HMS Bounty 1/50 van Constructo

Dat latje er tussen is eigenlijk niet zo'n goed plan, omdat je nu ook problemen krijgt met de volgende lat op dat punt. Beter was geweest als je geen andere optie ziet om het latje in de lengte op het spant te lijmen en dan naar onderen toe steeds wat dunner schuren, zodat de beplanking langzaam weer richting het spant gaan. Nog beter is om voor je begint met beplanken met een voor gebogen lat controleert of alle latten de spanten overal goed raken. Dan kun je er eventueel nog wat materiaal bij plakken en/of afschuinen. Nu is dat in feite iets te laat:rolleyes:. Maar het is helemaal niet erg hoor, het is een leer proces en zeker niet het makkelijkste onderdeel van het bouwen, om de huid netjes te beplanken. Door dit soort foutjes word je alleen maar wijzer;)
Bedankt voor de tips! Het is inderdaad ook zo dat het even wat lastiger wordt met het volgende latje, maargoed we gaan het wel proberen.

Uiteraard is het een (lang) leerproces waarin fouten worden gemaakt. Als ik van iedere fout weer iets nieuws leer word ik ook tevreden ondanks een minder eindresultaat. ;)
 
Als ik goed naar je foto kijk, dan staat het bewuste latje toch wat verder weg dan de andere kant. M.a.w. de romp is op dat punt nu wat boller als aan stuurboord al is het maar weinig. Wat je ook nog kan doen in zo'n geval is de lat ter plaatse vast slaan met een spijkertje wat je dan later als de lijm droog is weer verwijderd het gaatje schuur je dan wel weer dicht. Dus een beetje naar het spant forceren als het ware. Iets vroeger beginnen met verjongen bij de boeg maakt het vaak ook wat makkelijker.

Waar zou je die spijker precies in slaan Pietsan? Is het een andere positie waar het nu staat?
 
Bedankt voor de tips! Het is inderdaad ook zo dat het even wat lastiger wordt met het volgende latje, maargoed we gaan het wel proberen.

Uiteraard is het een (lang) leerproces waarin fouten worden gemaakt. Als ik van iedere fout weer iets nieuws leer word ik ook tevreden ondanks een minder eindresultaat. ;)
Kijk, dat is een goede instelling :thumbsup:. Er komt ook nog bij dat de latten die je gebruikt van notenhout zijn zo te zien en dat is niet het beste hout voor een 1e beplanking omdat het behoorlijk stug is. Een zachtere houtsoort zoals bijv. linden had een stukje makkelijker geweest.
 
Waar zou je die spijker precies in slaan Pietsan? Is het een andere positie waar het nu staat?
In plaats van het latje wat je er tussen hebt gelijmd had je de lat ter plaatse met een nageltje in het spant vast kunnen zetten, maar dat is nu te laat, of je moet de lat er voorzichtig afslopen en het nog eens proberen. Maar let wel het nageltje is uiteraard ook een nood oplossing. Volgend keer gewoon wat meer aandacht besteden aan de voorbereiding van je spanten voor je gaat beplanken, dit is allemaal uitvoerig te zien in diverse bouw verslagen. Ook in mijn verslag van de Royal Caroline laat ik dit weer uitgebreid zien, ik zal even de link opzoeken en dan hier plaatsen.
 
Op deze pagina kun je zien hoe te werk te gaan bij het afschuinen van de spanten Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47 | Pagina 3 | ModelbouwForum.nl en als je het verslag door neemt vanaf het begin kom je nog meer tegen wat je kunt gebruiken...

Ik zie hoe jij het afschuinen van de spanten hebt gedaan op pagina 3. Dat ziet er inderdaad heel handig en gemakkelijk uit! Hmmm en dan te bedenken dat ik het teveel op mijn (onhandige) gevoel heb gedaan...! :frustie:
 
Bij een ander ziet het er altijd veel makkelijker uit Velasque.
Maar je hebt 1 voordeel, het is allemaal hout, dus je kunt van alles aanpassen en herstellen.
En wat je gevoel betreft, dat komt vanzelf wel tevoorschijn.
 
Misschien een tweetal stomme vragen, maar ik zie dat voor opvullen van bepaalde ruimtes door velen gebruik gemaakt wordt van blokken balsa hout. Waarom balsa hout en waar is dit te vinden (bouwwinkels, online)?
 
Er zijn geen stomme vragen Velasque, Balsa hout is heel zacht hout, wat je heel makkelijk vormgeeft. Als je na het vormgeven het balsa goed insmeert met lijm , dan wordt het wat steviger.
Het is te koop in modelbouw winkels, ook online.
 
Het opvullen doen we om meer "vlees" te hebben aan uiteinden van de romp, waar de latten sterke buigingen maken, EN om beter de vorm van de romp op die plaats te kunnen inschatten.
Balsahout is zeer zacht en laat zich heel gemakkelijk en vlug in vorm schuren. Het gaat om blokken en niet om dunne latjes, dus het te verwijderen volume is veel groter en dus arbeidsintensiever, en met balsa gat dat net iets vlotter :)
Ik bevestig dus wat Peter publiceerde terwijl ik dit aan het typen was.
 
