hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Ziet er weer mooi uit, en met een leuke uitleg erbij
Maar ik moet zeggen dat ik de bemanning van zo'n schip niet benijd. Wat een heidens werk moet het geweest zijn om zo'n schip onder vol zeil te krijgen, en varende te houden..
 
De Diana is bijna klaar, de hangmatnetten moeten nog aan de scepters worden genaaid en de bijboten op de kuil. Er komen twee boten op de kuil, de 32 ft. Pinnace en de 26 ft. Launch. (volgens tekening, kunnen er vier boten op de kuil, maar om nog enigszins wat zicht op de detaillering in de kuil te hebben is er gekozen voor twee bootjes)
 
Beste Piet,


Ik zal mij eerst even voorstellen


Mijn naam is Henk ik ben 60 jaar en woon in Amersfoort

32 jaar gelden heb ik de HMS Victory volledig (af)gebouwd van Mamoli (waarvan ik las dat de de fabriek in 2015 is afgebrand)

Ik kwam toevallige wijs op dit forum, ik heb je verslag met veel zel belangstelling gelezen,en zoals ook de andere forumgebruikers al vermeld hebben geef ik je een groot compliment voor je vakmanshap.


Door jou verslag kreeg ik weer veel zin om na 32 jaar mijn oude hobby op te gaan pakken
Inmiddels weer een kit besteld de HMS Mars van Caldecraft, een schip waarvan de mogelijkheid graad iets minder hoog is (eerst maar weer wat eenvoudiger beginnen)


Ik heb nog de volgende vragen aan je


Ik wil de romp wit schilderen met een strakke waterlijn hoe heb jij dit gedaan ( welke tape, verf, grondverf?)


wat ik mij nog herinner van mijn eerste schip, de bevestigingen van de touwen aan de dek aan de ronde oogjes etc, ( ik ben nog niet bekend met de technische benamingen ) deze stonden onder druk, en lieten toen snel los, ik moet hier nog gaan bedenken hoe ik dit nu moet gaan oplossen, kan je mij hiervoor nog een tip geven


mvg
Henk
 
Beste Piet,


Ik zal mij eerst even voorstellen


Mijn naam is Henk ik ben 60 jaar en woon in Amersfoort

32 jaar gelden heb ik de HMS Victory volledig (af)gebouwd van Mamoli (waarvan ik las dat de de fabriek in 2015 is afgebrand)

Ik kwam toevallige wijs op dit forum, ik heb je verslag met veel zel belangstelling gelezen,en zoals ook de andere forumgebruikers al vermeld hebben geef ik je een groot compliment voor je vakmanshap.


Door jou verslag kreeg ik weer veel zin om na 32 jaar mijn oude hobby op te gaan pakken
Inmiddels weer een kit besteld de HMS Mars van Caldecraft, een schip waarvan de mogelijkheid graad iets minder hoog is (eerst maar weer wat eenvoudiger beginnen)


Ik heb nog de volgende vragen aan je


Ik wil de romp wit schilderen met een strakke waterlijn hoe heb jij dit gedaan ( welke tape, verf, grondverf?)


wat ik mij nog herinner van mijn eerste schip, de bevestigingen van de touwen aan de dek aan de ronde oogjes etc, ( ik ben nog niet bekend met de technische benamingen ) deze stonden onder druk, en lieten toen snel los, ik moet hier nog gaan bedenken hoe ik dit nu moet gaan oplossen, kan je mij hiervoor nog een tip geven


mvg
Henk
Hoi Henk, wat je vraag betreft over de waterlijn, daar is een handig tooltje voor, wat je vind op onderstaande link.

http://www.modelbouwdekombuis.nl/Waterlijn-Aftekenaar-Amati-7378-Modelbouwgereedschap.html
Caldercraft maakt de tekeningen 1:1 , dus je kan de waterlijn ook overnemen van de tekening. Ik meet die meestal uit en zet langs de hele lijn dan dunne potloodpuntjes en verbind die dan met afplaktape, waarna je het onderwaterschip kunt schilderen. Ik gebruik dunne afplaktape (geel) van de bouwmarkt. Daar ik alles schilder (bijna alles) met admiralty paints, is grondverf niet nodig voor het hout.

De vraag over de oogboutjes in het dek; Ik gebruik een boortje wat de zelfde dikte heeft als het oogboutje, druppie sec.lijm en het komt nooit meer los!
 
