hms Diana, Engels Fregat uit 1794

wauw, het is een schitterende afwerking van uw" hms Diana", en mooi van kleuren. Ja, hoor, daarin waren de Engelsen wel trots op hun oorlogsvloot.
Ook ik wens je een spoedig herstel Piet
groetjes
Ward

Sloepen,

Op de kuil van de Diana komen drie of vier bijboten (sloepen), ik kies voor drie zoals op deze voorbeeldfoto, foto is een foto van een foto, dus helaas niet erg scherp.

Gisteren een halfuurtje bezig geweest met de valse kiel, spanten en het valse dek. langer rechtopzitten is helaas nog niet goed mogelijk, dus ik moet mijn tijd nemen en op tijd weer stoppen.

De bootjes worden een exacte kopie van bovenstaande foto, dus buitenkant geschilderd en binnenkant naturel notenhout.

Laatst bewerkt:
Sloepen,
De bootjes worden een exacte kopie van bovenstaande foto, dus buitenkant geschilderd en binnenkant naturel notenhout.

Hoi Piet,
Ik neem aan dat de onderdelen van je laatste foto een soort hulpmal gaat worden, waar je de sloepen a.hw. omheen gaat bouwen.
Uit eigen ervaring heb ik ervaren dat de "spant modelbouw" een zeer leuke bezigheid is.

Succes, A3

Hoi Piet,
Ik neem aan dat de onderdelen van je laatste foto een soort hulpmal gaat worden, waar je de sloepen a.hw. omheen gaat bouwen.

Succes, A3

Inderdaad, de spanten worden later grotendeels weer verwijderd na het beplanken. Alle bootjes worden dubbel beplankt met noten latjes van 0,5 dik en 3 breed (mm).

Als ik het zo zie , dan worden dit bootjes van plus minus 12 centimeter??
Leuk klusje Piet, fijn dat je af en toe weer een half uurtje kunt knutselen.

Als ik het zo zie , dan worden dit bootjes van plus minus 12 centimeter??
Leuk klusje Piet, fijn dat je af en toe weer een half uurtje kunt knutselen.
Dit is de 32 voet Pinnace, en word op het model 16 cm (inclusief roer).
(de achterste sloep en tevens grootste op de foto)

dat is nog een flink bootje, de Sovereign heeft een bootje van 10 cm.
( Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een oorlogsbodem van het formaat Sovereign, maar een barkas of sloep mee heeft.)
Voor de werkelijke maten moet ik eens in de boekjes kijken.

dat is nog een flink bootje, de Sovereign heeft een bootje van 10 cm.
( Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een oorlogsbodem van het formaat Sovereign, maar een barkas of sloep mee heeft.)
Voor de werkelijke maten moet ik eens in de boekjes kijken.
De schaal waarin ik bouw is 1:64 dus de Pinncace is werkelijk 32 voet hetgeen neer komt op 9meter en 70 cm dat is op deze schaal 15,25 cm als je daar het roer bij hangt krijg je een totale lengte van zo,n 16 cm.
Daarnaast komt er nog een Launch van 26 voet (12,5 cm op het model) en een Cutter van 24 voet (11,4 cm op het model) De kuil meet 19,5 cm en de totale lengte van het model (Diana) meet 1 meter en 18 cm.

Ik ken de maten van de Sovereign niet, maar je kan het makkelijk uitrekenen of de sloep de juiste maat heeft. Het aantal centimeters maal 30,5 (voet) gedeelt door de schaal en je krijgt de lengte in centimeters.
Voorbeeld Pinnace; 32(voet) x 30,5 = 9,76 meter gedeelt door 64 (schaal) = 15,25 centimeter.

De maten en schaal van het model weet ik niet zo uit het hoofd, of bij de hand.
Die zal ik eens opzoeken.
Wat ik wel weet, is dat de Sovereign 4 bijboten meedroeg. Een Longboat 50 feet kiellengte, een Barge (die heeft Agostini waarschijnlijk bij het model gedaan), een Pinnace 36 feet en een Skiff van 27 feet
De maten zouden allemaal kiellengte moeten zijn, maar war er waar van is weet ik niet want de Sovereign elf zou 137 feet zijn.
Mogelijk komt dit doordat de kiellengte niet overla op de zelfde manier gerekend wordt.
Wat ik ervan gelezen heb is een uiterst complex verhaal.
Tot nu toe heb ik alleen de barkas nog maar gezien als horende bij het model.

Sloepen,

Vandaag een paar uurtjes bezig geweest met de sloepen voor de Diana. Is wel ff wennen, zo,n 4 weken niet gebouwt ivm herstel van de operatie, maar het zal langzaam maar zeker weer steeds beter gaan.

Alle onderdelen geschuurd, gevijlt en begonnen met de montage.....

Fijn dat je terug bent Piet, en niet te overmoedig worden >>>in het begin gewoon doseren ;)
Ik zal zeker het maken van de sloepen volgen.

A3

sloepen,

Alle sloepen zijn gereed om te worden beplankt. Kiel, spanten en vals dek zijn aangebracht. De bootjes worden alle drie vooorzien van dubbele beplanking van notenlatjes van 0,5 mm dik en 3 mm breed.

De spanten worden na beplanking boven het dek weggehaald.

Boegspriet,

De boegspriet van de Diana bestaat uit de spriet zelf en kluiverboom, zie tekening;

De spriet en kluiverboom zijn in de juiste vorm geschuurd en op lengte gemaakt,

Het uiteinde (achterstuk) van de kluiverboom moet 8-kantig worden gevijlt, daar dit slechts 4 mm dik is heb ik er latjes van 0,5 mm en ong. 1mm breed opgelijmt om dit effect te verkrijgen. Dit word nog wat bijgeschuurd om de juiste dikte te verkrijgen. Het kleurverschil in hout (linde en noten) valt later weg daar de masten en boegspriet geel met zwart worden geschilderd.

Tevens zijn het ezelshoofd en het zadel al aangebracht, het ezelshoofd dient zodanig te worden bevestigd dat na constructie op het schip het ezelshoofd haaks op de kiel staat.

Laatst bewerkt:
Verder met de boegspriet; de kluiverboom op de spriet geplaatst(dryfit) om te zien of alles goed past en recht is.

controle of het ezelshoofd goed zit, moet ten opzichte van de kiel haaks staan,

Back