Ik heb het plankje op de linkerzijde deels eraf gesloot, het brak wat sneller dan verwacht. Zou het nu een idee zijn om een nieuw plankje te gebruiken en de lat iets meer richting de spant te buigen? geheel gaat waarschijnlijk niet (netjes) lukken.
IMAG0636.jpg


IMAG0637.jpg
 
Dat is misschien wel een goed idee, om een plankje los te maken kun je de lijm weer week maken met wat water Velasque. Even inweken, en daarna kun je je plankje voorzichtig loswrikken, omdat de lijm weer week is geworden.
Ik zou de rest van het plankje zo ook weghalen, en dan inderdaad een nieuw plankje buigen
 
Laatst bewerkt:
Het plankje is er redelijk gemakkelijk afgekomen en zou het volgende plankje zometeen beginnen te buigen
16099539262096279784122839667753.jpg


Bedankt allen voor de tijd en moeite om met mij mee te denken. Het wordt gewaardeerd!
 
Met een nieuw plankje heb ik niet het idee dat ik goed uit kan komen. Ik heb óf goede aansluiting aan de spant, maar geen aansluiting met het vorige plankje in de bocht of ik heb geen aansluiting met de spant maar wel met de vorige plank.

16099553903973130847941968736462.jpg

IMAG0641.jpg


IMAG0644.jpg
 

Bijlagen

  • IMAG0643.jpg
    IMAG0643.jpg
    171,6 KB · Weergaven: 133
Echt goed ga je dit niet meer krijgen, omdat de oorzaak van het 'probleem' eigenlijk al veel vroeger is ontstaan en word langzaam groter na iedere plank,
IMAG0637_bewerkt-1.jpg

Bij de witte pijltjes zie je dat vanaf A de planken enigszins schuin aan de boeg zijn gelijmd, dit noemen we het zogenaamde 'schotelen'. waarbij je ziet dat dit verschijnsel steeds een beetje groter word naar beneden toe (respectievelijk op de foto naar boven). Dit voorkom je door de latten wat beter te buigen en balsa aan te brengen bij de boeg zodat je wat meer lijmoppervlak krijgt. Ook het verjongen van je latten in een vroeger stadium helpt om dit te voorkomen. Ik weet niet of er één laag huidplanken op komt, of twee. Komt er een 2e laag dan kun je dit later weer weg schuren. Komt er maar één laag op dan zou je je latten niet helemaal tot de boeg moeten laten doorlopen, waardoor je dit langzaam oplost zie bijgevoegde foto;
JPG_8129_4178_bewerkt-2.jpg

bij de rode pijltjes eindigt de 1e lat, bij de blauwe de 2e enz. tot je bij de boeg bent waarna je weer gewoon verder kunt beplanken en het schotelen is opgelost.
Dus als je de laatste lat helemaal verwijderd en een nieuwe lat langs de voorgaande legt dan zie vanzelf dat de lat de neiging heeft om over de voorgaande te willen gaan liggen, tot dat punt schuin je de lat af (zoals bij de rode pijltjes) en ga je zo verder. Dat is misschien een stuk beter dan dat je alles er weer moet gaan af slopen. Succes!

Nadat je dat gedaan hebt kun je beter de beplanking afmaken vanaf de kiel naar boven, want anders is de kans groot dat je bij de kiel niet goed uit komt.
 
Echt goed ga je dit niet meer krijgen, omdat de oorzaak van het 'probleem' eigenlijk al veel vroeger is ontstaan en word langzaam groter na iedere plank,
Bekijk bijlage 413860
Bij de witte pijltjes zie je dat vanaf A de planken enigszins schuin aan de boeg zijn gelijmd, dit noemen we het zogenaamde 'schotelen'. waarbij je ziet dat dit verschijnsel steeds een beetje groter word naar beneden toe (respectievelijk op de foto naar boven). Dit voorkom je door de latten wat beter te buigen en balsa aan te brengen bij de boeg zodat je wat meer lijmoppervlak krijgt. Ook het verjongen van je latten in een vroeger stadium helpt om dit te voorkomen. Ik weet niet of er één laag huidplanken op komt, of twee. Komt er een 2e laag dan kun je dit later weer weg schuren. Komt er maar één laag op dan zou je je latten niet helemaal tot de boeg moeten laten doorlopen, waardoor je dit langzaam oplost zie bijgevoegde foto;
Bekijk bijlage 413874
bij de rode pijltjes eindigt de 1e lat, bij de blauwe de 2e enz. tot je bij de boeg bent waarna je weer gewoon verder kunt beplanken en het schotelen is opgelost.
Dus als je de laatste lat helemaal verwijderd en een nieuwe lat langs de voorgaande legt dan zie vanzelf dat de lat de neiging heeft om over de voorgaande te willen gaan liggen, tot dat punt schuin je de lat af (zoals bij de rode pijltjes) en ga je zo verder. Dat is misschien een stuk beter dan dat je alles er weer moet gaan af slopen. Succes!

Nadat je dat gedaan hebt kun je beter de beplanking afmaken vanaf de kiel naar boven, want anders is de kans groot dat je bij de kiel niet goed uit komt.

Dat klinkt als een hele goed tip Pietsan en dat ga ik proberen! De beplanking is enkel laags in mijn geval.

Laat je de planken wel volledig naar achter lopen of kort je dit dan ook in?
 
Je 1e poging ziet er vrij goed uit, bij de witte pijl a de knik van het snijden wat vlakker schuren en bij b moet het een mooi puntje worden te zien op mijn voorbeeld foto hierboven anders sluit de volgende lat niet mooi aan, buiten dit denk ik dat je wel goed zit met je lat.
16099612135187459792543851944069_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top