HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 67
Deze week heb ik alle geschutpoorten aangebracht.
Ik laat alleen maar het resultaat zien. Een filmpje wat alle 100.000 bewegingen van de vijl laat zien is niet erg interessant.

full

Foto: Opengewerkte geschutpoorten aan bak en stuurboord.

Verder heb ik al een groot deel van de binnenwand aangebracht.

full

Foto: Binnenwand aan stuurboord.

Tussen de bedrijven door had ik zin in wat priegelwerk. Daarom heb ik ook het onderste deel van de achterste kaapstander gemaakt. In het boek van McGowan staat een heel mooie tekening ervan.

full

Foto: Tekening van achterste kaapstander.

full

Foto: Onderdelen voor onderste helft van kaapstander, gemonteerd en geverfd.

Deze kaapstander kan straks niet draaien, want hij wordt volledig bemand en draaien is dan teveel van het goede.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Update 68
Deze week heb ik best wel wat gedaan maar weinig te tonen.
Vooral bezig geweest de wanden af te maken. Dit is noodzakelijk gezien de volgorde van werken.
a. Wand afmaken.
b. Plaats bepalen van structuren op het dek in relatie tot lager liggend dek.
c. Daaruit volgt plaats van dekbalken.
d. Dan knieën voor dekbalken plaatsen.
e. Op wand en knieën ringen voor bevestiging van kanonnen aanbrengen.
f. Dekstructuren aanbrengen
g. Kanonnen plaatsen.
h. Dekbalken aanbrengen.

Merk op dat nog steeds geen geschutpoorten zijn aangebracht. Ik heb opgemerkt dat de touw doorvoeren van een aantal poorten door de middelste berghouten gaan. Deze berghouten zitten op de grens tussen het lower en het middel gundeck. Ik heb het middle gundeck dus nodig om die berghouten te plaatsen en dan pas kan ik die geschutpoorten van het lower gundeck plaatsen.
Die zullen dus nog even moeten wachten.
Helaas kwam ik hout tekort om de wanden echt af te maken. Dus ben ik verder gegaan met de rolpaarden.
Zijwanden, bodem en voorsteun uitzagen uit 2mm triplex volgens het voorbeeld uit de doorsnede kit van DeAgostini. De wanden heb ik als paar afgemaakt zodat de uitsparingen voor assen en tapeinden per rolpaard gelijk zijn. Vandaar de nummering.

full

Foto: Onderdelen voor 24 rolpaarden. 6 had ik vroeger als test al eens gemaakt.

Na montage mochten ze allemaal met hun gun even op de foto.

full

Foto: Rolpaarden met gun, maar zonder wielen, even op de foto.

Dertig rolpaarden hebben 120 wielen. (Lagere school rekenwerk)
Van een stuk rondhout van 6mm heb ik 120 plakjes afgezaagd en een gaatje in geboord.

full

Én geschuurd.

full

Foto: 120 wielen.

full

Foto: Alle wielen hebben de mazelen gehad.

De binnenwand en de poorten heb ik een eerste verfbeurt gegeven en één rolpaard helemaal afgemaakt.

full

Foto: Mijn benadering van een 32-ponder.

Van de week heb ik bezoek gehad van mijn neefje Etienne. Hij is zo geïnspireerd geworden door wat hij zag en ik hem vertelde dat hij, thuis en uit zijn hoofd, er een grote tekening van heeft gemaakt, die ik jullie niet wil onthouden.

full

Foto: Tekening van de Victory door Etienne.

Dat was het voor deze week.

Laatst bewerkt:
Hoezo niet vel te tonen Jan, jij bent flink aan de gang geweest zeg.
Eerst die mooie kaapstander, en nu al die kanonnen, Prachtig.

Knap gedaan van je neefje trouwens

Je kanonnen zijn goed gelukt Jan, maar waar dienen de zwarte stippen voor, heb ik nog niet eerder gezien op een model?

