HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Toch zou ik voor de verouderde look gaan Klaas, of je moet het hele schip werf nieuw maken want dan hoort het te glimmen.

Ik vind de verouderde plaatjes ook wel mooi. Het is wel zo dat na verloop van tijd de plaatjes vanzelf verouderen en van kleur veranderen, dus ik begrijp je dilemma.

Op de foto zijn de verouderde plaatjes het mooist (vind ik).

rysy4amy.jpg

Je haalt je weer een hoop werk op je hals. Je kan dus alleen maar gaan verouderen zodra je je plaatsjes hebt aangepast. Als je na het verouderen gaat knippen of vijlen aan een plaatje, dan zie je dat direct. :lol:

Je zal dus alles eerst dry fit moeten passen en dan pas gaan verouderen

Je haalt je weer een hoop werk op je hals. Je kan dus alleen maar gaan verouderen zodra je je plaatsjes hebt aangepast. Als je na het verouderen gaat knippen of vijlen aan een plaatje, dan zie je dat direct. :lol:

Je zal dus alles eerst dry fit moeten passen en dan pas gaan verouderen

Dat had ik ook al door Henk, en dat gaat steeds veel tijd kosten.
Het is nog een twijfel punt, maar de plaatjes van Jan zijn doorsnede laten ook zien dat ze hun glans verliezen.
Ik was op zoek naar het witte poeder van Ron, maar kan het niet meer vinden, en néé ik heb het nergens anders voor gebruikt hoor ;)

Morgen de laatste hand maar leggen aan het BB berghout en die die kant met beplanking gelijk trekken met de SB kant.
Heb dus nog tijd voor diepgaande overwegingen.

Punt is ook, en dat gaf Piet ook al aan, dat het bijna heiligschennis is om een mooi beplankte romp te verstoppen onder het koper:(

als je even reeel in de planning kijkt, tussen het aanbrengen van de plaatjes en het afronden van het model zal toch ook nog zeker wel een paar jaar zitten en dan verkleuren de plaatjes vanzelf, zo mooi kun je ze zelf niet maken.

om op het punt van Piet terug te komen, je kunt de onderzijde waar de koperplaatjes komen dus op zijn jan-boerenfluitjes afwerken en daarna met de koperplaatjes perfect maken :)

als je even reeel in de planning kijkt, tussen het aanbrengen van de plaatjes en het afronden van het model zal toch ook nog zeker wel een paar jaar zitten en dan verkleuren de plaatjes vanzelf, zo mooi kun je ze zelf niet maken.

om op het punt van Piet terug te komen, je kunt de onderzijde waar de koperplaatjes komen dus op zijn jan-boerenfluitjes afwerken en daarna met de koperplaatjes perfect maken :)

Zeker een punt Jan!!
Ik heb je foto even opgeslagen, dan kon ik hem uitvergroten om het beter te zien, en dat ziet er inderdaad wél beter uit dan nieuw!
Maar de onderkant op z'n Jan boeren fluitjes afwerken.... dat moet je maar kunnen;)

Pas op Jan, vooral als je de plaatjes glimmend laat, vallen onregelmatigheden zoals deuken en bobbels heel erg op. Met de plaatjes zelf kun je weinig corrigeren. De afwerking onder de waterlijn is dus minstens zo belangrijk als die boven de waterlijn.
Gr. Paul

Ik ben een keer tegengekomen dat iemand wc-eend gebruikte om metaal te verouderen. Heb er zelf nog niet mee getest. Maar misschien is het een proefje waard.

Ik heb het net teruggevonden. Was meer als alternatief voor brass black en bevat meerdere stappen:

Deze methode heb ik ook gebruikt. Inderdaad werkt het niet altijd even goed, maar ik heb wel gemerkt dat als je eerst goed ontvet (met wc-eend bijvoorbeeld), daarna alles een tijdje (half uur tot een uur denk ik) in de azijn legt en dan pas alles een nacht (of langer) in de glorix laat liggen, het resultaat een heel stuk beter is.
Let wel op dat je alles tussendoor steeds goed afspoelt met water, anders kun je wat reacties krijgen van azijn met chloor bijvoorbeeld. Deze oplossing is in ieder geval wat goedkoper dan brass black en je krijgt echt een goede vaste zwarte kleur.

Ik maak het mezelf er niet makkelijker op hoor!!
2 bestaande alternatieven:

het model van Admiralitymodels; géén bekopering maar onder water gevernist.

Agamemnon6.jpg

Het model in Buckler's Hard (de werf waar ze gebouwd is) hier ook géén gele banden!

bucklershard9.jpg

http://modelshipsnboats.com/wp-content/uploads/2013/06/HMS_Victory.jpg

Grote resolutie afbeelding dus ik doe het even met een link. Geeft een mooi totaalbeeld inclusief het onderwaterdeel. Dat komt naar mijn idee aardig in de buurt van jouw proefje met de verouderde plaatjes. Geef idee of dat nog originele beplating is, maar ik vind het wel aardig staan.
Als je het zonde vind om je hout achter plaatjes te verbergen, dan lijkt me wit schilderen niet echt een alternatief. Je ziet er iets meer van, maar het zit toch weer verstopt. Dan zou ik voor de geverniste variant kiezen.

Dat is in Portsmouth, en of dat de originele beplating is weet ik eigenlijk ook niet.

Feitelijk is het énige mogelijke alternatief de bovenste geverniste versie.
Persoonlijk vindt ik dat het mooist.
Het schip (model) klopt verder ook gewoon, want ze heeft verder de originele kleuren.
Het houten onderste deel vindt ik zeker níet misstaan.
Mijn 2e beplanking zit er tot nu mooi strak op, dus als dat zo blijft kan ik hier nog voor gaan.
Genoeg om over na te denken dus..............

Back