Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er mooi uit!
Vraagje: Welke beits gebruik jij voor je masten?
Wat geeft dat gelijk een heel andere aanblik, Piet. Mooie details bij het staande want. Met die afwisseling tussen ‘bouwen’ en ‘tuigen’ kan ik mij helemaal vinden.Ik heb besloten om eerst het staand want van de fokkemast te zetten en daarna de volgende mast te bouwen, zo is er een beetje variatie in het bouwproces..
Eerst de hoofdtouwen van het want,
Bekijk bijlage 514121
Daarna de fokkestag met de loze stag (deze stagen krijgen geen slingerstag, omdat de fokkestag een stagzeil draagt) om de masttop met muis en strop,
Bekijk bijlage 514122
de loze stag is ongeveer de helft dunner als de fokkestag en beide zijn met hart blokken en talrepen bevestigd op de boegspriet,
Bekijk bijlage 514123
het want en de stagen gereed,
Bekijk bijlage 514124
en het hele plaatje;
Bekijk bijlage 514125
Op modellen van oudere data zie je dit ook niet Peter, de Beagle is van de 19e eeuw, vandaar. Met de invoering van de puttingband werden de touwen of kettingen van het puttingwant ook vervangen door ijzeren staven.nog nooit eerder gezien, mooi strak werk weer Piet![]()
Valt mee Koos, ik heb alleen de zwarte (eigenlijk bruine) stukken gebruikt, dus ik heb de witte nog en kan nog wel een paar standaards maken....De schaakstukkendoos zal onderhand wel leeg zijn denk ik![]()