Update 102
Ja de komende tijd zal het heel veel van hetzelfde zijn. Er waren vorige week 12 dekbalken gemonteerd en dat moeten er 29 worden. Deze week weer 4 geplaatst, dus de stand is 16 van de 29.
Deze week kan ik toch een klein nieuw detail tonen.
Ik nader nu het “pompen eiland”. Daar zitten twee lange zwengels aan. Die lopen door steunen die aan de pilaren zijn bevestigd. Verder kunnen ze ook gedemonteerd worden. Bijvoorbeeld voor de mannen aan de kaapstander. Ook het stuk boven het hoofdrooster kan worden weggehaald. Ik denk dat het alleen geplaatst werd als er moest worden gepompt. Toch wil ik dat een beetje laten zien. Ik denk dat er maximaal een 50 man aan de zwengels konden staan. Dus een man of 10 zou moeten lukken.
Deze week moest ik de eerste pilaar maken met een steun voor de zwengel.
Die pilaar zag er zo uit.
Foto: Pilaar met steunpunt voor de pompzwengel . Steun zelf is helaas niet te zien.
En zoals het er op het model uitziet:
Foto: Twee pilaren met een steun voor de pompzwengels.
Als de pomp werd gebruikt moest het opgepompte water natuurlijk ook worden afgevoerd. Daarvan is op de Victory zelf niets van te zien. De pompen moeten een uitloop hebben gehad waar een pijp of zoiets op aangesloten kon worden. Dat heb ik ergens gelezen, maar geen foto of tekening van gezien. Onder de ingang, dat is ter hoogte van de hoofdmast zit aan beide zijden een opening in de scheepswand om water af te voeren.
Foto: Afwaterings opening.
Deze opening zit net onder het lower gundeck. Ik heb een afwateringspijp gemaakt, naar eigen idee, en die naast beide pomp uitlopen geplaatst. Er zijn wel 4 pompen maar één pomp leidt zijn water naar de uitloop op de andere. Dus maar twee pijpen.
Foto: Afwateringspijpen, naar eigen ontwerp, bij gebrek aan informatie.
De stand van zaken:
Foto: Weer een paar dekbalken erbij, en nu getoond met brandende verlichting.
Dit is ongeveer de situatie zoals het model volgende week in Duizel te zien zal zijn.
Ik hoop veel volgers daar te ontmoeten.
Wordt vervolgd.