De tuigage van de Diana is compleet. Tijdje niet gebouwd wegens andere bezigheden, maar nu bezig met de laatste lootjes, de bijboten.

upload_2016-4-24_14-2-50.png

De bootjes worden allebei voorzien van dubbele beplanking met latjes van 3 mm breed en 0,5 mm dik.
Omdat de spanten straks na het beplanken verwijderd worden heb ik eens iets anders geprobeerd.
De planken worden alleen achter en voor vast gelijmd (blauwe lijntjes) en niet aan de spanten met de rode lijntjes zodat het verwijderen straks een stuk makkelijker gaat. De latjes worden wel onderling verlijmt!
De 1e lat is op deze manier zeker niet makkelijk aan te brengen, maar als deze eenmaal zit gaat de rest een stuk makkelijker en hoef je niet echt te gaan slopen om de spanten te verwijderen.
(op de foto de 32 ft Pinnace)

upload_2016-4-24_14-12-50.png
 
Gaat de valse kiel er ook weer uit Piet, of heb je na demontage twee boothelften die je daarna tegen de echte kiel aanplakt??
 
Gaat de valse kiel er ook weer uit Piet, of heb je na demontage twee boothelften die je daarna tegen de echte kiel aanplakt??
De valse kiel en dek blijven gewoon zitten, er word na beplanking een extra kiel aan gelijmd en het valse dek word beplankt. De spanten (vals) worden er uitgehaald boven het valse dek. Ik weet niet of ik dit goed uitleg, maar als je wat geduld hebt, dan zie je het vanzelf voorbij komen.
 
Ik heb, toen ik de walvissloep gemaakt heb, voor de zekerheid de spanten met de "RODE" pijl, voor het aanbrengen van de huidplanken, nog extra afgeplakt met cellotape om te voorkomen dat het minieme beetje lijm die de onderlinge huidplanken bijeenhouden, alsnog aan de "valse" spanten zouden kunnen plakken.
Voor de rest ziet het er stak uit Piet.
 
Ik heb, toen ik de walvissloep gemaakt heb, voor de zekerheid de spanten met de "RODE" pijl, voor het aanbrengen van de huidplanken, nog extra afgeplakt met cellotape om te voorkomen dat het minieme beetje lijm die de onderlinge huidplanken bijeenhouden, alsnog aan de "valse" spanten zouden kunnen plakken.
Voor de rest ziet het er stak uit Piet.
Eigenlijk ook wel een goed idee Adri, daar had ik nog niet aan gedacht, maar op deze manier gaat het ook wel goed komen. Bedankt voor de info.
 
Het gaat allemaal niet zo hard op het moment, veel andere dingen te doen. (de laatste lootjes wegen het zwaarst).
De pinnace word nog steeds voor de 1e keer beplankt en aan weerszijde zitten er 4 plankjes aan,
upload_2016-5-3_11-17-48.png
 
upload_2016-5-3_11-19-7.png

De launch is bijna klaar wat de 2e keer beplanken betreft. Ook hier ontkom je niet net als bij je model om te verjongen.
Daar de plankjes erg dun zijn kun je ze misschien wat geforceerd aanbrengen zonder te verjongen, maar daar de buitenkant (huid) wit word geschilderd later doe ik het maar zo.
B (blauw) extra latje wegens torderen. A (rood) verjongen bij boeg en achtersteven.
 
Knap gedaan Piet. Ik ben ook eens aan zo'n kit begonnen maar schijnbaar had ik heel slecht hout want het brak onder mijn handen.
Dat is ook een beetje een probleem. De latjes zijn van notenhout, erg mooi als het er eenmaal opzit, maar kwetsbaar tijdens diverse behandelingen, splintert en breekt snel. Dus voorzichtigheid is hier wel een must! Caldercraft heeft veel noten in de kits zitten, is niet direct slecht hout, maar een tikkie kwetsbaar.
 
Helaas een ongelukje gehad met de Pinnace, het bootje was op de grond gevallen waarna ik er met de burostoel over reed. De schade valt in principe wel mee, alleen alle latten (huidgangen) zijn gebroken aan beide kanten. De restanten van de latten heb ik voorzichtig kunnen verwijderen, dus nu opnieuw beplanken......
 
de Launch is inmiddels 2 maal beplankt.
upload_2016-5-7_15-9-26.png

tussen de laatste latjes heb ik wat plamuur gebruikt omdat er kleine kiertjes in zaten. Daar het onderwaterscheepje wit word geschilderd is dit geen probleem. tevens het dolboord aangebracht.
 
Back
Top