HMS Diana - Caldercraft model

Nu eerst de boegspriet op dikte gevijld en geplaatst. Dit zodat als het galjoen is geplaatst ik niet meer met de boor in de weer hoef om het gat te maken.

9954860C-E3A6-4944-84D5-74791FC49B0E.jpeg
 
Het zat me toch niet lekker dat die kraanbalken alleen met wat lijm bevestigd waren. Dus toch er maar weer afgehaald. Drie spijkertjes erin. Klein drupje secondelijm op de spijkertjes daarna met houtlijm vastgezet. Zitten nu als een huis :)

Ook de wc potjes gemaakt voor op het rooster. In de kit gaven ze aan daar 4mm dowel voor te gebruiken. Het gat is alleen ruim 5mm... daar zak je dus doorheen.
Toen van 5mm dik walnoot hout zelf rondjes van iets meer dan 5mm diameter gezaagd met de figuurzaag. Daar een gat van 2,8mm in geboord en voila. Nu de ‘bril’ erop lijmen en klaar.

CE48E839-639D-4B5D-8F7C-55C90B1F3A7A.jpeg
 
Nu toch een kleine uitdaging. Ik heb het rooster zo goed als exact nagemaakt van de bijgeleverde tekening. Op de tekening is te zien dat de beide boomkins (achterspriet??) over de gemakszitjes heen lopen. Op de tweede foto is te zien dat dat bij mij dus ook het geval is.
Bij Piet had ik al gezien dat hij de bovenste rail had aangepast en de sprieten voor de gemakszitjes had laten lopen. Precies andersom zoals op de tekening.
Omdat ik de tekening heb gevolgd kan dat nu niet meer. Dan wordt de hoek helemaal raar. Moet ik de gemakszitjes gewoon schuin afsnijden? Zodat de sprieten er langs kunnen?
Alle advies is welkom.
Ik kan overigens nog niet verder met het galjoen, omdat ik wat decoratie onderdelen mis. De kit had alleen de rechtse decoratie stukken meegeleverd en nog belangrijker ik had te weinig decoratiestrip. Inmiddels cornwallmodelboats gemaild en die zijn zo vriendelijk om me de spulletjes weer te snailmailen. Zal wel even duren helaas.


77B96247-52FF-4FE7-92EE-9764D7CAD2B0.jpeg
0C3F1D65-1E4E-4A2B-89ED-40BB60033C6D.jpeg
 
De gemakken iets naar voor plaatsen zou misschien een oplossing kunnen zijn Eduard
Ik zie bij Piet dat deze ook niet precies boven de gaten in het rooster staan....
 
Zou ik kunnen proberen idd. Ik zie nu ook op de foto op de doos dat de sprieten daar ook voor de gemakken lopen en niet achterlangs zoals op de foto. De hoek wordt dan wel veel scherper ofwel de sprieten staan meer naar voren gericht. Waar zijn die dingen voor? Dan kan ik beter bepalen of het erg is als ze wat meer naar voren staan gericht.
 
De 'sprieten' zijn de 'botteloefs' en dienen voor de halzen van de fok, ze worden tevens gestaagd met 2 stagen naar de onderkant boeg en stijf gezet met juffers en talrepen. De stagen heten in het Nederlands 'strondstagen' dit omdat ze onder de 'gemakken' zaten en daardoor vaak bevuild werden met het stoffelijk overschot van de morgen, middag en avond pot;)
2015 09 15_0723_bewerkt-2.jpg

2015 09 15_0722_bewerkt-2.jpg

De bovenste blokken aan de nokken van de botteloefs zijn om de halzen van de fok te geleiden naar een belegpunt op de bak...
De hoek die de botteloefs maken naar voren speelt niet zo'n grote rol, zolang ze maar naar voren staan, dus je kan ze gerust wat aanpassen i.v.m. de WC's, dus of ze aan de binnenkant lopen of aan de buitenkant maakt niet zoveel uit.
 
Ik had het niet professioneler kunnen uitleggen dan Piet.
In mensentaal: de onderhoeken van het onderste zeil aan de voormast worden daarmee vastgezet.
Het lijk mij dan ook logisch dat deze botteloefs niet te veel naar binnen zitten omdat je dan de onderhoek van je zeil ook naar binnen trekt.
Op de HMS Victory, mijn enige referentie voor schepen uit die periode, staan de gemakken meer naar binnen, waardoor de botteloefs mooi aan de buitenzijde ervan passeren.
Ik zou de roosters nog maar eens opnieuw maken, en de gaten voor de gemaken iets meer naar het centrum verplaatsen, en van de gelegenheid gebruik maken om ze achteraan breder te maken, zodat ze beter aansluiten met de loop van de bovenste railing van het galjoen, want nu heb je daar toch aan beide zijden enkele mm speling.
Maar het is tenslotte voor jou "gemak" :) dus we zien wel welke oplossing je eraan geeft.
 
Ik zou de roosters nog maar eens opnieuw maken, en de gaten voor de gemaken iets meer naar het centrum verplaatsen, en van de gelegenheid gebruik maken om ze achteraan breder te maken, zodat ze beter aansluiten met de loop van de bovenste railing van het galjoen, want nu heb je daar toch aan beide zijden enkele mm speling.
Daar had ik dan nog weer niet aan gedacht. Best een klusje, maar driemaal is scheepsrecht zullen we maar zeggen. En leuk om te doen, dus zeker een goede optie! Dank voor de tip!
 
12 hobbymesjes verder is er eindelijk een nieuw rooster.
De eerste poging was tamelijk kansloos:
DCDA5DF4-F692-4776-A279-FF7EE3CD6975.jpeg

toen maar besloten het onderste deel nogmaals te doen. Bij de eerste poging gebruikte ik steeds twee boorgaatjes die ik vervolgens over de lengte uitsneed en dan met de boor probeerde glad te maken. Zoals gezegd: kansloos.
Bij de tweede poging niet meer geboord, maar alleen gesneden. Alle roosteropeningen eerst uitgetekend en daarna uitgesneden met hobbymesje 11. Vanwege de kleine ruimtes braken de puntjes van de mesjes bij het leven, maar gelukkig zijn er 200 nieuwe onderweg :)
Hieronder het uiteindelijke resultaat. Ben er zeer tevreden over.
5869E706-A96E-4E0B-B1A1-3479222ADE7C.jpeg

Hieronder de pogingen nog een keer op een rijtje.
Het is de rechtse geworden.
Overigens neem ik hier zo uitgebreid de tijd voor omdat ik nog steeds wat onderdelen mis. Zodra die binnen zijn kan ik weer verder met andere dingen.
DBAEAE19-6B0E-4386-899C-7A226BB8981A.jpeg
 
En direct een vraagje. Tot nu toe heb ik nog niets gelakt. Ik kan me van m’n vorige bootje herinneren dat ik zo’n beetje alles lakte. Maar noch de romp noch het dek heb ik gelakt. Moet dat met dit rooster wel. Of moeten... wat is gebruikelijk?
Oh ja en welke lak zou ik dan het beste kunnen gebruiken. Ik heb wel wat soorten staan volgens mij.
 
Back
Top