Update 15.
Met deze update krijgen jullie langzaam een beter inzicht in wat het resultaat uiteindelijk moet gaan worden.
Na de laatste discussie over verlichting heb ik het een en ander gerealiseerd. In de mastvoeten van fok en grote mast heb ik een “inboorhoutmoer-M4” ingedraaid.
Foto: Inboorhoutmoer-M4
Ik kan er nu dus een M4 boutje in draaien. Die komt straks onder de mast. Onder de mastvoet en die M4 opening zit een koperdraad die verbonden is met een koperdraad die in de lengterichting ter hoogte van het orlopdeck loopt. Rechts, sorry, aan stuurboord is het de plus en aan bakboord de min aansluiting.
Als bewijs dat het werkt heb ik twee draadeinden M4 in de mastvoeten gedraaid en daar twee ledjes tussengehangen.
Foto: M4 in mastvoeten voeren spanning.
In het echt zal ik de draden aan weerszijden gebruiken om daar telkens twee ledjes tussen te hangen. De bedrading daarvan werk ik weg in of onder de dekbalken.
Foto: Ledjes tussen stuurboord en bakboord draad.
Verder ben ik bezig geweest met maken van wat schotjes, en zijn alle bodemwrangen geplaatst.
Het zal opvallen dat de bodem niet meer zo mooi blank is, maar gewoon “smerig”. Dat is gewoon realiteit. Ik heb de bodem bewerkt met azijn waarin een poosje wat staalwol heeft gezeten. De wrangen (Merbau) zijn hierdoor gewoon zwart geworden. Had ik niet verwacht maar misstaat niet. Vind ik.
De, nu nog, mooie blanke schotten ga ik bewerken met “Beits op waterbasis” uit de Modelbrouwers winkel. Hierdoor kleurt het verouderd bruin. Zie achterste schot van het “Lady's hole”.
Foto: Overzicht van ruim.
Dan nu wat detailfoto's.
Foto: Aan weerszijden van het ruim bevindt zich een platform.
Foto: Deze ruimte in het voorschip is de plaats voor de nog te bouwen kruitkamer.
Foto: Het achterschip is afgesloten met een schot. Door de openingen bereikbaar. Het achterste schot is in de definitieve kleur.
Wordt vervolgd
Jan Zwart.