HMS Bounty 1/50 van Constructo

Ik adviseer ook om de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' eens op je gemak helemaal door te nemen, er staat nog meer in over het beplanken en allerlei tips waar je als beginner zeker je voordeel me kunt doen.
 
Ik zeg niks meer want het meeste is tot nu toe al gezegd, dus ik reageer even met niks om te gaan volgen. Leuke bouw en welkom en veel plezier met bouwen.

ps. Zeg ik toch nog iets, die spijkertjes waarmee je de raampjes van de achter partij hebt vast gezet mogen echt kleiner.
 
Ik zeg niks meer want het meeste is tot nu toe al gezegd, dus ik reageer even met niks om te gaan volgen. Leuke bouw en welkom en veel plezier met bouwen.

ps. Zeg ik toch nog iets, die spijkertjes waarmee je de raampjes van de achter partij hebt vast gezet mogen echt kleiner.

Altijd gezellig. De spijkertjes bij raampjes haal ik er later nog uit om het geheel nog eens te beplanken.
 
Momenteel heb ik het eerste latje verjongt (zie foto, het verjongde latje bovenop een originele). Het snijden van het latje heb ik gedaan door met een scherp mesje door het houten heen te duwen en dit over de gehele lengte van de streep te doen. Vervolgens heb ik dit geschuurd, maar ik krijg niet het gevoel dat dit allemaal met veel nauwkeurigheid kan.
 

Bijlagen

  • IMAG0616.jpg
    IMAG0616.jpg
    450,7 KB · Weergaven: 189
Momenteel heb ik het eerste latje verjongt (zie foto, het verjongde latje bovenop een originele). Het snijden van het latje heb ik gedaan door met een scherp mesje door het houten heen te duwen en dit over de gehele lengte van de streep te doen. Vervolgens heb ik dit geschuurd, maar ik krijg niet het gevoel dat dit allemaal met veel nauwkeurigheid kan.
Keulen en Aken zijn natuurlijk ook niet op één dag gebouwd, dus neem je tijd, leg de lat niet te hoog voor jezelf en je zal zien dat het steeds beter gaat. Je kan de lat na het buigen altijd nog wat bijschuren moest dat nodig zijn. (je lat op je foto ziet er goed uit:thumbsup:)
 
Inmiddels heb ik me gewaagd aan het buigen en het bevestigen van de verjongde plank. Het buigen doe ik zoals ik al eerder heb vermeld met een elektrische plankenbuiger. De plankjes bevochtig(?) ik middels kokend water in een wijnfles (deze is niet tijdens de bouw genuttigd ;)).

25.jpg


Het is nog lastig te zien of het plankje er goed strak en netjes op zit door de lijm, maar we gaan het wel meemaken denk ik...!

26.jpg


27.jpg
 
ik laat alles zitten doe ik al sinds 2004 mijn eerste boot voor de rest geen reden het beplankt sneller vind ik . en ik vind ook dicht is dicht , iedere boot is anders , liefst gebruik ik volle plank lengte waar mogelijk is.

ik hou mijn eigen manier van beplanken aan . wat het handigste is op dat moment
 
Ik ben hier eigenlijk een beetje te laat mee, maar hou je er wel rekening mee dat straks de eigenlijke kiel en stevens nog op de valse kiel moeten worden gelijmd. Want ik zie dat je de planken bij de boeg aan stuur- en bakboord netjes tegen elkaar aan laat sluiten, terwijl op de punt straks de voorsteven moet komen waar de planken tegen komen, dus het zou beter zijn om daar een kleine opening te houden die je dan aan de steven kan aanpassen. Op deze manier moet je straks dus veel meer materiaal weghalen. Een foto maakt het wat duidelijker,
27_bewerkt-1.jpg

Bij de rode lijn moet dus een opening te komen voor de latere voorsteven, die komt tussen de beplanking en niet er op, iets waar je dus een beetje van te voren rekening mee moet houden, dit geld voor de hele kiel + voorsteven.
M.a.w, stel dat de de kiel en voorsteven 5 mm dik zijn dan zou je hier minimaal 3 tot 4 mm ruimte moeten houden, waarna je de laatste mm met een vijl of schuurblokje aanpast aan de steven/kiel.
 
Ik ben hier eigenlijk een beetje te laat mee, maar hou je er wel rekening mee dat straks de eigenlijke kiel en stevens nog op de valse kiel moeten worden gelijmd. Want ik zie dat je de planken bij de boeg aan stuur- en bakboord netjes tegen elkaar aan laat sluiten, terwijl op de punt straks de voorsteven moet komen waar de planken tegen komen, dus het zou beter zijn om daar een kleine opening te houden die je dan aan de steven kan aanpassen. Op deze manier moet je straks dus veel meer materiaal weghalen. Een foto maakt het wat duidelijker,
Bekijk bijlage 413382
Bij de rode lijn moet dus een opening te komen voor de latere voorsteven, die komt tussen de beplanking en niet er op, iets waar je dus een beetje van te voren rekening mee moet houden, dit geld voor de hele kiel + voorsteven.
M.a.w, stel dat de de kiel en voorsteven 5 mm dik zijn dan zou je hier minimaal 3 tot 4 mm ruimte moeten houden, waarna je de laatste mm met een vijl of schuurblokje aanpast aan de steven/kiel.

Daar dacht ik inderdaad ook nog aan. De handleiding is daar een beetje vaag over. Maar het is verstandig om daar nu alvast rekening mee te houden. Ik zal wel even wat wegsnijden en schuren om wat speling te creëren. Bedankt voor de tip!
 
Op aanraden van Pietsan ben ik vandaag nog even aan de slag gegaan om wat ruimte te maken voor de steven. Ik heb tussen de aansluiting van de plankjes het enige gesneden en geschuurd. Dit kost in ieder geval nog enige tijd, maar het begin is er alvast.

Daarnaast heb ik ook de eerste twee verjongde planken toegevoegd en laten drogen.
28.jpg
 
Back
Top