hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Dank mannen voor de complimenten!

Hier nog een plaatje van de Diana, na anderhalf jaar bouwen,

Zoals eerder vermeld in dit verslag gebruik ik voor het vastzetten van de spreeworsten aan het want een super dun draadje van slechte 0,1 mm. Hierdoor hebje geen last van dikke knopen! (foto, spreeworsten Gr. mast)

De knoopjes zijn hierdoor nauwelijks zichtbaar. Op de foto,s zijn ze goed te zien omdat de plaatjes in close-up zijn gemaakt,

Van een iets grotere afstand zie je ze bijna niet meer,

Ik heb dit draad ooit eens gekocht bij de hema, is behoorlijk sterk en met de hand niet of nauwelijks te breken!

De maststengen zijn definitief op de masten gelijmt, zodat het stengenwant kan worden aangebracht.

Alle stagen zijn op de tekeningen van Caldercraft goed geplaatst, behalve de kruisstengenstag. Caldercraft bevestigd deze stag aan een ring op de grootmars, dit is niet correct!
De stag moet door een zwaar enkelschijfs blok onder de grootmars naar het dek lopen aan de voet van de grotemast alwaar de stag middels een talie aan de ringen aldaar bevestigd word.

Op de foto de kruisstengenstag die middels strop en muis om de stengentop van de kruismast via het blok onder de grootmars naar het dek loopt.

detailfoto van het blok onder de grootmars,

De bevestiging middels een talie aan de ringen, bij de voet van de grotemast,

De kruisbovenbramstag word wel op de grootmars bevestigd. Deze stag is bevestigd onder de top van de kruismast en loopt via een blok aan- of net onder het ezelshoofd van de grotemast via een talie naar de mars.

(de pluisje aan het touwwerk worden nog behandeld met een kwastje wax)
De talie, is gemaakt van twee 3 mm enkelschijfsblokken,

Laatst bewerkt:
verder vandaag het grootstengestag en loze-grootstengestag gezet,

De loze-stag is met muis en strop om de top van de marssteng gelegd en loopt via een zwaar enkelschijfsblok aan de masttop van de fokkemast naar het dek
De grootstengestag gaat eveneens naar het dek middels een blok onder de fokkemars,

De bijde stagen worden middels een talie aan de ringen bij de voet van de fokkemast bevestigd,

Laatst bewerkt:
Behandel jij al je touw met een kwastje was Piet?
Je hebt verschillende soorten wax, in vaste blokken en zachte wax. Ik heb de zachte wax, die kun je inderdaad met een kwastje aanbrengen waardoor de pluisjes grootendeels verdwijnen.

Super strak Piet! Prachtig. Je hebt alles wel erg definitief afgemonteerd ondanks dat nog niet alle stagen en staand wantlijnen zijn geplaatst. Ben je niet bang dat eventueel straks lijnen moeten worden nagespannen?
Ik gebruik was voor handboogpezen en breng dat vooraf aan op de lijn door een meter of 3 af te rollen en langs de wasstift te halen. Even flink door je vingers halen dan wordt het warm en zacht en buitengewoon egaal.
http://www.europearchery.com/bohning-wax-tex-tite.html

Back