HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 87
Zoals vorige week beloofd heb ik deze week takels gemaakt.

full

Foto: Van links naar rechts: 90 blokken met een haak, 90 blokken met een haak en een stukje touw; 90 paren blokken aan elkaar geregen en een takel vormend.

Vervolgens ben ik begonnen de 15 stuurboord kanons langszij vast te binden aan de wand.

full

Foto: Stuurboordkanons langszij vastgebonden.

De takels zijn hier niet aan het kanon bevestigd. Ik zal er een paar ophangen aan de ring in de wand of los er naast leggen, samen met al het andere "meubilair" wat ik nog moet maken.
Aan bakboord worden de kanons uitgereden gemonteerd.

full

Foto: Het meest rechtse kanon is geplaatst en de touwen gefatsoeneerd. De linkse kanons staan wel vast met takels en zo maar nog niet gefatsoeneerd. Uiterst rechts is nog een nog op te hangen tafel te zien.

Met de opstelling van deze kanons moet ik nog een beetje experimenteren. Om ze maximaal uit te rijden worden de uitrijtakels maximaal aangehaald, maar zijn dan nog wat te lang. De blokken zitten dan al tegen elkaar aan. Zie het tweede kanon. Het eerste en derde kanon is iets minder ver uitgereden en dan ogen de takels beter. Ik kan de takels niet te strak aantrekken want dan komt het rolpaard met zijn achterwielen omhoog, alsof hij niets weegt.
Ik wil de kanons eigenlijk niet vastzetten, anders dan met de takels, maar het moet wel realistisch ogen en de touwen moeten er netjes bijleggen. Dus ik zal er wel niet aan ontkomen om dingen vast te lijmen.
Heeft iemand suggesties?
Bij het eerste kanon ben ik nu zover dat ik de dekbalk daar kan monteren. Daar moeten dan wel de bijkomende spulletjes tegen aan gemaakt worden.

full

Foto: Benodigdheden ter bevestiging aan de dekbalken.

Te weten:
- Beide luik talies, aan bakboord en stuurboord. Hiervoor heb ik per takel een 2mm blok nodig met een touwoog, en een 2mm blok met aan beide kanten een stuk touw waarvan één voorzien van een touwoog.
- Twee setjes kanonsgereedschap.
- Twee kikkers. (stukje koperdraad met een aangesoldeerd oogje.
- Vier haken,
- Twee latten voor het ophangen van hangmatten.
- Vier "dingetjes" om het kanonsgereedschap in te leggen.
- Een tafel met aan één kant een ophanglus.
- 3 opgerolde kanonstakels voor de stuurboordkanons.

Veel hiervan moet nog worden gemaakt.
Volgende week zal er geen voortgang zijn want ik ben een weekje op bezoek bij mijn dochter in Engeland.

Maar: .... Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Mag ik mij bij Hans aansluiten??
En Hans, ook een mooi artikel over jullie bouwpakket, dat geeft toch een leuk inkijkje in het ontstaan van het pakket

Update 88.
Weer terug van weggeweest.
Kleine voortgang te melden.
Een 30 tal kikkers en blokken met een strop gemaakt.

full

Deze week is ook in "De Modelbouwer" deel 2 verschenen van de bouw van de Victory BinnensteBuiten. Het betreft de bouw van het orlopdek. Als u het niet kunt lezen stuurt u me een pb-tje voor een leesbaarder exemplaar.

full

Foto: Artikel in "De Modelbouwer"

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 88.

Deze week is ook in "De Modelbouwer" deel 2 verschenen van de bouw van de Victory BinnensteBuiten. Het betreft de bouw van het orlopdek. Als u het niet kunt lezen stuurt u me een pb-tje voor een leesbaarder exemplaar.

088-3-Artikel-1-4-1000_zpseybwo6gj.jpg

Foto: Artikel in "De Modelbouwer"

Wordt vervolgd.
Of je kunt natuurlijk ook lid worden van de NVM met 10 delen van dit mooie blad per jaar. Zorg ik elke maand voor zo'n mooi artikeltje. Volgende keer een mooi stuk over een scratchbouw van een hektjalk uit België
Wie ook denkt dat zijn of haar model een artikel waard is. Stuur ff een PB

Update 89.
December is een vreemde drukke maand en dat is niet bevorderlijk voor bouwen.
Weinig gedaan deze week.

Rond het trapgat voor de ankertouw betings een netje aangebracht. Verder wat kanonnen langs de wand wat beter vastgezet.
Dat is het.

full

Foto: Netje rond trapgat. Rooster moet nog ietsje zakken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Was erg leerzaam om je verslag in de modelbouwer te lezen, ook het verhaal van de Batavia.
heb er van genoten gr Ton

Jan ik zie dat je nu wit gaas hebt gebruikt om het trapgat. Dat gaas ik volgens mij ook geschikt voor de railinghangmatten. Hoe kom je er aan? Hoe groot zijn de mazen? Ik heb ook al wat maar ik vind de mazen nog te klein.

Jan,
Mijn dochter werkt in een stoffenzaak in Chester. Daar heb ik een paar weken geleden een stuk tule gekocht wat gebruikt wordt voor bruidsluiers. De mazen zijn ruitvormig en er zitten er 9 en 12 in een centimeter. Dus grofweg een vierkante mm.
Ik heb zat dus ik zal je een stuk sturen.

Update 90.
Langzamerhand is het moment aangebroken dat ik het Lowergundeck kan gaan opvullen met allerlei details.
Maar er moet nog een heleboel gebeuren.
Op onderstaand overzichtsfoto ziet u alle kanonnen staan in de uiteindelijke stand. Strakgetrokken talies zorgen ervoor dat de achterwielen omhoog gaan staan. Ik moet de kanonnen dus wel vastlijmen. Ook moeten dan de touwen nog een beetje fatsoenlijk worden vastgezet.

U ziet ook de messenger (of kabelaring) lopen vanuit de boeg om de kaapstander heen en weer terug. Aan het eerste stuk is ook de ankerkabel vastgebonden met korte stukjes touw. Bij het rooster voor de hoofdmast gaat het ankertouw naar het lagere orlopdeck. Langs het stuk waar de ankerkabel vastzit aan de messenger zijn de kanonnen langszij gebonden om meer ruimte te geven aan de bemanning die de ankerkabel moet vast en weer losknopen van de messenger. Ook bij de kaapstander staan ze langszij, anders zou die niet kunnen draaien.

Weet iemand of voor het vastbinden van de ankerkabel aan de messenger een speciale knoop werd gebruikt? Eén die ook makkelijk weer los te halen is?

Nu blijkt ook dat de bemanning die de kaapstander bedient het niet makkelijk heeft. Ze moeten namelijk 2 keer over de messenger heen stappen. Of één keer erover en één keer eronderdoor. De ene kant zit laag en de andere hooog. Verder moeten ze ook over het trapgat, links van de kaapstander, heenstappen. Ik zal daar straks bij het plaatsten van de bemanning een plank overheen leggen. Anders zouden ze voor het trapgat de spaak los moet laten, om het trapgat heen lopen en erachter weer inschuiven. Lastig voor ze. En de anderen stoppen niet dus hij blijft doordraaien. Daar zullen wel wat ongelukjes bij hebben plaatsgevonden.

full

Foto: Huidige stand van zaken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back