HMS Victory, Binnenste buiten.

Zo heb je toch helemaal geen sleepcontacten nodig?
De mast is het geleidende materiaal. Dit omdat je daar een moer en bout hebt die de stroom geleiden. Vandaar uit kun je verder zoal je op de tekening hebt gezet. Ik denk dat je niet te moeilijk moet denken. :p
 
Nou ik was van plan de mast van hout te maken met met enkele metalen ringen die onderling via een draad ingelegd in de mast verbonden zijn met de punt. Die mast moet ik draaiend uit het model kunnen trekken om de dekken afzonderlijk te bekijken. Er moet dus ter hoogte van de dekbalken van een dek, bij de doorgang van de mast, of die nou massief hout of massief metaal is, een electrisch contact zijn tussen stilstaand dek en beweegbare (= draaiende) mast.
Ik dacht daarom de binnenkant van de mastdoorvoer te bekleden met die sleepcontacten.

Heb jij een beter idee?
Jan Zwart.
 
Als je de mast uitholt en voorziet van een tabeinde dan kun je die gebruiken om de delen aan elkaar vast te schroeven. Mast onder is mast er in draaien. Dan volgende dek met een moerje vast draaien. Onder de moer zit een ringetje. Daaraan kun je het draadje bevestigen. Enz.
 
O, dat had ik nog niet bedacht. Dat biedt wel mogelijkheden, maar je verliest dan de mogelijkheid om de masten als geleider van de dekken te gebruiken en ze op ± 10 cm van elkaar te fixeren. Of je moet er dan afstandsstukken tussen zetten. Dan wordt het wel een heel geschroef.
Jan
 
Dat is wel een heel geschroef, maar hoe vaak zul je dit doen?

Ik heb zelf een keer een soortgelijk probleem gehad bij een poppenhuis dat ik voor iemand moest maken. Een apart poppenhuis, dat wel. En daar heb ik ook zo zitten tobben. Heb ik alles voor elkaar en afgeleverd. Is deze bij leven en welzijn maar iets van 5X uit elkaar gehaald.... Ik had dus een veel gemakkelijkere manier kunnen kiezen.
 
Ik kan de mast maken van 12mm koperen buis. Die deels oker schilderen met een paar mm brede onbehandelde verticale strook. Op die plek in de doorvoer door het dek moet dan electrisch contact worden gemaakt. Dat is dan het eenvoudigste met een sleepcontact. Dan kan ik de dekken naar boven schuiven, van de mast af, en dan de mast losdraaien uit de mastvoet.
Of eerst de mast losdraaien uit de mastvoet en dan helemaal uit de dekken trekken.
Er komen steeds meer mogelijkheden "boven drijven".
Jan Zwart
 
Ik vermoed dat je de dekken toch zal moeten vergrendelen , anders schuiven ze steeds op elkaar ipv open te blijven staan. Als je de dekken met een schroefje in de koperen buis ( mast ) vergrendeld kan deze meteen ook dienen als contact. niks ingewikkeld systeem te bedenken.
vgr Marc
 
Dat is jammer dat jullie het niet kunnen volgen. Toch ben ik blij dat je het zegt, want nu weet ik dat ik volgende dingen duidelijker moet uitleggen. Dit onderwerp komt later nog uitgebreid aan de orde wanneer ik het moet bouwen, en dan zullen jullie het wel kunnen volgen. Nog even geduld dus.
Jan Zwart.
 
Dat is jammer dat jullie het niet kunnen volgen.

Daar moet je je niks van aan trekken hoor Jan, als jij en de ingewijden het begrijpen is het goed.
Ik heb ook géén verstand van dit soort details, maar probeer het te volgen, en hoop er het mijne van op te steken.:D
Ga vooral door, ik kom wel weer als het om links en rechts gedraaide touwen gaat;);););)

(laatste is een goedbedoelde grap hé!!)
 
Nee hoor, ik trek het me niet aan. Maar ik wil graag dat zo veel mogelijk mensen begrijpen tegen welke problemen je kan aanlopen. En als de discussie die er op volgt door iedereen begrepen wordt hebben ze er allemaal wat aan. Daar streef ik naar.
Jan Zwart.
 
