Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoi Henk, wat je vraag betreft over de waterlijn, daar is een handig tooltje voor, wat je vind op onderstaande link.Beste Piet,
Ik zal mij eerst even voorstellen
Mijn naam is Henk ik ben 60 jaar en woon in Amersfoort
32 jaar gelden heb ik de HMS Victory volledig (af)gebouwd van Mamoli (waarvan ik las dat de de fabriek in 2015 is afgebrand)
Ik kwam toevallige wijs op dit forum, ik heb je verslag met veel zel belangstelling gelezen,en zoals ook de andere forumgebruikers al vermeld hebben geef ik je een groot compliment voor je vakmanshap.
Door jou verslag kreeg ik weer veel zin om na 32 jaar mijn oude hobby op te gaan pakken
Inmiddels weer een kit besteld de HMS Mars van Caldecraft, een schip waarvan de mogelijkheid graad iets minder hoog is (eerst maar weer wat eenvoudiger beginnen)
Ik heb nog de volgende vragen aan je
Ik wil de romp wit schilderen met een strakke waterlijn hoe heb jij dit gedaan ( welke tape, verf, grondverf?)
wat ik mij nog herinner van mijn eerste schip, de bevestigingen van de touwen aan de dek aan de ronde oogjes etc, ( ik ben nog niet bekend met de technische benamingen ) deze stonden onder druk, en lieten toen snel los, ik moet hier nog gaan bedenken hoe ik dit nu moet gaan oplossen, kan je mij hiervoor nog een tip geven
mvg
Henk
De valse kiel en dek blijven gewoon zitten, er word na beplanking een extra kiel aan gelijmd en het valse dek word beplankt. De spanten (vals) worden er uitgehaald boven het valse dek. Ik weet niet of ik dit goed uitleg, maar als je wat geduld hebt, dan zie je het vanzelf voorbij komen.Gaat de valse kiel er ook weer uit Piet, of heb je na demontage twee boothelften die je daarna tegen de echte kiel aanplakt??
Eigenlijk ook wel een goed idee Adri, daar had ik nog niet aan gedacht, maar op deze manier gaat het ook wel goed komen. Bedankt voor de info.Ik heb, toen ik de walvissloep gemaakt heb, voor de zekerheid de spanten met de "RODE" pijl, voor het aanbrengen van de huidplanken, nog extra afgeplakt met cellotape om te voorkomen dat het minieme beetje lijm die de onderlinge huidplanken bijeenhouden, alsnog aan de "valse" spanten zouden kunnen plakken.
Voor de rest ziet het er stak uit Piet.
Dat is ook een beetje een probleem. De latjes zijn van notenhout, erg mooi als het er eenmaal opzit, maar kwetsbaar tijdens diverse behandelingen, splintert en breekt snel. Dus voorzichtigheid is hier wel een must! Caldercraft heeft veel noten in de kits zitten, is niet direct slecht hout, maar een tikkie kwetsbaar.Knap gedaan Piet. Ik ben ook eens aan zo'n kit begonnen maar schijnbaar had ik heel slecht hout want het brak onder mijn handen.