hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Inmiddels begonnen aan de grotemast, komt geen uitgebreid verslag van, daar de constructie het zelfde is als de fokkemast.
Ik maak eerst alle masten en daarna de stengen.

Kleine impressie van mijn ex-eethoek, nu hobby-hoek.

Het motto is;
Onmogelijkheden doe ik direkt,
Wonderen duren iets langer en
Op verzoek word er ook getovert !

Volgens mij heb ik enkel nog maar magie gezien, dus afdeling toveren
Het is natuurlijk maar een geintje. Deze tekst hing vroeger boven de timmermanswerkplaats op één van de schepen waar ik op gevaren heb. Aldaar zeer toepasselijk, want aan boord moest regelmatig het onmogelijke mogelijk gemaakt worden en kon je niet even gaan shoppen, alles wat niet voorradig was moest gemaakt worden...

Ja Piet, maar de manier waarop je dat doet.
Maar alle gekheid op een stokje, toveren is het natuurlijk niet, maar wel heel mooi werk.

Laatst bewerkt:
Even een foutje rechtzetten, op de foto bovenaan deze pagina zit het éénschijfsblok aan de voorkant van de mast, dit is niet goed, moet aan de achterkant zitten. Hier komt later het grootstengenstag door naar het dek.
(is inmiddels veranderd)

Op de foto de grootmars.
De vierkantjes met het gaatje erin zijn voetstukken van de swifelguns. Swifelguns zijn draaibare geweren die op sommige schepen ook op de verschansing staan.
Op het model zijn deze plaatjes van hout, maar in the real world zijn deze van metaal evenals de plaat waar ze op rusten waar ook de puttingijzers voor de jufferblokken doorgaan voor het stengenwant.
Op onderstaande foto een voorbeeld van de geweren aan/op de verschansing. (mijn model van de hmav-Bounty)

Laatst bewerkt:
Onderkant grootmars is het zelfde als de fokkemars, slechts iets groter.
De dwars- en langszalingen moeten zeer nauwkeurig worden geplaatst en vastgelijmt, omdat dit valt of staat met het centraal staan van de mars op de mast.

Grotemast,

De 2e mast is inmiddels ook een feit!

(de mars van de grotemast zit verkeerd, maar alles is nog dryfit, dus maakt niet uit)
Door het perspectief van de foto lijken de masten even groot, maar dat is bedrog, de grote mast is zo,n 4 cm langer, deze heeft ook één woeling meer als de fokkemast.

Laatst bewerkt:
Kruismast,

Handigheidje om de masttop vierkant te schuren, vast klemmen aan je werktafel en je hebt twee handen vrij om te vijlen cq te schuren. Op die manier heb je meer controle...

De kruismast is aanzienlijk simpeler om te maken, daar deze géén wangen en slijtlijst heeft. De reden hiervoor is, dat er geen zeil gevoerd aan de onderste ra, de kruisra. Wel het oppervlak voor de oren vlak schuren,

Laatst bewerkt:
Back