HMS Diana - Caldercraft model

Omdat ik bij de vorige verloren gang de eerste keer de mist in ging heb ik de tweede iets anders aangepakt. Hieronder de stappen die ik heb gevolgd.
Stap 1. Schilderstape plakken
71A65BB9-C445-42C1-8B01-F08B7C28E229.jpeg

Als eerste stap heb ik een stuk schilderstape geplakt op de plek waar de verloren gang moet komen.
Stap 2. Haakse hoek voor bovenste lat bepalen.
74FC66D6-FD36-42D7-BA72-A29092D5D4E7.jpeg

De verloren gang komt aan de bovenkant tussen twee potloodstreepjes te liggen. Het rechtse potloodstreepje is de plek waar de punt van de verloren gang komt. Het linkse potloodstreepje is de plek waar de bovenste plabk weer z’n volledig breedte heeft. Daartussen komt een rechte lijn. Om die te kunnen trekken heb ik eerst de haakse hoek afgetekend op de bovenste plank.
Stap 3. Bovenste plank snijden
541DC722-FDDF-4494-9FE3-AC5BAE431E6F.jpeg
Nadat ik de haakse hoek had afgetekend heb ik de bovenste lat op maat gesneden. Die past perfect.
Stap 4. Uitleggen op schilderstape
266F6ECF-E401-4398-B1CD-4B775268A0EC.jpeg

Na het snijden van de bovenste plank kan ik die dryfit op het schilderstape leggen. Enigszins aanduwen om de ronding te maken.
Stap 5. Schilderstape op maat snijden.
A3D8B39A-3888-4EED-8364-EE84D160D939.jpeg

Terwijl ik met links de bovenste plank en de verloren gang op zijn plek hield kon ik met rechts het schilderstape snijden langs de onderkant van de verloren gang
Stap 6. schilderstape verwijderen
8F169FEA-82FC-45C4-993C-5F665C932070.jpeg

5AED7CC2-1180-47D0-9DA5-BF4016376650.jpeg

Nu kan ik gemakkelijk het bovenste deel van het schilderstape verwijderen.
Stap 7. Schildertape overbrengen op onderste lat
1EBC0FA4-CBC7-4D3C-9188-34896F15C754.jpeg

Het stukje schilderstape breng ik nu over op de onderste lat en dat geeft me een prima mal om die lat mee op maat te snijden. Op de foto is goed het verschil te zien tussen de bovenste en de onderste lat. Ook hier was het zo dat de onderste lat door de ronding veel dikker moest blijven.
Stap 8. Dryfit het resultaat testen
073CC5BA-AA8C-43E1-879B-974AC276DAA6.jpeg

Alvorens de boel erop te lijmen, nog eerst dryfit even testen of alles past. En dat bleek zo te zijn.
Nu nog lijmen :-)
 
Ondertussen vordert de achtersteven natuurlijk ook aardig. Hier een fotootje van de voortgang.
807DC67B-207F-42BF-A04F-F5F9EB72BDB1.jpeg

Deze planken worden allemaal verjongd om te voorkomen dat ik klem kom te zitten zoals bij de eerste beplanking, daar kun je nog net wat splinterplankjes zien. Ik verwacht ook hier wel weer een insteker nodig te hebben, maar dat komt later.
 
Insteker bij achtersteven
Nu toch bij de achtersteven een insteker nodig gehad. Of ik heb teveel verjongd of door de draaiing naar boven kon het niet anders, maar lastig was hij wel omdat er aan het einde een scherpe bocht in moet en dan vervolgens moet de lat erboven weer precies passen.
Alhoewel ik hier eerst de insteker heb gelijmd heb ik wel eerst de echte lat dryfit geplaatst om de boel op te meten. Ik was alleenbang dat als ik die eerst zou lijmen de insteker er niet meer goed tussen zou passen.
Zie hieronder het resultaat
B0AF0955-0466-4163-85E2-553732628974.jpeg

1 de insteker zelf
F12A40C0-7D4A-4125-B3C4-6C24B03E3A7F.jpeg

2. De insteker in combinatie met de gelijmde lat.
 
Na lange tijd eindelijk weer verder aan de beplanking. De eerste kant zit nu dicht. Hieronder wat foto’s van het resultaat.
Uiteindelijk komen hier de koperen plaatjes nog overheen, dus ik heb besloten niet elk naadje te dichten zoals boven de waterlijn, want daar zie je toch niets meer van.
Bij de achtersteven heb ik toch nog een viertal instekers moeten gebruiken om de boel diht te krijgen. Maar daar zie je maar weinig van.
6CA2FEE5-3DA4-4281-9AA3-68FAF11F6483.jpeg

