HMS Bounty 1/50 van Constructo

Zou een scherpe punt juist niet een mooier vloeiender resultaat opleveren bij de beplanking?

Ik zou dit ook wel denken omdat je met een scherpe punt een makkelijkere overgang hebt met het daaropvolgende latje, maargoed ik weet het niet zozeer zeker.
 
Zou een scherpe punt juist niet een mooier vloeiender resultaat opleveren bij de beplanking?

Ik zou dit ook wel denken omdat je met een scherpe punt een makkelijkere overgang hebt met het daaropvolgende latje, maargoed ik weet het niet zozeer zeker.
Daar heb je best wel een beetje gelijk in Velasque, alhoewel de overgang met de volgende lat met de zogenaamde inlaten ook vloeiend verloopt, is echter wat ingewikkelder om te maken. En wat Hans (@Hoosterw ) bedoeld is, dat het zo eigenlijk hoort. Maar gezien dit pas je 2e model is kunnen we het beter eerst op deze manier doen, met een puntje dus
 
Dat wel, maar het gaat in het eggie om andere zaken, bv de waterdichtheid, constructief en stevigheid. En een scherp uitlopende punt is constructief zwak en slecht te bevestigen.

Klinkt opzich ook wel logisch. Het is wel interessant om over dergelijke dingen na te denken en op een volgend model toe te passen. Wat dat aan gaat ben ik nog wel echt een leek.

Ik ben ook benieuwd naar wat literatuur over de bouw van 16e tot 19e eeuwse schepen om in wat vrije uurtjes te lezen. Hebben jullie ook aanraders?
 
Klinkt opzich ook wel logisch. Het is wel interessant om over dergelijke dingen na te denken en op een volgend model toe te passen. Wat dat aan gaat ben ik nog wel echt een leek.

Ik ben ook benieuwd naar wat literatuur over de bouw van 16e tot 19e eeuwse schepen om in wat vrije uurtjes te lezen. Hebben jullie ook aanraders?
Een heel goed boek is; Historische Scheepsmodellen van W.zu Mondfeld, ISBN 90 201 1181 7. Daar staat zo'n beetje alles in wat je moet weten als modelbouwer van dit soort schepen. Er zijn wel enkele zaken bij die niet helemaal correct worden weergegeven, maar over het algemeen een topper en eigenlijk onmisbaar voor de modelbouwer. Dit boek is alleen nog 2e hands verkrijgbaar, misschien bij bol.com of hier; http://nautiek.nl Hier kun je ook nog kijken, daar vind je ook heel wat goede boeken https://www.modelbouwforum.nl/threads/boeken-historische-romans-technische-modelbouw.264822/
 
Velasque, ik heb je eigenlijk nog niet gezien in mijn laatste verslag van de Willem Barentzs, waar ik letterlijk stap voor stap en lat voor lat laat zien hoe te werk te gaan met het beplanken, dus ik zou zeggen neem dat verslag ook eens door, want in principe is dat o.a. bedoeld voor de beginners over het beplanken van de scheepshuid met de stugge noten houten latten. Wellicht bespaart dat een hoop vragen ;)
https://www.modelbouwforum.nl/threa...m-barentsz-van-kolderstok-schaal-1-50.274922/
 
Velasque, ik heb je eigenlijk nog niet gezien in mijn laatste verslag van de Willem Barentzs, waar ik letterlijk stap voor stap en lat voor lat laat zien hoe te werk te gaan met het beplanken, dus ik zou zeggen neem dat verslag ook eens door, want in principe is dat o.a. bedoeld voor de beginners over het beplanken van de scheepshuid met de stugge noten houten latten. Wellicht bespaart dat een hoop vragen ;)
https://www.modelbouwforum.nl/threa...m-barentsz-van-kolderstok-schaal-1-50.274922/
Ik heb het zo af en toe even bekeken met een mede bouwer (die binnenkort begint aan de speeljaght). Je legt het daar mooi uit met hulp van de afbeeldingen! :)

De Willem Barentz is daarnaast ook wel een prachtig model, nog wel te overwegen in de toekomst. Ah fijn, ik ga te ver in de toekomst kijken haha!
 
Inmiddels weer een laagje verder en ben nog tevreden hoe het gaat.

