Update 14.
De bodem aan de binnenkant is dicht.
Als het hele project mislukt, hou ik er in ieder geval een fruitschaal aan over.
Foto: “Fruitschaal”
Maar voorlopig gaan we verder.
Wat kiertjes heb ik gevuld met verdunde houtlijm en schuurslijpsel.
Dan nu de bodemwrangen en diverse steunen en mastvoeten aanbrengen. En langzamerhand ook de buitenkant egaliseren en beplanken.
Foto: De eerste bodemwrangen, knieën en mastvoet.
De mastvoeten ga ik voorzien van een “inboorhoutmoer”. Dan kan je er een boutje M4 in draaien. Dat bevestig ik aan de onderkant van de mast zodat je die eruit kunt draaien. Wellicht is dat straks noodzakelijk om de dekken te kunnen scheiden.
Het achterste stukje bij de steven is geheel afgeschot, en voor zover ik weet niet toegankelijk. Deze ruimte heet “Lady's hole”. Laten we er maar niet op ingaan hoe die naam tot stand is gekomen.
Foto: Lady's hole.
Er was laatst ergens op het forum een discussie over formaat van blokken. Dat herinnerde me eraan dat ik tzt bij het plaatsten van de kanons ook een flink aantal blokken nodig heb. Op de Victory heb ik de maat van de blokken aan de rolpaarden opgemeten en die varieëren van 14 to 30cm. Op schaal dus van 2 tot 4 mm.
Ik heb er zo'n 10 per kanon nodig, dus een 1000 in totaal. Kopen wordt dus een € 150,-
Daarom probeerde ik zelf blokken te maken. En dit is het resultaat.
Foto: Van links naar rechts: gekocht 3mm, gekocht 2mm, zelf gemaakt 3mm, zelf gemaakt 2 mm.
De laatste geregen aan een ijzerdraad van 0,4mm.
De zelf gemaakte blokken zijn niet zo mooi afgerond. Maar met wat ervaring gaat het wellicht beter. Ik denk dus dat ik een aantal verloren uurtjes gebruik om wat blokken te maken.
Wordt vervolgd