HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Bovenste berghout is bij de de Victory opgebouwd uit smallere planken, en bij Granddad ook.
Dus dat worden berghouten van 3 mm breed, en dat weer wél conform Caldercraft.

Niet helemaal juist
Bij de Victory wordt aangegeven dat de onderste berghout bestaat uit 4 stuks 5 x 1 mm en daarboven 1 stuks 4 x 0,5 mm = totaal 24 mm breed dus

De middelste en bovenste berghout bestaan uit 3 x 3,5 x 1 mm = 10, mm breed

Ik vind het wel meevallen, maar had al gezegd dat het een 'hell of a job' zou worden. Sinds wanneer luisteren de ouwe niet naar de jonkies :hammer:

Klopt Henk, maar de berghouten van de Agamemnon laten die éne van 4 mm niet zien.
De totale breedte van de berghouten bij de Agamemnon dus in werkelijkheid ook smaller.
Daardoor krijg je bij de Victory die "verspringing" aan de bovenkant van de berghouten

I.i.g. goed te weten de berghouten boven de onderste bestaan uit smallere planken, dat is op de Agamemnon ook.:D

Yes!!
Alle blokken en touw uit de kit worden vervangen door Morope touw en Poolse blokken:cool:

Heb net bij clasicmodel.com mijn blokken besteld. Bedankt voor de tip. Ze hadden onvoldoende 3 en 5mm blokken, die zal ik later moeten bijbestellen.
2mm blokken hebben ze helemaal niet. Die heb ik besteld bij Syren Ship Model Company|Boxwood ship model rigging blocks|Ship Model rigging rope |turned brass cannon| Chuck Passaro. Ook perenhout, dus dat zal wel passen.
De kleur heb ik neutraal gelaten. Op foto's van de Victory zijn de blokken vrij licht van kleur.
Nu alleen nog touw bestellen.
Gr.
Paul

Mooi werk Paul, 2 mm blokken durf ik niet aan te beginnen hoor.
De 3 mm zijn al ver...... klein;)
De kleur heb ik bewust donker gekozen; dit om straks in combinatie met het touw enig contrast te hebben.

Heb net bij clasicmodel.com mijn blokken besteld. Bedankt voor de tip. Ze hadden onvoldoende 3 en 5mm blokken, die zal ik later moeten bijbestellen.

In een keer hebben ze in Nederland deze blokken ontdekt, en prompt wordt de winkel leeggekocht :D

Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben met mijn berghouten(sinds vanochtend)
Zat net nog even bij de Victory van Alexandru op MSW te kijken (het mooiste project daar naar mijn mening) en die kan het wél
boos.gif

Top_and_Butt.jpg

Ik ben er nog niet uit, ik heb een plan B, maar ga toch nog een poging wagen met plan A.
Ik had gisteravond een medebouwer aan de telefoon die vondt dat ik mij wel snel uit het veld liet slaan; dat kan ik niet accepteren natuurlijk
boos.gif

Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben met mijn berghouten(sinds vanochtend)
Zat net nog even bij de Victory van Alexandru op MSW te kijken (het mooiste project daar naar mijn mening) en die kan het wél
boos.gif

Nou, Klaas, ik vind jouw voorbeeld er zeker niet slechter uitzien dan de foto van Alexandru. Volhouden dus!!
Paul

Heb je hier wat aan? Ik kan er een A4tje mee vol zetten. (even op afbeelding klikken voor een groter formaat. Die ziet er beter uit dan onderstaande)

berghouten_zps6022c0b8.jpg

Ik heb op deze manier de duigen van een vat gemaakt. Vorm uitknippen en met grijze pritt stift op een plankje geplakt. Blijft op z'n plek zitten tijdens het vijlen en is daarna zonder lijmresten te verwijderen. Wat ik dan ook nog even doe is de twee die tegen elkaar komen te zitten tegen elkaar houden en over wat schuurpapier wrijf dat vlak op de tafel ligt om een zo recht mogelijke aansluiting te krijgen. Als je het wil proberen, stuur dan even een pb met je mailadres. Dat stuur ik er een pdf van.

Ga ik doen Paul, zojuist even in een rommelkist zitten grasduinen, en een goed stuk aluminium gevonden; morgen eerst maar eens een malletje maken.
Dat moet wel helpen om ze allemaal (120 stuks) identiek te krijgen.

Dat is inderdaad precies de maat van mijn plankdelen Erik.
Zoals ik al zei, net hierboven, ga ik het eerst eens met een malletje proberen.
Als ik dat ding niet gemaakt kan krijgen volg ik jouw oplossing.
Dank je;)

"Top and Butt" system, here we go
handenwrijven.gif

Maar..................
Er zit nóg een addertje onder het gras.
Als ik 2 lagen van dat systeem op elkaar zet, kom ik niet aan 10 mm, maar aan 7,5 mm.
Hoogste punt + laagste punt wat daar boven ligt is samen 7,5 mm.
4 lagen is dus 15 mm..... ik heb 20 mm nodig.
Alexandru heeft daar een berghout van dezelfde grootste breedte boven gelegd om zijn totale breedte te halen:

Top_and_Butt1AIag.jpg

Ik daarentegen heb die extra plank in het midden gelegd om aan die 20 mm te komen:

P1010412.jpg

Ik heb Alexandru zojuist via MSW maar even een PB gestuurd met de vraag waarom hij een volle plank bovenop heeft gelegd....
Ik vermoedt dat dat met het doorkruisen van de poorten te maken heeft.
Je verzwakt naar mijn idee het systeem als je er uitsparingen voor de poorten uit haalt.

Wordt vervolgd

Mijn eerste gedachte was ook de poorten. Dan kan je ook voorkomen dat er kopse naden t.p.v. een poort zitten. Bij jou verdeling met de volle plank in het midden ontkom je daar dan misschien niet aan. Wat me ook opvalt is dat bij jouw proefstukje de kopse naden boven elkaar zitten terwijl die bij Alexandru verspringen.

Ik heb ze even opnieuw aan elkaar gelegd, volgens het systeem van Alexandru, met een volle plank aan de bovenzijde.
Zo zie je maar weer; goed dat er iemand kritisch mee kijkt!
Dan zie je dat er een naad zit op steeds een kwart van de planklengte.
De bovenste 2 liggen dus een kwart verder dan de onderste 2.
De onderste 2 liggen ook nog eens in spiegelbeeld van de bovenste 2.
Goed opletten straks dus;)

Vandaag een malletje maken, en even op antwoord van Alexandru wachten!

P1010414.jpg

Als ik dit voorbeeld zie zijn in feite alle planken hetzelfde. Door de voor en de achterkant te gebruiken en ze links of rechts georiënteerd te gebruiken kan je het patroon vormen.

Betekent inderdaad een nauwkeurige mal maken en ieder latje perfect pas daarin maken.

Back