hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Super strak Piet! Prachtig. Je hebt alles wel erg definitief afgemonteerd ondanks dat nog niet alle stagen en staand wantlijnen zijn geplaatst. Ben je niet bang dat eventueel straks lijnen moeten worden nagespannen?
Ik gebruik was voor handboogpezen en breng dat vooraf aan op de lijn door een meter of 3 af te rollen en langs de wasstift te halen. Even flink door je vingers halen dan wordt het warm en zacht en buitengewoon egaal.
http://www.europearchery.com/bohning-wax-tex-tite.html
Voor het afspannen gebruik ik hulplijnen, die na het spannen weer verwijderd worden, zodoende kun je alles in één keer afwerken.
Bedankt voor de link voor de wax, alhoewel het mijn zachte wax ook prima gaat....

Stengenwant,

bezig met het aanbrengen van het stengenwant, op de foto het stengenwant van de kruismast,

(rechts op de foto, (het dikke dubbele touw) is zo'n hulplijn te zien, die na het afspannen verwijderd word, het dikke touw links is ook een hulplijn voor de grotemast)

Je hebt verschillende soorten wax, in vaste blokken en zachte wax. Ik heb de zachte wax, die kun je inderdaad met een kwastje aanbrengen waardoor de pluisjes grootendeels verdwijnen.
Geeft een mooi strak resultaat!

Waar gebruik je, en op welke wijze, hulplijnen voor?
Als ik (bijv.) stagen zet, die de mast naar voren trekt, dan compenseer ik dit met een tijdelijke hulplijn die naar achteren trekt. Zodoende kan ik de stag meteen op de juiste spanning zetten. Als later de pardoens zijn gezet kan de hulplijn weer weg.
Dus m.a.w. een hulplijn trekt altijd in tegengestelde richting!

Laatst bewerkt:
Ik gebruik was voor handboogpezen en breng dat vooraf aan op de lijn door een meter of 3 af te rollen en langs de wasstift te halen. Even flink door je vingers halen dan wordt het warm en zacht en buitengewoon egaal.
Er zijn twee soorten Ron; de Bohning Wax Tex-Tite en de Bohning Seal-tite, weet jij het verschil en welke gebruik jij ?
gr. A3

Ik zou kiezen voor de Tex-tite, in seal-tite zijn siliconen toegevoegd als smeermiddel, heb ik geen ervaring mee. Ik kwam op die site trouwens nog een handig hulpmiddel tegen wanneer je bijvoorbeeld redelijk snel een dikkere lijn van een serving (bekleding) kan voorzien. Hij staat ook getekend in zu Mondfeld
upload_2015-12-5_10-23-6.png

en is op dezelfde site voor € 5,- te koop
upload_2015-12-5_10-25-59.png

De spoel komt uiteraard op de bout gemonteerd. Het grappige is dat je met de vleugelmoer/slotbout de frixie op de spoel kunt vergroten waardoor het geheel nooit spontaan kan afrollen en de trekkracht tijdens het bekleden op de draad gelijk blijft waardoor je niet alleen snel maar ook mooi strak kunt bekleden. Bij het maken van pezen voor handbogen gaat nl. op dezelfde wijze. De link is: http://www.europearchery.com/compound/tools/string-building/cartel-serving-tool-trihole.html Doe er je voordeel mee.

Het stengenwant is gereed,

Voor ik het bramstengenwant ga aanbrengen, zet ik nu eerst een aantal pardoens zodat de mast en stengen mooi centraal komen te staan, met name de top van de kruismast staat een tikkie uit het lood en helt een 4-tal mm naar bakboord.

Vandaag de kruisstengbrampardoen gezet en het kruisbramwant.
Mooie foto,s maken van de tuigage valt niet mee, maar toch een poging gedaan,

Kruisbramwant,

De wat dikkere touwen voor het want op de foto zijn de bak- en stuurboords kruisstengbrampardoens, deze worden aan het achterste jufferblok op de kruis-(bezaan)-rust bevestigd,

Laatst bewerkt:
Piet, het maken van de tuigage gaat je goed af, maar voor de foto's hoef jij je ook absoluut niet te schamen.
Die zijn namelijk hartstikke duidelijk naar mijn mening

Mijn spiegelreflexcamera is laatst gevallen en heeft voor bijna € 600,- schade, dus nu ben ik bezig met een compactcamera en dacht daarom dat de kwaliteit wat minder was. Maar zo te lezen komen de plaatjes toch goed over. (dank voor de complimenten)
Het blijft toch een uitdaging om gewoon thuis tussen al je meubeltjes mooie plaatjes te schieten die het model weergeven zoals het er echt uitziet.

De Diana heeft naast de gebruikelijke pardoens aan de kruismast ook een bovenbrampardoen, deze vandaag gezet. Deze pardoens (bak-en stuurboord) lopen van de top van de kruismast naar een ring achter op de kruis(bezaan)rust en worden aldaar met een bindsel belegd
View media item 223321
View media item 223322

Ook de kruisbovenbramstag (komt aan een bezaanmast niet voor, deze mast heeft geen bramsteng) gezet. Deze stag loopt van de kruismasttop via een blok onder de zaling van de grotemast naar de grootmars en word daar aan een ring bevestigd.
View media item 223323
View media item 223324

Laatst bewerkt:
Zo maak je de foto's nog duidelijker Piet, Bijzonder strak aangelegd allemaal.
ps. Met een compactcamera is het soms makkelijker om een mooie foto te maken, want de scherptediepte is veel groter dan van een spiegelreflex.

ps. Met een compactcamera is het soms makkelijker om een mooie foto te maken, want de scherptediepte is veel groter dan van een spiegelreflex.
Dat is misschien wel waar, maar het is maar net wat je gewent bent denk ik. Ik mis toch wel mijn spiegelreflex camera omdat je daar diverse lenzen op kan zetten en prachtige macrofoto,s mee kan schieten. Aan mijn huidige camera moet ik nog wat wennen.

Back