Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zeg niks meer want het meeste is tot nu toe al gezegd, dus ik reageer even met niks om te gaan volgen. Leuke bouw en welkom en veel plezier met bouwen.
ps. Zeg ik toch nog iets, die spijkertjes waarmee je de raampjes van de achter partij hebt vast gezet mogen echt kleiner.
Keulen en Aken zijn natuurlijk ook niet op één dag gebouwd, dus neem je tijd, leg de lat niet te hoog voor jezelf en je zal zien dat het steeds beter gaat. Je kan de lat na het buigen altijd nog wat bijschuren moest dat nodig zijn. (je lat op je foto ziet er goed uitMomenteel heb ik het eerste latje verjongt (zie foto, het verjongde latje bovenop een originele). Het snijden van het latje heb ik gedaan door met een scherp mesje door het houten heen te duwen en dit over de gehele lengte van de streep te doen. Vervolgens heb ik dit geschuurd, maar ik krijg niet het gevoel dat dit allemaal met veel nauwkeurigheid kan.
Haha, ja dat gevoel ken ik wel. Ik zal het voortaan doen!Als je de foto's na het uploaden nog even in je verhaal zet, hoeven wij hem niet aan te klikken om het te zien. Zeker ik ben nogal lui aangelegd![]()
Schuur jij dan achteraf de koppen van de spijkers af? Ik heb weleens gehoord van mensen die dat doen om het realisme van de nagels in de planken van echte boten na te bootsen.Ik laat alle spijkets zitten in de. Romp
Ik had de romp van jouw HMS Victory gezien. Dat zag er netjes uit! Ik kon de spijkers er niet in terugzien. Heb je dat dan op een manier weggewerkt?Mijn bouwverslagen staat op pagina 7 enz
Ik ben hier eigenlijk een beetje te laat mee, maar hou je er wel rekening mee dat straks de eigenlijke kiel en stevens nog op de valse kiel moeten worden gelijmd. Want ik zie dat je de planken bij de boeg aan stuur- en bakboord netjes tegen elkaar aan laat sluiten, terwijl op de punt straks de voorsteven moet komen waar de planken tegen komen, dus het zou beter zijn om daar een kleine opening te houden die je dan aan de steven kan aanpassen. Op deze manier moet je straks dus veel meer materiaal weghalen. Een foto maakt het wat duidelijker,
Bekijk bijlage 413382
Bij de rode lijn moet dus een opening te komen voor de latere voorsteven, die komt tussen de beplanking en niet er op, iets waar je dus een beetje van te voren rekening mee moet houden, dit geld voor de hele kiel + voorsteven.
M.a.w, stel dat de de kiel en voorsteven 5 mm dik zijn dan zou je hier minimaal 3 tot 4 mm ruimte moeten houden, waarna je de laatste mm met een vijl of schuurblokje aanpast aan de steven/kiel.
Ah, dat is dus een belangrijk voordeel van een tweede laag beplanking!2 de dunne laag is gelijmd op de eerste