HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 92
Het is al weer drie weken geleden sinds mijn vorige update. Daar zijn vooral de feestdagen schuldig aan. Nu is het weer tijd om op het normale bouwtempo terug te komen.
Ik heb alleen nog niets nieuws te melden.
Volgende maand is er een tijdelijke tentoonstelling over “Reizen” in museum “De kop” te Hardinxveld Giessendam. Via via is mij gevraagd mijn model van de “Halve Maen” daar tentoon te stellen. De Halve Maen heeft o.a. belangrijke reizen gemaakt. Uiteraard ben ik daar op in gegaan. Maar ik heb hem wel even moeten opknappen omdat het model al 30 jaar oud is.
Verder moet ik voor de Victory een aantal poppetjes schilderen en bijwerken. Ze hebben een pennetje onder de voeten en met een kroonsteentje en een cocktailprikker heb ik ze op een stuk oasis gezet. Zo zijn ze makkelijk te hanteren.

092-1-PoppetjesSchildern.jpg

Foto: Poppetjes om te schilderen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
De foto in melding 622 blijkt te zijn verdwenen,
Hier nogmaals. Wel teruggevonden.

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 93
Afgelopen week weer een beetje de bouw opgepakt.
Aan de kaapstander waren nog een paar open plekken die met “mannetjes” moesten worden opgevuld. Ik heb dus weer een 20-tal mannetjes gemaakt.

full

Foto: De “poppetjes fabriek” Links de ledematen en rechts aan elkaar gelijmd. Poppetjes zijn ± 22 mm hoog.

Ik las in een boek waar de slag bij Trafalgar werd beschreven dat de kaapstander voor het binnenhalen van het anker vooral werd bemand door de mariniers aan boord. Dat is ook wel logisch want als je het anker ophaalt wil je wegvaren uit de haven. En bij dat wegvaren moet je manouvreren. Dat was met een schip als de Victory best een complexe activiteit waarbij je al je beste zeelui bij nodig hebt. Die ga je dan dus niet aan de kaapstander zetten. Daar gebruik je de “landrotten” voor.
Nu hadden die zeelui in die tijd nog geen uniform, maar de mariniers wel. (Witte broek en rode jas)
De mannen die nu aan de kaapstander staan hebben geen van allen een uniform aan. De meeste alleen maar een broek. Dat zijn dus zeelui. Daar baal ik van. !!!!
Van de nieuwe mannetjes ga ik dus nu mariniers maken. Dan is het nog een beetje gecorrigeerd.

Welke functies er aan boord waren en hun hierarchie wordt voor de belangstellenden goed beschreven op wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Navy_ranks,_rates,_and_uniforms_of_the_18th_and_19th_centuries

full

Foto: De volle kaapstander. Niet met 120 man maar slechts 77. Aan de buitenkant staan de nieuwe in rood uniform. Een paar hebben hun jas uitgetrokken en lopen in het wit. Hun jassen ga ik nog in papier maken en op een hoop aan de kant leggen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 94
Deze week is er zichtbare voortgang te melden.
Ten eerste heb ik wat schade moeten repareren. De luikjes zijn best wel kwetsbaar, en als je er mee ergens achter blijft haken trek je het dus kapot. Maar alles is te repareren.

full

Foto: Reparatie van luik. Tijdens solderen het in de weg zittende ophaaltouw even naar rechts getrokken. Zo zit hij scheef, maar als het helemaal is opgetrokken valt het niet meer op.

Daarna heb ik de tweede dekbalk gemonteerd, de eerste met verlichting. En de twee luiken aan weerskanten voorzien van een ophaal takel, die aan de zijkant van de dekbalk vast zit.

full

Foto: Ophaal takel van het tweede luik aan stuurboord.

De voorste twee luiken zijn ook voorzien van een takel maar die loopt onder de dekbalk door en is daardoor moeilijk te zien. Ik denk dat dit ook zo niet hoort maar het kwam zo uit. Waarschijnlijk had hij beter aan de voorkant van de dekbalk bevestigd kunnen worden maar daar kon ik niet meer goed bij.
Het aanbrengen van tuigage op een model is een gefriemel met touwtjes, blokken en knoopjes. Ik kan u verzekeren dat het aanbrengen van zo'n luikentakel daar niet voor onderdoet.

full

Foto: De eerste twee dekbalken voorzien van ophaaltakels.

full

Foto: En ook de verlichting doet het.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt Jan. Erg leuk al die mannetjes.
Misschien is het een idee om de touwen even in te smeren met verdunt houtlijm als je ze even strak heb getrokken. Wanneer de lijm droog is blijft het touw ook mooi recht zitten.

Ik geloof direct dat dit een heel gefriemel is, maar het is wel een heel mooi friemelwerkje geworden

Hallo janzwart,
Met bewondering heb ik een deel van je omvangrijke bouwverslag doorgenomen.
Ik ben zelf al zo'n 20 jaar bezig om op basis van de Sergal-bouwdoos een realistisch model te maken.
Ik vroeg me dus af wat je gebruikt hebt voor de kanonkogels die in de "shotgarlands" rond de dekluiken liggen.
Voor het "upper gundeck" en "quarterdeck" heb ik er ongeveer 250 nodig.
Als ik me niet vergis is de diameter van een kogel van een 12-ponder ongeveer 6,6 cm, wat op schaal ongeveer 1,4 à 1,5 mm geeft.
Ik zoek me te pletter naar dergelijke bolletjes.
Ik heb enkele paginas terug gelezen, maar kan niet vinden dat je beschrijft hoe je deze gemaakt hebt.

Met dank bij voorbaat,

Herby,
Dat klopt, dat heb ik nergens expliciet vermeld.
Ik vind af en toe een kettinkje zoals deze: (Vaak om een labeltje aan kleding te hangen)

full

De kraaltjes hierin zijn 2,5 mm. Dat is op mijn schaal 18 cm. Redelijk correct.
Verder zijn deze kettinkjes ook wel te koop en ik dacht ook met 2mm kraaltjes.
Verder zijn kogeltjes zelf ook te koop. Zie: http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/caldercraft85990.html.
Een andere bron is ook een pakje parkietenzaad. Daar zitten ook zo goed als ronde zaadjes in. Zwarte verf doet dan wonderen.
Heb je van jouw bouw ook een verslag gemaakt ergens ?

Succes

Laatst bewerkt:
Back