Jan,

Geef me een stuur in mijn handen van welke auto of bus dan ook en ik rijd er mee weg.
Geef me een paar draadjes voor spanning en als er spanning op gaat dan heb ik piek haar....
Ik probeer je te volgen maar al die aansluitingen en lipjes en contactjes....ik geloof je graag !
Ik vind het leuk om een discussie te volgen ook al begrijp ik er geen jota van...
Daarom zei ik ook...modelbouw en wetenschap hand in hand.
 
Ziet er goed uit jan.
Je elektra plan ziet er leuk uit, vraag me alleen af of de stekkers niet lastig zullen zijn bij het op elkaar plaatsen van de lagen
 
Een update.
De bodem aan de binnenkant is dicht.
Als het hele project mislukt, hou ik er in ieder geval een fruitschaal aan over.


14-1-Fruitschaal-1000_zps607f18fb.jpg
Foto: “Fruitschaal”
...

Mooi schip met zure appelen :)
Maar als ik dit zie, dan heb ik wel vertrouwen in dit project. Wat een knap werk zeg! Respect.
 
Zijn dit nu de beroemde appeltjes van Oranje ?????
Jan, bedankt voor het lachen !
( verwijderen als ik je draadje vuil maakt !)
 
Daar moet je je niks van aan trekken hoor Jan, als jij en de ingewijden het begrijpen is het goed.
Ik heb ook géén verstand van dit soort details, maar probeer het te volgen, en hoop er het mijne van op te steken.:D
Ga vooral door, ik kom wel weer als het om links en rechts gedraaide touwen gaat;);););)

(laatste is een goedbedoelde grap hé!!)

Ik ben het helemaal met Klaas eens, gewoon je eigen uitleg erbij Jan.
 
Update 15.
Met deze update krijgen jullie langzaam een beter inzicht in wat het resultaat uiteindelijk moet gaan worden.
Na de laatste discussie over verlichting heb ik het een en ander gerealiseerd. In de mastvoeten van fok en grote mast heb ik een “inboorhoutmoer-M4” ingedraaid.

full

Foto: Inboorhoutmoer-M4

Ik kan er nu dus een M4 boutje in draaien. Die komt straks onder de mast. Onder de mastvoet en die M4 opening zit een koperdraad die verbonden is met een koperdraad die in de lengterichting ter hoogte van het orlopdeck loopt. Rechts, sorry, aan stuurboord is het de plus en aan bakboord de min aansluiting.
Als bewijs dat het werkt heb ik twee draadeinden M4 in de mastvoeten gedraaid en daar twee ledjes tussengehangen.

full

Foto: M4 in mastvoeten voeren spanning.

In het echt zal ik de draden aan weerszijden gebruiken om daar telkens twee ledjes tussen te hangen. De bedrading daarvan werk ik weg in of onder de dekbalken.

full

Foto: Ledjes tussen stuurboord en bakboord draad.

Verder ben ik bezig geweest met maken van wat schotjes, en zijn alle bodemwrangen geplaatst.
Het zal opvallen dat de bodem niet meer zo mooi blank is, maar gewoon “smerig”. Dat is gewoon realiteit. Ik heb de bodem bewerkt met azijn waarin een poosje wat staalwol heeft gezeten. De wrangen (Merbau) zijn hierdoor gewoon zwart geworden. Had ik niet verwacht maar misstaat niet. Vind ik.
De, nu nog, mooie blanke schotten ga ik bewerken met “Beits op waterbasis” uit de Modelbrouwers winkel. Hierdoor kleurt het verouderd bruin. Zie achterste schot van het “Lady's hole”.

full

Foto: Overzicht van ruim.

Dan nu wat detailfoto's.

full

Foto: Aan weerszijden van het ruim bevindt zich een platform.

full

Foto: Deze ruimte in het voorschip is de plaats voor de nog te bouwen kruitkamer.

full

Foto: Het achterschip is afgesloten met een schot. Door de openingen bereikbaar. Het achterste schot is in de definitieve kleur.

Wordt vervolgd

Jan Zwart.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top