HMS Diana - Caldercraft model

Het berghout zit erop. Nog helemaal niet tevreden. Vervelende was dat de black strake de halve dikte zou moeten zijn van de rest van her berghout, maar de black strake was 0.5mm en de rest 0.7 dus bij het minste schuren zie je geen dikteverschil meer.
Beetje jammer....
Daarnaast moeten alle oneffenheden er nog uit. Het gebruik van de secondelijm was toch niet zo’n succes. Al heel snel weer overgestapt op houtlijm en gewoon losse latjes gemaakt in plaats van hele latten. Ook dat vond ik niet prettig werken nl.
Verder blijf ik me afvragen of ik nu genoeg latten heb gebruikt. In de beschrijving stond na de black strake nog zes latten. Op zich hou ik er nu ook twee over. Dus zou dat kunnen kloppen. Maar ik ben bang dat ik dan weer net onder de waterlijn uitkom en dat wil ik voorkomen.
Nou ja, evt tips zijn welkom. Ik heb op internet me suf gezocht naar berghout tips, maar weinig gevonden. Alleen de verschillende systemen (anchor en top and butt enzo, maar dat heb ik maar geskipt :)

Hier nog wat foto’s. Vanwege slecht licht, niet de beste helaas ..
B26DC9E7-F62D-4C61-99B6-B992C1C2DF6A.jpeg
DB0AA907-2339-4F87-91D0-04249C822895.jpeg
3DEFF7C8-F7BD-4A4A-B70B-673AD94BE57A.jpeg

En nog een vraagje. Wat is het moment om de romp in de vernis te zetten? Moet dat nu al? Of beter wachten? In de beschrijving zie ik er niks over nl. Er moeten nog wel koperen plaatjes op. Dus mogelijk alleen boven de waterlijn.

Wat ik ook kan doen om het dikteverschil terug te brengen is de boel eerst glad schuren en daarna de onderste vijf latjes nogmaals beplakken met 0.5mm dikke plankjes. Wel dubbel werk, maar goed. Wat ik alleen niet weet is hoe belangrijk het hoogteverschil is. De foto’s van piet nog eens goed bestudeerd en daar zie ik het dikteverschil wel heel duidelijk. Dus ik denk dat ik er toch nog een laag overheen doe. Of is er een reden om dat niet te doen? Mis ik iets...

Laatst bewerkt:
Eduard, het verschil in dikte van de black-stroke en de overige latten van het berghout is niet zo heel erg belangrijk, dit mag gerust minimaal zijn. De reden dat je dit bij mijn model wat beter ziet is omdat ik de 1e lat (bl.str.) net als jij van 0,5 mm dik heb genomen en de overige latten zijn 1 mm dik, dus dat is 0,3 mm dikker dan de latten die jij hebt gebruikt, vandaar.

5 latten voor het berghout is ruim voldoende, ik zou er geen 6e bij doen, omdat je dan in de knoop komt met de waterlijn. Heel belangrijk is dat je goed hebt uitgemeten hoe het berghout loopt en de hoogte. Ik heb dit gedaan aan de hand van de tekening, die 1:1 is.

Verder als tip; je latten voor dit soort dingen eerst schuren en dan pas aan het model lijmen, (schuren met een fijne korrel, zodat de dikte gehandhaafd blijft) als je later gaat schuren dan schuur je dus inderdaad het verschil in hoogte/diepte weg.

Wat je vraag over het vernissen betreft, wees daar voorzichtig mee, omdat er nog erg veel aan de romp moet worden gelijmd boven het berghout en vernis en houtlijm werkt niet echt optimaal. Ik heb de romp in de matte blanke lak (op water basis) gezet en daarna alles boven het berghout weer fijn opgeschuurd zodat je later geen problemen krijgt met het verlijmen van de sierlatten enz.
Als je de romp gaat bekoperen, dan is lakken overbodig.

De reden dat je dit bij mijn model wat beter ziet is omdat ik de 1e lat (bl.str.) net als jij van 0,5 mm dik heb genomen en de overige latten zijn 1 mm dik, dus dat is 0,3 mm dikker dan de latten die jij hebt gebruikt, vandaar.
Bij mij zat er dus maar 1 lat van 1mm dik in de doos. De rest was 0.7mm. Ik schuur idd alles vooraf met korrel 600. Maar de kwaliteit was niet heel hoog waardoor er toch nog veel rafeltjes ontstaan. Ik denk dat ik toch nog even probeer de latjes van 0.5mm toe te voegen en het er dan wat netter op te krijgen.
Ik weet niet of ik je antwoord op de vernis vraag goed snap. Vernis is geen goed idee in ieder geval.
Blanke lak zou evt kunnen, maar is overbodig als ik ga bekoperen, maar geldt dat dan ook voor de romp boven de waterlinie?
Of is het gewoon beter de romp gewoon maar zo te laten en eerst de sierlatten te plaatsen en te verven en daarna pas in de lak te zetten. Of is lak gewoon helemaal overbodig?
Dank in ieder geval weer voor je antwoord. Dat helpt!

Uiteindelijk het dikte verschil toch iets zichtbaar weten te maken door de black stroke iets te verdunnen. Op de foto is het resultaat te zien. Nu zie je in ieder geval dat hij dunner is. Hopelijk als hij geschilderd is zometeen nog steeds. Scheelt me in ieder geval weer een hoop werk. En ik ben hier wel redelijk tevreden over. Wel slordig van Jotika dat ze de verkeerde dikte in de doos hebben gedaan.

E3E8E881-4E50-47B1-B2DE-86CA8F70571D.jpeg

De spiegel
Het berghout zit erop en is geschilderd. Ik heb daarvoor matt (metal) black gebruikt van van admirality. In totaal 3 lagen.

Nu de spiegel. Eerst maar eens dry fit alles gemeten. Bij de derde foto is een knik te zien. Mijn vraag is of dat hoort. Of moet ik de middelste staander nog bijvijlen zodat de knik verdwijnt?
4A2153CB-3096-49A0-9D3C-F4895C6F923E.jpeg
9D9BDE72-E32A-4FB3-AC35-18953767A813.jpeg
C580EC8B-D251-45B2-9BC0-DD30D96E80E9.jpeg

In het midden is hierboven een duidelijke knik te zien van bovenaf. Hoort dat?

Ok... beetje dom. De eerste zijgallerij zat gewoon verkeerd om. Een halve slag draaien het ging goed. Gelukkig ging dat nog erg gemakkelijk. Toch gek dat ik dat niet eerder had geprobeerd :hammer:
Nu weer drogen, morgen een fotootje van het resultaat.

Ok... beetje dom. De eerste zijgallerij zat gewoon verkeerd om. Een halve slag draaien het ging goed. Gelukkig ging dat nog erg gemakkelijk. Toch gek dat ik dat niet eerder had geprobeerd :hammer:
Nu weer drogen, morgen een fotootje van het resultaat.
Niks dom aan hoor Eduard, als je het zelf ziet wat er mis is en het verbeterd, dan komt het uiteindelijk weer goed en daar gaat het om:)

Back