgevoerd.
Hans zaten er op die dekken ook waterafvoeren?? daar komt normaal gesproken toch geen zeewater terecht??

Ik denk dat er bij een beetje ruige zee op ieder dek wel (wat) water kwam. Uiteindelijk kon dat weg via spuigaten, of het liep tot onder in het schip waar de pompen het weer konden aanzuigen.

Hoi Jan, ik heb de doorsnede gebouwd van de Victory, zoals je weet. En volgens mijn info o.a. in de bouwbeschrijving zaten er geen afwaterings pijpen aan de pompen, maar werd dit gewoon via het dek en spuigaten afgevoerd. Ik vind het mooi wat je er van gemaakt hebt, maar misschien horen ze er dus gewoon niet op (de pijpen), Daarom is er ook niets van te vinden denk ik. Zeker ben ik er ook niet van, maar zou goed kunnen.

Piet en Hans,
Ik heb me ook lang afgevraagd of men het pompwater gewoon op het dek liet lopen of niet. De pompen hebben/hadden een behoorlijke capaciteit (1200 liter minuut) dus het kan een flinke plens zijn geweest. En het is smerig en stinkt. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ze dat niet zo maar over een groot deel van het dek en tussen de kanonnen en onder de eettafels door laten lopen naar de zijkanten.
Ik heb me gebaseerd op het volgende.

full

Hier is te zien dat de pomp rechts een rechthoekige plank bevat die lijkt los te zitten en kan worden vervangen door bijv. een plank met een uitloop.
Die uitloop zou dan verlengds kunnen worden tot de scheepswand.

McGowan tekent in ieder geval zulke uitlopen op de pompen.

full

Verder zag ik in de “Owner's workshop manual” van de Victory de volgende tekst:

full

Hier staat dat de pompen verbonden zijn met “Square-section” dales. Zijn dit de uitlopen van McGowan? En vandaar uit wordt het water ge”convey”ed naar de scheepswand. Ik interpreteer dat als vervoerd, en niet zomaar laten lopen. Dus door een soort goot of buis.
En vanaf hier heb ik mijn fantasie “aangezet” en er een buis van gemaakt. Maar het zou ook best een goot kunnen zijn geweest. Die is gewoon eenvoudiger te maken. Ook in die tijd. Misschien vervang ik het wel met een goot.
Ik ben het met iedereen eens dat dit allemaal vrij zwak is. En temeer daar er nergens iets meer over wordt gezegd of getoond.
Beschouw dit dus maar als vrijheid van de bouwer.

Laatst bewerkt:
Nou, ik vind dit toch wel overtuigend. Je hebt in elk geval niet in het wilde weg wat zitten maken.

Back