HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Sorry Paul, had deze vraag even per ongeluk over het hoofd gezien.
Ik heb er de tekeningen bij gepakt, en het zou als volgt moeten zijn.
5 stuks per kant in totaal.

1x schoot van de blinde (onderste grote zeil aan de boegspriet) ligt horizontaal.
1x schoot van het grootzeil (onderste zeil van de grote mast) ligt schuin,
1x hals van het gootzeil (ligt schuin)
1x schoot van de fok (onderste zeil van de fokkemast) ligt schuin
1x main brace (weet de Ned. vertaling niet)
Bij de laatste heb ik een probleem, als ik hem zet zoals Caldercraft dat aangeeft zit hij met een gaatje boven het dakje van de zijgallerij.
Da's raar, want dan komt het touw uit in de officiers verblijven:confused:
Het lijkt mij dat hier eigenlijk en schijf hoort te zitten conform de Victory, dus óp het potdeksel van de verschansing van het poopdek, dat zou een stuk logischer zijn.
Ik denk dan ook dat ik daar de schijf dus zet, maar da's voor later, kan dat nu nog niet goed zien.
Als iemand mij nu een fout ziet maken, dan graag even zeggen hé

(Ik wordt gék van die benamingen:rolleyes:)

Dat zijn er een heleboel. Bij de Victory ben ik er nog niet uit. Ik wil het precies weten voordat de tweede beplanking boven het bovenste berghouterop gaat. Bij McKay zie ik er twee aan elke kant, en op de bouwbeschrijving heb ik ze nog niet gezien. Nog even goed zoeken dus, ik vind het een erg mooi detail.
Gr. Paul

De bouwbeschrijving geeft ze waarschijnlijk ook niet aan denk ik.
Ik ben uitgegaan van de tekening van de Agamemnon, en gekeken waar gaatjes voor die touwen geboord moesten worden.
Die gaatjes heb ik vervangen door de schildpadden.
Op de echte schepen lopen die touwen nooit door een simpel gat lijkt mij i.v.m. schavielen enzo.

1x main brace (weet de Ned. vertaling niet)
Bij de laatste heb ik een probleem, als ik hem zet zoals Caldercraft dat aangeeft zit hij met een gaatje boven het dakje van de zijgallerij.
Da's raar, want dan komt het touw uit in de officiers verblijven:confused:
Het lijkt mij dat hier eigenlijk en schijf hoort te zitten conform de Victory, dus óp het potdeksel van de verschansing van het poopdek, dat zou een stuk logischer zijn.
Ik denk dan ook dat ik daar de schijf dus zet, maar da's voor later, kan dat nu nog niet goed zien.

Als je boven het dak van de galerij een gat boort, kom je toch uit op het poopdeck?

Hmmm, moet nog eens goed kijken, maar waarschijnlijk heb je gelijk.
Ik kan het op de huidige stand niet goed beoordelen:o

De schildpadden zitten er in:D
Heb wel een aantal nieuwe moeten maken, want de schijven waren niet naar tevredenheid. (Ach, zo blijf je bezig)
Ze steken 1mm+ buiten de 1e beplanking uit om er straks met de 2e beplanking netjes tegen aan te kunnen werken.
De buitenste staan inderdaad schuin, dat heeft te maken met de "loop" van het touw.

P1010375.jpg

Om Piet zijn verslag niet te "vervuilen" iets over de 2e beplanking;
De 2e beplanking boven de waterlijn maak ik ook in ander noten, iets gladder en minder snel splinterend.
+/- 2 jaar geleden heb ik een mooie voorraad noten houten latjes kunnen kopen van een winkel die stopte.
Ik heb nog bijna voldoende om het deel boven de waterlijn te kunnen beplanken met 1 x 4 mm noten, dat klopt qua schaal ook iets beter, zoals Piet al aangaf.
Moet er een paar bestellen bij Historische Modelbouw, is daar het goedkoopste.
Op deze manier ben ik nog wel 10 jaar bezig, dus ik hoop niet dat jullie haast hebben;)

Niet helemaal Paul.
Ik heb wel zulke schijven, maar die ogen aan de buitenzijde van de romp weer te grof.
In dit geval heb ik gekozen voor deze maat omdat ze juist qua schaal redelijk kloppen (aan de buiten, zichtbare zijde)
Dat houdt dan in dat ze aan de binnenkant iets dieper liggen.
Op zich géén bezwaar omdat daar de "gangway" van het volgende dek oversteekt.

Het wordt tijd dat Sjors weer eens veel op de bus moet zodat je weer een beetje bij kunt komen.

Je hebt zeker oog voor de kleinste details en hebt het goed opgelost. Ben benieuwd wat de volgende speciale aanpassing gaat worden

Wanneer gaan we hem weer life zien, Klaas? Ben wel benieuwd...

Excuus - haar

Stom, nooit stil gestaan bij dit soort detail's. Fraai opgelost, en weer wat geleerd.

Ik heb er wel bij stilgestaan, maar te laat :mad:, ... moet er ook nog twee maken, terwijl de tweede huid er al op zit en twijfel of ik het ooit zo mooi ga kunnen krijgen zoals jij nu hebt gedaan. Voor mij dus ook een goede les...

Dank jongens, ik hou wel van die kleine details, en het houdt mij van de straat;)

@Hans,
Ze zal weer te zien zijn op de ontmoetingsdag in April 2015 in Duizel, dus heb nog en winter om de romp en het upper gundeck klaar te hebben met álle details.

@Jan,
Er komt nóg een detail, en MOOOOOOOIIIIIII!!!!!
maar daar wordt in de toekomst aan gewerkt.
Zal ook eerlijk zijn; ik krijg daar behoorlijk assistentie bij, meer zeg ik nog niet.

Laatst bewerkt:
Back