Piet,
De wielen zijn in twee lagen opgebouwd en aan elkaar gebout. Ik simuleer hiermee dus de bouten. Misschien iets te zwaar aangezet. Ik ga het met potlood proberen in plaats van stift.

full

Laatst bewerkt:
Piet,
De wielen zijn in twee lagen opgebouwd en aan elkaar gebout. Ik simuleer hiermee dus de bouten. Misschien iets te zwaar aangezet. Ik ga het met potlood proberen in plaats van stift.
68-Pietsan-Wielstippen_zpseetptsgy.jpg
OK, ik dacht wel al zoiets, maar met potlood gaat het waarschijnlijk iets subtieler worden, nu springen ze er nogal uit.

Update 69
Van de week ben ik begonnen de dekbalken uit te lijnen.
Als eerste heb ik de openingen in het dek naar het onderliggende dek opengemaakt. Dit heb ik uiteraard zodanig gedaan dat de opening ook boven de onderliggende trap etc, uitkomt. Hier en daar heb ik dus één of een paar mm moeten smokkelen.

full

Foto: Lower gundeck met openingen naar Orlopdeck.

Ik vind het belangrijker dat alles t.o.v elkaar goed staat en liever op een iets verkeerde plaats dan dat een opening op de correct plaats staat maar niet boven de trap uitkomt.
Dit betekent wél dat ik telkens wat moet smokkelen. Maar weinig mensen zullen de layout van de dekken van de Victory tot op 20 cm (op schaal 3mm) nauwkeurig kunnen reproduceren. Dus ik verwacht hierop weinig commentaar.
De openingen bieden ook leuke doorkijkjes.

full

Foto: Doorkijkjes van lower gundeck naar Orlopdeck.

Na de openingen te hebben gemaakt heb ik de plattegrond op het dek gelegd zodanig dat de openingen van de plattegrond uitlijnen met de echte openingen. Op de plattegrond staan de dekbalken ingetekend en zo kan ik ze overnemen op het model. Een aantal liggen er al op.

full

Foto: Lowergundeck met plattegrond en een aantal (genummerde) dekbalken. Met het T-stukje heb ik de hoogte afgesteld.

Bij de boeg heb ik de kluisgaten geboord en een verstevigingsbalk aangebracht. Tussen de verticale gleuven worden straks schotten ingeschoven.

full

Foto: Boegdetails.

Vervolgens heb ik enkele knieën pas gemaakt en zodanig geplaatst dat ze niet voor de poorten langs lopen. Op dit dek zitten de knieën naast de dekbalken en niet eronder.

full

Foto: De eerste knieën. Het wordt een uitdaging om daar de bevestigingspunten voor kanon tuigage aan te brengen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 70
Deze week niet veel zichtbaars gedaan.
Ik heb vooral nagedacht hoe nu verder. In een vorige aflevering gaf ik al aan dat de scheepswand eerst af moet. Ook speelt een rol dat de berghouten (Verdikkingen van de scheepswand) er nog niet op zitten. Deze berghouten lopen van de ene naar het andere dek. En de geschutsluiken zitten op de berghouten.
Ik heb dus besloten om eerst de dekken af te maken met de berghouten.
Dan kan ik ook de uiteindelijke hoogte van alle dekken controleren. Want ik heb vaag de indruk dat de dekken die al klaar zijn iets te hoog zijn. Als dat zo is kom ik aan het eind klem te zitten en dat wil ik voor zijn.
Ik heb dus voor het lowergundeck de meeste dekbalken op maat gemaakt en er los op gelegd, maar met plakband toch zo vast dat ze niet meer verschuiven.

full

Foto: Dekbalken op lowergundeck vastgetaped.

Daarna het middle gundeck uitgezaagd uit triplex en pas gemaakt. En alles weer samen op elkaar gestapeld. Nu de bovenbouw vastlijmen op dit dek, dan weer doorzagen etc.

full

Foto: Alle dekken opgestapeld.