In deze post wou ik even aandacht vestigen op de achterkant van het schip en hoe het daarmee gaat (tot op heden nog niet echt iets over gemeld).
De foto hieronder toont wat ik van plan ben (let niet op de lijmresten, die worden nog wel weggesneden of geschuurd;)).
De bruine vierkantjes tonen de volgende latjes aan waarbij het meeste linker latje overgaat naar de achtersteven. De rode driehoekjes geven aan waar ik van plan ben om instekers te maken zodat het geheel netjes aan elkaar hoop aan te kunnen sluiten. We gaan het meemaken.

IMAG0660.jpg
 
Waar je een insteker moet gaan maken, daar kom je eigenlijk vanzelf achter, Velasque.
Als je de planken niet meer zonder forceren bij elkaar krijgt, dan wordt het tijd voor een insteker. Waar jij hem nu intekent, dar hoef je misschien niet eens zo'n ding te maken, misschien kun je dat nog wel redden met het torderen van de plank
 
Ik zat in eerste instantie ook te denken om die plank te torderen, maar de plank zit eigenlijk op een soort afronding. Nu zou het misschien wel kunnen, maar ik ben al snel bang dat ik die bepaalde plank niet in zo'n bocht kan torderen. Misschien dekt het dan niet alles of, nog erger, het breekt. Ik kan er nog even rustig over nadenken, geen haast. :)

In de foto hieronder heb ik even aangegeven hoe het eruit ziet van achter.
IMAG0661.jpg
 
Misschien denk ik te makkelijk, maar je komt er maar op 1 manier achter.
De plank goed weken, en met beleid torderen en nat vastzetten om te drogen, het kan je hooguit een plankje kosten.
Maar misschien zijn er andere meningen over.
Ik zou de volgende twee plankjes iets verjongen zodat je goed uitkomt in de bocht daar wordt het misschien iets makkelijker van.
 
Ik had het even droog gemeten en het leek er op dat met nog twee plankjes ik precies bij de achtersteven zou uitkomen, maar dan heb je natuurlijk dat je ineens verticaal omhoog moet gaan. Met verjongen zou dit verloop misschien wel netter lijken, maar dan denk ik dat je een gat hebt zitten aangezien je niet alles afsluit (waarschijnlijk kan ik nog niet visualiseren hoe dit moet gebeuren). :weetnie:
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels het horizontale gedeelte bij de achtersteven beplankt. Ik heb daarbij besloten om wel de instekers te maken aan de buitenzijden en ben nog wel redelijk tevreden met het resultaat.

Mijn idee is om weer instekers te maken nu ik weer verticaal ga bij de achtersteven en vervolgens de rest van de planken daar te verjongen.
IMAG0664.jpg


De voorkant van het schip is na het verjongen weer redelijk symmetrisch (eerder was bakboord een stuk verder in vergelijking met stuurboord)
IMAG0665.jpg


Aan bakboord sloten de plankjes helaas niet erg goed aan, dus merk ik dat daar eigenlijk een soort van gaten zijn ontstaan bij de uiteinden van een paar planken. Dit was al eerder een probleem door te laat verjongen waardoor de latten niet tegen spant aan kwamen. Dit is wel jammer, maar geen geen ramp voor mij, want het blijft een leerproces. Vanaf nu komen de latten wel netjes tegen de spant aan.
IMAG0663.jpg
 
De achterkant met die die instekers is netjes geworden Velasque,:rofl::rofl: en de voorkant, is dat houtlijm wat je daar ingesmeerd hebt?? Dan ga je de romp straks verven zeker?
 
Het zijn nog restjes van waar de plankjes mee gelijmd zijn denk ik. De Bounty had toch ooit schipbreuk geleden? We noemen het maar teer wat een gat opvulde.:rolleyes:

Het idee is niet om het model verven verder. Ik bedenk nog of ik hier lijm gemixt met zaagsel ga gebruiken om het een beetje netter Te laten lijken. Een andere optie is misschien de lijm eruitsnijden en een soort insteker van op maat gesneden hout erin zetten.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet gaat verven maar in de weer gaat met olie of vernis, dan kun je beter alle lijmresten wegvegen met een natte doek zolang de lijm nog nat is.
Olie en vernis hebben namelijk een hekel aan houtlijm. je krijgt hele nare witte vlekken.
En om een gat op te vullen kun je beter lak vermengd met zaagsel gebruiken. Houtlijm met zaagsel erin geeft ook weer heel andere kleuren :offtopic::):)
 
Back
Top