Update 71
Vorige week had ik al aangekondigd dat ik het middeldek ga maken om zodoende de berghouten op het lowerdeck te kunnen aanbrengen.
Ik heb de bovenbouw vastgelijmd op het dek en daarna het middeldek losgezaagd.
Foto: Van onder naar boven: Ruim en Orlopdeck, lower gundeck, nieuw losgezaagd middeldek, restant van bovenbouw bestaande uit upperdeck en quarterdeck.
En zo liggen ze braaf naast elkaar.
Foto: links naar rechts: Ruim, Orlopdeck, LowerGundeck, MiddleGundeck, Bovenbouw
Nu moet het nieuwe middle gundeck goed passen op het lowergundeck zodat op de scheidslijn ervan de berghouten kunnen worden aangebracht.
Dat ging niet helemaal goed.
Aan bakboord, bij de ronding naar de boeg stak het middeldek 2 a 3 mm over het lowergundeck heen. En als een bocht aan begin en eind gefixeerd is kan je hem echt niet indrukken. Dus het gebogen overstekende stuk er tussenuit gezaagd. Het dek wat smaller gemaakt en het stuk er weer tussen gelijmd. Met wat plamuur zie je er niets meer van.
Foto: Links de 3 mm overlap. Midden: Het uitgezaagde stuk van de wand en in de cirkel waar het dek smaller moet worden. Rechts: De nieuwe situatie.
Na deze reparatie heb ik de onderste berghout aangebracht en de 2 latten van de middelste berghout op de scheiding van het lowergundeck en middeldek.
Ik heb die twee latten precies op de dekscheiding laten lopen waardoor deze dekken netjes, zonder kier, op elkaar aansluiten. Misschien is dit niet helemaal exact conform de realiteit maar ik vind, in dit geval, een kierloze aansluiting belangrijker dan historische correctheid. Het scheelt trouwens maar heel weinig. Een argeloze toeschouwer zal deze afwijking niet opvallen maar een kier valt beslist wel op.
Het middeldek heb ik al een beetje beplankt en dit is nu de huidige situatie.
Foto: Huidige situatie.
Ik ben nu zover dat ik op een heel aantal fronten verder kan.
– Lowergundeck detailleren.
– Middlegundeck dek leggen.
– Middlegundeck geschutpoorten aanbrengen op juiste hoogte.
– Middlegundeck scheepswand aanbrengen.
– Middlegundeck dekbalken uitrichten en dan kan het uppergundeck worden uitgezaagd.
Maar daar gaat nog wel enige tijd overheen.
Van de week zijn ook weer wat nieuwe spulletjes gearriveerd, waaronder nieuw hout voor de laatste drie dekken.
Foto: Nieuw hout voor de dekken, messing sier profielstrips, 4 lantaarns, boegbeeld, versiering op Spiegel en 2 ankers.
Wordt vervolgd.