HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

schilpadblokken

Mooi detail weer klaas je schildpadblokken. Op de Victory die ik heb gebouwd zaten er ook schildpadblokken, twee op het voorschip (bak) voor de schoten van de blinde en twee helemaal achter voor de schoten van het grootzeil. Deze blokken hebben een metalen behuizing en zijn op de verschansing geplaatst.
Bijgaand een foto,

Ik had deze ook gezien in het boek "Anatomy of Nelson's Ship" Piet.
Feitelijk is het zo toen ik deze zag dat ik vermoede dat ze op de Agamemnon ook moesten zitten.
Klopte ook, alleen op een andere plaats.:D

Dat heb ik sommige ook gezien en verschillende hebben het weer weg gehaald omdat het geen gezicht was.
Maar ik denk zoals jij het doet Klaas dat het er beter uit komt te zien.
Ik denk dat ik mijn Aggy maar ff in de koelkast zet tot jij verder bent, kan ik een hoop overnemen :D:D
M.A.W netjes !!!!!!!

Dat heb ik sommige ook gezien en verschillende hebben het weer weg gehaald omdat het geen gezicht was.

Klopt Sjors, Maar als ik ze er op had zitten zoals "A" (jij weet wie ik precies bedoel) had ik ze ook gesloopt.;)
Bovendien zijn deze wel erg grof vindt ik, ongeveer even groot als een geschutspoort.
Ik denk inderdaad dat het beter is als de beplanking óver de randen van de behuizing ligt, en niet er tégen.
Mijn ruimte voor de schildpad is maar 2,5 mm x 5 mm.
Mijn blokje is in totaal maar 6mm hoog, en op de foto 10mm (als ik naar de planken kijk.)
Foto zoals hij bij mij níet komt te liggen

A109.jpg

Laatst bewerkt:
Ook McKay heeft de schildpadblokken ingetekend; 2 voor en 2 achter. Gelukkig is het bij de Victory wat gemakkelijker, omdat ze op de reling liggen.
Misschien dat ik messing schijven gebruik, die kun je nog dunner krijgen dan houten schijven. Maar voorlopig ben ik daar nog helemaal niet aan toe :):).
Paul

Messing is zéker een optie, heb ik naar gekeken, maar had geen juiste maat:(
De Agamemnon heeft er 4 aan elke zijde ingebouwd in de romp, maar er is er één die mij niet helemaal duidelijk is; het lijkt van een takel te zijn, maar dat moet ik nog even uitzoeken voor ik ze er allemaal in zet.

@Paulbo,
Klopt er liggen schildpadblokken op de reling. Maar er zitten ook twee schijven in de romp.
Op de bovenste rij geschutpoorten tussen de eerste en twee vanaf de ingang naar voren en tussen de 5e en 6e geschutpoort.
Jan Zwart
BlokInRomp_zps82298a3c.jpg

Leuk hé, alles tot in de perfectie uitzoeken:cool:
Ben benieuwd of mijn vriend Henk dit weet, anders heb ik eindelijk iets om af te keuren;););)

Ik denk dat je er een schijfje hout tussen moet kunnen leggen wat je hebt geknipt met een gaatjes tang. Die hebben verschillende diameters. Dan kun je heel klein werken. Wanneer je in het midden een gaatje boort. Kun je dit schijfje in de dremel klemmen met zo'n schuurpad hulpstuk. Wanneer deze draait kun je met een vijltje de v vorm er in vijlen. En met schuurpapier glad maken. :p

Ik heb vandaag weer een poort afgewerkt en verder de "schildpadden" gemaakt.
Lastig om kritisch voor jezelf te zijn hoor; de schijven liggen eigenlijk té diep.:mad:
Er komt nog 1 mm buiten beplanking bij, dus de schijven zelf moeten op het randje van de behuizing liggen.
Op het randje dus, + 1 mm beplanking geeft een beter beeld.
Conclusie; 10 nieuwe maken!

(Allemaal de schuld van Henk; fouten zijn niet geoorloofd, moet het anders jaren horen;);))

@Paulbo,
Klopt er liggen schildpadblokken op de reling. Maar er zitten ook twee schijven in de romp.
Op de bovenste rij geschutpoorten tussen de eerste en twee vanaf de ingang naar voren en tussen de 5e en 6e geschutpoort.
Jan Zwart
BlokInRomp_zps82298a3c.jpg

Deze foto laat zien dat de beplanking niet óver de randen van het blok loopt, maar dat het geheel in één keer geplaatst is.
Wéér iets om over na te denken:o

@paulbo,
Jan Zwart

De eerste loopt wat schuin, zoals op je foto en deze.

full

De tweede loopt horizontaal, zoals op de volgende foto. Dit soort details zijn zo gemakkelijk te missen, dat ik bang ben heel veel over het hoofd te gaan zien. Opletten geblazen dus!!

full

Foto's van Forums / POF Build Logs / 1:96 HMS Victory Scratchbuild - Model Ship Builder

Gr. Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Back