hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Masten,

Ik laat de alleen de constructie voor de fokkemast zien, daar de grotemast mits iets groter (lees langer) hetzelfde is en de bezaanmast zelfs iets simpeler.

Nodig een rondhout met diameter 10 mm en 37 cm lang, schuur de top haaks en markeer een kruis op de top met potlood. Dit kruis moet perfect haaks zijn, (4 hoeken van 90 graden). zie foto,

Vervolgens markeer je een lengte van 6 cm vanaf de top en trek vier lijnen loodrecht vanaf de markering op de top,
2015_08_040395bewerkt-1.jpg

Schuur vervolgens de top van 6 cm vierkant, de lijnen geven aan tot hoever je moet schuren,
dit is een secuur werkje, wat regelmatig nagemeten dient te worden met bij voorkeur een schuifmaat. De breedte is overal 8 mm!
resultaat is dan; zie onderstaande foto,s,

Laatst bewerkt:
vervolg fokkemast,

Na het vierkant schuren van de masttop de breedte van het ezelshoofd markeren,

Daarna het gemarkeerde deel uitsnijden, en vijlen of schuren tot een dikte van 4 mm,
(let wel het ezelshoofd heeft een groot gat, 8 mm en een klein gat 4 mm, het kleinste gat komt dus op de masttop. Het grotere gat is later voor de marssteng.)

Vervolgens kijken of het ezelshoofd past, niet vast lijmen!! dit komt pas veel later!

controle op de tekening die 1:1 is,

Leuk om te zien, zo'n masterclass mastbouwen
Het is natuurlijk een bouwverslag, en iedereen is van harte welkom om mee te kijken.
Het is alleen wat uitgebreider bij sommige items om mijn vriend Walter op weg te helpen, omdat de bouwbeschrijving wat gebrekkig is.

vervolg fokkemast constructie,

Vervolgens word de mast voorbereid voor oren, wangen en slijtlijst,
op de foto de lange lat(ten één bak- en één stuurboord) zijn de wangen en de korte stukken daarboven de oren, alwaar straks de mars op komt.

Dit oppervlak dient vlak gemaakt te worden. (zorg ervoor dat de wangen in één lijn liggen met een van de vlakken van de vierkante masttop!)

Dit is voornamenlijk omdat een rechte lat moeilijk te bevestigen is op een rond oppervlak zoals de mast.
na het schuren,

Aan de voorzijde van de mast komt een slijtlijst van 3 mm breed, dit stuk moet ook afgevlakt worden, maar dan wel aanzienlijk smaller. Verder hetzelfde principe als bij de wangen.

Laatst bewerkt:
Weet ik Piet, ik vind dit soort verdiepingen in de materie alleen mooi om te zien, aangezien ik nog een leek ben op het gebied van zeilschepen.

Vrevolgens kun je de mast in dit stadium eerst geel schilderen. De reden hiervoor is dat de fokkemast en grotemast van de Diana ijzeren kuipbanden hebben. Deze kuipbanden worden eerst aangebracht voor dat de wangen en slijtlijst worden gemonteerd.

De kuipbanden suggereer ik middels zelfklevende tape te koop bij de autospeciaalzaak, van 5 mm breed. Deze tape snij ik middendoor zodat ik een breedte krijg van 2,5 mm,

Nu is het nog een kwestie van lijst, wangen en oren monteren en af schilderen.

sommige mensen schilderen de slijtlijst ook, maar ik doe dit niet omdat deze lijst zoals de naam al laat weten onderhevig is aan slijttage van allerlei tuigage.

Zorg ervoor dat de oren, waar straks de mars op komt precies haaks op de mast staan, want de fokkemast is de enige mast die haaks op het dek staat (90 graden ten opzichte van de kiel)

Om de mast inclusief wangen en slijtlijst komen nog 9 woelingen van touw, foto als het gereed is. daarna word de mars geconstrueert en op de mast gemonteerd, waarna de mast compleet is en we verder gaan met de marssteng.

Als je alles geschilderd hebt, doe je er dan nog een laklaag overheen Piet ?? (om de kleuren te beschermen tegen uv straling e.d.)

Als je alles geschilderd hebt, doe je er dan nog een laklaag overheen Piet ?? (om de kleuren te beschermen tegen uv straling e.d.)
Als de mast klaar is, dus incluus de woelingen van touwwerk, word ze één keer afgelakt met transparante matte lak. De lak beschermt dan tevens de woelingen.

Woelings (touw),

De woelings zijn aangebracht, tevens een 5 mm éénschijfsblok precies onder de bovendste woeling,

Nu verder met de fokkemars, ik ga hier niet zo,n uitgebreid verhaal van maken daar de tekeningen van Caldercraft voor zich spreken....

Mars constructie,

Het is verstandig om eerst de bovenkant van de mars op te bouwen, omdat je deze dan mooi vlak op je werktafel kan leggen,

Eerst de verstevigde rand op de mars lijmen en vervolgens alle dwarsbalkjes, de zogenaamde 'snaphanen'

Vervolgens worden de dwarszalingen aangebracht. Dit is een preciesie werkje daar deze perfect haaks onder de mars moeten worden gelijmt,

De onderlinge afstand tot de dwarszalingen worden bepaald door de uitsparingen in de langszalingen, zie foto

Tot slot lijm je de langszaling onder de mars. Ook dit dient zeer nauwkeurig te worden gedaan en perfect in het midden. De onderlinge afstand tot de zalingen zijn net als de vierkante masttop 8 mm,

Als alles goed is past de masttop nu precies tussen de twee langszalingen,

Back