CC332C7B-578B-44F2-8E64-73D50F9493B3.jpeg
7C28AF45-6279-4C38-8D9D-0D9DB6FEEB79.jpeg
5B886D5A-C63F-469E-A1E4-39310161F8B7.jpeg
4ACABAE3-4FE2-4C0D-B603-D70E7EA59E21.jpeg
 
Inmiddels aan de andere kant begonnen. Die pak ik ietsje anders aan. Ik heb de romp nu in vier gelijke delen verdeeld en ben werk met 7 plankjes per deel. Verjonging gaat nu dus ook per deel. Eerder deed ik dat voor de hele romp, maar dat kwam niet altijd even lekker uit, dus probeer het nu eens zo, zien of dat beter gaat.
Achter heb ik weer één insteker gebruikt net als aan bakboordzijde. (Op de foto slecht te zien vanwege dezelfde kleur van beide plankjes)

5520BFFD-5934-47A4-AF68-534FEA89F8C0.jpeg
1ADDAFC3-7A14-4FA5-808C-357DDE331317.jpeg
 
Zo eindelijk weer even een update. Stuurboord kant zit eindelijk bijna dicht nog twee latjes en dan een poosje schuren :-)
Hier nog wat fotootjes van vorderingen
4F7BD8E7-4862-4D48-BB18-10E4C14C09EC.jpeg

Een fotootje van de achterkant van toen hij net klaar was. Moet dus nog wel geschuurd worden
F08DE53E-B1FE-4AF8-879F-66BDCA3C0448.jpeg

Ongeveer vanaf dit punt ben ik weer volle breedte plankjes gaan gebruiken
CD07CD74-2AF1-4956-B11F-17D04D0C376C.jpeg

De stand van zaken tot nu toe, maan dan nog met punaises enzo
0BB7842F-9471-4212-BEFA-B8838D3E7612.jpeg

Een insteker bedoeld voor de achterzijde. Hieronder bevestigd te zien. Zoals te zien heb ik hier nog een insteker nodig. Verder kom ik qua breedte exact uit op de breedte van twee plankjes in het midden van de romp.
273EF9A0-F226-41B8-BAC1-FC1B710CBFDB.jpeg
 

Bijlagen

  • A0C84450-7EE7-47CB-8676-48DF79287D42.jpeg
    A0C84450-7EE7-47CB-8676-48DF79287D42.jpeg
    135,1 KB · Weergaven: 121
Berghout
Nu de hele romp is geschuurd kan ik beginnen met het berghout. Daarvoor heb ik eerst aan beide kanten een stuk schilderstape geplakt om de hoogte van de black strake te bepalen. Dat was een heel gemeet. Uiteindelijk heb ik eevoor gekozen de zeeg van een lat op de romp te volgen die volgens mij wel ongeveer op de goede hoogte zat. De hoogte heb ik bepaald door goed te kijken naar de foto’s van het bouwlog van Piet, maar ook naar de zijaanzicht tekeningen. Die laatste leken alleen een halve centimeter af te wijken. Maar nu denk ik dat het goed gaat.
Daarna aan beide kanten de black strake bevestigd. De black strake is 3x0,5 mm. In de beschrijving staat dat er daarna nog 6 latjes van 3x1mm onder moeten, maar dat lijkt niet te kloppen. De hoogte van het berghout op het zijaanzicht is maar 18mm dus dan kom ik op zes latjes in totaal. Dat is ook wat Piet aangeeft in zijn beschrijving dus dat hou ik maar aan.
De black strake heb ik bevestigd met secondelijm (oei, hoort niet natuurlijk, maar zag even niet hoe ik de boel anders moest bevestigen) ging wel lekker snel trouwens.
Na bevestiging heb ik de lengte van de latjes erin gesneden. Die heb ik op 6m gehouden conform Mondfeld. Dat komt dan op 9,37cm
Hieronder wat fotootjes.
Bakboordzijde
1F64208E-3C61-49A0-8EED-7774F2C8E649.jpeg

Stuurboordzijde
354D1953-0F73-452F-87E0-836DCC4A409D.jpeg

Voorzijde
hier is goed te zien dat de black strakes goed op gelijke hoogte zitten
D34E6060-43C2-4EBF-B2C1-08B9A84338F1.jpeg


En nog een overzichtsfotootje
1E3C4456-5CF9-4873-A21A-DF076538E051.jpeg

 
Back
Top