Nu eerst het middlegundeck afmaken. Ik heb daarvoor weer wat hout moeten bestellen.
In afwachting daarvan kan ik aan de berghouten gaan werken.
Veel werk maar nog weinig van te zien. Dus nog even geduld.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het is toch iedere keer bijzonder fraai om te zien, en vooral dat het dan toch ook weer mooi bij elkaar komt .Zoals met die trapluiken en doorkijkjes naar het lagere dek Jan, en die hoogtes zal je ongetwijfeld ook weer een oplossing voor vinden.
Maar ik blijf het knap werk vinden, ik zit al te frutselen met een complete romp, om daad de kanonspoorten af te werken.

Update 71
Vorige week had ik al aangekondigd dat ik het middeldek ga maken om zodoende de berghouten op het lowerdeck te kunnen aanbrengen.
Ik heb de bovenbouw vastgelijmd op het dek en daarna het middeldek losgezaagd.

full

Foto: Van onder naar boven: Ruim en Orlopdeck, lower gundeck, nieuw losgezaagd middeldek, restant van bovenbouw bestaande uit upperdeck en quarterdeck.

En zo liggen ze braaf naast elkaar.

full

Foto: links naar rechts: Ruim, Orlopdeck, LowerGundeck, MiddleGundeck, Bovenbouw

Nu moet het nieuwe middle gundeck goed passen op het lowergundeck zodat op de scheidslijn ervan de berghouten kunnen worden aangebracht.
Dat ging niet helemaal goed.
Aan bakboord, bij de ronding naar de boeg stak het middeldek 2 a 3 mm over het lowergundeck heen. En als een bocht aan begin en eind gefixeerd is kan je hem echt niet indrukken. Dus het gebogen overstekende stuk er tussenuit gezaagd. Het dek wat smaller gemaakt en het stuk er weer tussen gelijmd. Met wat plamuur zie je er niets meer van.

full

Foto: Links de 3 mm overlap. Midden: Het uitgezaagde stuk van de wand en in de cirkel waar het dek smaller moet worden. Rechts: De nieuwe situatie.

Na deze reparatie heb ik de onderste berghout aangebracht en de 2 latten van de middelste berghout op de scheiding van het lowergundeck en middeldek.
Ik heb die twee latten precies op de dekscheiding laten lopen waardoor deze dekken netjes, zonder kier, op elkaar aansluiten. Misschien is dit niet helemaal exact conform de realiteit maar ik vind, in dit geval, een kierloze aansluiting belangrijker dan historische correctheid. Het scheelt trouwens maar heel weinig. Een argeloze toeschouwer zal deze afwijking niet opvallen maar een kier valt beslist wel op.
Het middeldek heb ik al een beetje beplankt en dit is nu de huidige situatie.

full

Foto: Huidige situatie.

Ik ben nu zover dat ik op een heel aantal fronten verder kan.
– Lowergundeck detailleren.
– Middlegundeck dek leggen.
– Middlegundeck geschutpoorten aanbrengen op juiste hoogte.
– Middlegundeck scheepswand aanbrengen.
– Middlegundeck dekbalken uitrichten en dan kan het uppergundeck worden uitgezaagd.
Maar daar gaat nog wel enige tijd overheen.

Van de week zijn ook weer wat nieuwe spulletjes gearriveerd, waaronder nieuw hout voor de laatste drie dekken.

full

Foto: Nieuw hout voor de dekken, messing sier profielstrips, 4 lantaarns, boegbeeld, versiering op Spiegel en 2 ankers.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 72
Deze week heb ik vanwege familiezaken niet zo veel kunnen doen.
Ik ben begonnen in de boeg de “manger” aan te brengen. Ik ken er geen Nederlands woord voor.
Het is de ruimte direct onder de kluisgaten waar dus de ankerkabel binnenkomt. In die ruimte wordt de kabel schoon gemaakt voor opslag. Het zal daar een natte en vieze boel geweest zijn.
Ergens heb ik gelezen dat daar ook wel wat vee werd gehouden. Hoewel andere bronnen dat tegenspreken.
Ik heb een paar boerderij figuurtjes om daar neer te zetten, maar dat weet ik nog niet zeker.

full

Foto: Manger met wat levend vlees.

full

Foto: Manger met fokkemast. Vooraan onder de dwarsdekbalken staan twee rollers waar de messenger (Kabelaring) omheen loopt.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back