Triplex voor zichtdelen heb ik zelf ook vervangen in mijn modellen. Zichtwerk zou niet van triplex moeten zijn
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Daar ben ik het wel mee eens Peter. Ik zou best een paar tientjes over hebben voor een bouwdoos zonder triplex. Als de Beagle is afgebouwd dan schaf ik een model aan van Vanguard Models, geen triplex, alleen mooie houtsoorten, dit staat op de planning; https://vanguardmodels.co.uk/product/hms-sphinx-1775/
Dat is wel een heel mooi scheepje Piet, daar kun jij wel weer een kunstwerkje van maken.Ik zou best een paar tientjes over hebben voor een bouwdoos zonder triplex
Alhoewel een Brik ook wel een 'Snauw' werd genoemd indien ze twee vol getuigde masten had met gaffelzeilen en stag- en kluiverzeilen, kwam de snauwmast ook wel voor achter de kruismast van bijv. fregatten, waar dan de bezaan (bezaanszeil) aan werd gevoerd en ook wel 'snauwzeil' werd genoemd. later ik meen in de 2e helft van de 19e eeuw werd de snauwmast vervangen door een 'jackstag' eerst van touw en later van metaal waaraan dan de gaffelzeilen met banden of bindsels werden aangeslagen.Dat is weer een heel fraaie mast geworden Piet, die snauwmast, is die specifiek voor dit scheepstype?? of wordt die meer gebruikt
Verder met de constructie van de fokkemast; vandaag de mast gebeitst, 12 woelingen aangebracht van 0,3 mm dik bruin garen en 3 slagen per woeling, de nommerstukken (oren), de slijtlijst voor en de snauwmast aan de achterkant gemonteerd
(de snauwmast dient als een soort hulpmast, hierlangs werden de gaffel en de rakbanden van het brikzeil gehesen).
De slijtlijst is gemaakt van 2 x 2mm noten en de snauwmast van 3 mm dik rondhout (linden), de nommerstukken heb ik uit de kit gebruikt,
Bekijk bijlage 513260
De mars is nog niet verlijmd, daar moeten nog blokken en ringen op/aan.
Bekijk bijlage 513261
Bekijk bijlage 513262