hms Diana, Engels Fregat uit 1794

constructie ankers,


upload_2016-4-11_14-6-19.png

De bouten in de ankerstok worden gesuggereerd met zwart potlood. Daar de ankers van de Diana ijzeren kuipbanden hadden, heb ik het touw vervangen door tape.

upload_2016-4-11_14-9-22.png

De stok word twee keer gelakt met transparante lak, de lak zorgt er tevens voor dat de tape niet meer loskomt.


de schacht word met zwarte grondverf voor behandeld.

Nadat de stok op de schacht is gelijmd, worden de ringen gemaakt.

upload_2016-4-11_14-16-32.png

De ringen worden gemaakt van 1mm dik messing draad, wat strak om een rond voorwerp met de juiste dikte word gewikkeld.

upload_2016-4-11_14-20-36.png

Met één knip heb je nu een aantal ringen.


upload_2016-4-11_14-29-43.png

De opening word dicht gesoldeerd.


Nadat de kop van de schacht(en) en de ring(en) zijn gegrond word de schacht, kop en ring afgelakt met mat zwart nr 33 van humbrol.
upload_2016-4-11_14-40-28.png



De ankers zijn gereed om aan de boeg te worden gehangen.
 
Laatst bewerkt:
Was je niet van plan de ringen nog eens met draad te omwinden? Of wordt het daar net allemaal te klein voor? Is natuurlijk wel een klein maar fijn detail!
 
Was je niet van plan de ringen nog eens met draad te omwinden? Of wordt het daar net allemaal te klein voor? Is natuurlijk wel een klein maar fijn detail!
Dat was ik inderdaad van plan Hans, maar ik twijfel nu of het echt meerwaarde gaat geven aan het geheel. Het is een hoop gepriegel en gezien de zware ankertrossen die er aan komen gaat het misschien wel niet meer opvallen. Ik slaap er nog een nachtje op en beslis morgen.
 
Het aanbrengen van de windingen om dat oog geeft weldegelijk meerwaarde, zelfs als de knoop van het ankertouw er om zit.
Dat is in deze schaal goed te doen.
Maar er zitten bij jouw model ook geen windingen om het staande want, dus is de twijfel om dat bij de ankers te doen gerechtvaardigd
Maar even een andere vraag; er zitten lijspieren aan de ra's.
Dan zouden er ook "studding sail booms" moeten komen aan de romp.
Ik weet ondertussen hoe die ter hoogte van de grote mast worden geplaatst, maar bij de fokkemast is dat mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik weet dat je mij negeert, maar misschien tóch een antwoord....
Ik weet dat ik hier wederom opnieuw "verbannen " kan worden, maar tegen beter in.....:D
 
Ik heb besloten om toch de ankerringen te bekleden, omdat het eigenlijk zo hoort,
upload_2016-4-12_18-55-42.png

De ankertros die Caldercraft meelevert in de kit is 3 mm dik en smetteloos wit van kleur. Ik heb de trossen op kleur gebracht met Walnut wood stain van admiralty paints verdunt met 60% water
 
Het aanbrengen van de windingen om dat oog geeft weldegelijk meerwaarde, zelfs als de knoop van het ankertouw er om zit.
Dat is in deze schaal goed te doen.
Maar er zitten bij jouw model ook geen windingen om het staande want, dus is de twijfel om dat bij de ankers te doen gerechtvaardigd
Maar even een andere vraag; er zitten lijspieren aan de ra's.
Dan zouden er ook "studding sail booms" moeten komen aan de romp.
Ik weet ondertussen hoe die ter hoogte van de grote mast worden geplaatst, maar bij de fokkemast is dat mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik weet dat je mij negeert, maar misschien tóch een antwoord....
Ik weet dat ik hier wederom opnieuw "verbannen " kan worden, maar tegen beter in.....:D
Ik neem aan dat je de bakspier bedoeld, deze werd of voor aan de fokkerust bevestigd of in het berghout met een zwaanshals of haak in een oogbout. Indien niet in gebruik werden deze aan de rust of binnenboord naast het rooster in de kuil gestouwd. Soms ook op de kuil vast gesjort. Deze spieren komen wel degelijk op de Diana, aan weerszijde één aan de grootrusten (voor de grotemast) en twee op de kuil (voor de fokkemast). Misschien had je nog niet gezien dat er géén zeilen op komen, dus daarom ook geen bakspieren aan de romp.
ps, de uithouders of bakspieren werden op oorlogsschepen ook gebruikt om de sloepen aan vast te maken.
 
Ah, oké duidelijk!
Iets om rekening mee te houden als ik zover ben.
Sorry, maar ik ken de Nederlandse benamingen niet allemaal, dus weer iets geleerd.
Mooi dat de ring aan het anker bekleed is!
 
Ik vond hem daar al heel mooi hangen, maar ik begrijp hieruit dat er nog (een of meer ) blokken bijkomen?
( eigenlijk een domme vraag, want zo'n anker is volgens de wetten van de mechanica natuurlijk veel te zwaar voor één blok. )
 
Ik vond hem daar al heel mooi hangen, maar ik begrijp hieruit dat er nog (een of meer ) blokken bijkomen?
( eigenlijk een domme vraag, want zo'n anker is volgens de wetten van de mechanica natuurlijk veel te zwaar voor één blok. )
Normaal gezien zijn het drieschijfsblokken, maar gezien ik deze niet in mijn voorraad heb momenteel, pas ik het later aan. (moet ze eerst bestellen)
 
upload_2016-4-16_14-25-21.png

Op de foto, de bakspieren of uithouders plus twee reserve bramstengen.
De bakspieren voor de fokkemast komen samen met de stengen op de kuil en de uithouders voor de grotemast komen aan weerszijde aan de grootrusten te hangen.
Na schilderen worden ze geplaatst.
 
De lijzeilen van fok en grootzeil, de zogenaamde onderlijzeilen, werden aan de onderkant op bepaalde afstand van de scheepshuid gehouden door de zogenaamde bakspieren, ook wel uithouders genoemd.
De bakspier werd middels een haak (of zwanenhals) in een oogbout gezet aan de rust of scheepshuid (soms zat deze oogbout in het berghout). De bakspier werd door middel van twee lijnen vast gehouden, één naar achteren en één naar voren, deze lijnen heten de lijzeilwanten.
Een 2e functie van de bakspier is de uithouder waar de sloepen aan vast werden gemaakt buitenboord, (alleen op oorlogschepen).
Indien niet in gebruik werden de bakspieren van de grotemast aan de grootrusten vast gezet (meestal in daarvoor speciaal aanwezige beugels. De bakspieren voor de fokkemast werden op of in de kuil gestouwd.
upload_2016-4-17_11-56-6.png

op de foto de bakspier (stuurboord) voor het onderlijzeil van het grootzeil.
 
Back
Top