HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Mooi gemaakt Klaas, erg netjes!
Je blijft een groot voorbeeld voor mij als beginnend modelbouwer :worship: ;)

Vandaag lekker door kunnen werken, de verschansingen van het halfdek staan definitief op hun plaats.
Hier moesten deze onderdelen gelijmd worden bovenop de 1 romp beplanking en daarna de 3 voorste spantkoppen wegzagen:confused:
Ik heb gedeeltelijk Piet zijn voorbeeld gevolgd, en deze voor iets meer dan de helft ingezaagd, daar in de zaagsnede een los latje gelegd ter dikte van die snede, zo wordt het automatisch weer een stevige kop.
Op de bovenste verschansings delen latjes (eigenlijk nieuwe spanten) gelijmd.
Op deze latjes komt later de binnen verschansing.
Omdat de romp direct sterk naar buiten loopt kun je die latjes niet aan de binnenkant van de romp lijmen, want dan ben je de juiste hoek kwijt.
Oké, kokers gemaakt in de dubbele wand, daar lijm in gestort en dan de verschansing met de nieuwe spantjes plaatsen.
(Het is bijna beton storten:cool:)
Het poopdek helpt hier even om de juiste symetrie bij de zijkanten van de achtergallerij te behouden.
Morgen als alles goed droog en hard is de klemmen er af en de latjes uit de zaagsnede halen, kopjes met een beiteltje doorsnijden en hatseflats; klaar is Kapitein *S*
Dan de hele zaak netjes schuren.

P1010399.jpg

P1010401.jpg

Netjes! Mooi werk, dat gaat zeker een mooi schip worden

(Klaas, ik heb mijn tekst wat aangepast - het ziet er simpelweg erg goed uit)

Laatst bewerkt:
Hij gaat fijn Klaas.
Vraag....waarom heb jij een poort afgetekent op de achterste verschansing ??????
Heb ik iets gemist ?????
ja Klaas, ik ga weer naar de plaatjes......

Vraag....waarom heb jij een poort afgetekent op de achterste verschansing ??????
Heb ik iets gemist ?????

Kan ik uitleggen......
Ik ging uit van het feit dat de Agamemnon 64 stukken had (in totaal)
Er zouden óók stukken hebben gestaan op het bakdek.
Dus.... staan er teveel op het halfdek.
Toen heb ik overwogen om 2 stukken weg te halen op het halfdek en die te plaatsen op de bak..... (vandaar het aftekenen) Waren er 8, twee naar de bak, dus 6 over.
Dus een nieuwe verdeling.

Totaal fout:
Aggy heeft 64 stukken volgens de registers, maar er konden indien nodig extra stukken geplaatst worden op en rond het bakdek.
Meestal waren dat carronades, op een bepaald punt in haar history zelfs 12.
Ik heb nu extra carronades in mijn bezit (4 stuks) om straks extra toe te voegen op het bakdek.

Conclusie:
De bewapening blijft origineel 64 stukken met een aanvulling van extra carronades op de bak; Ten tijde van de slag om Trafalgar historisch verantwoord.

Klaas, haal je heks maar weer van haar bezem hoor!

Moet ze weer aan de slag in plaats van plezier maken!

Vegen!

Hm, toch ook wel weer jammer! Je had wel succes met je zwempakje, Klaas!

Nix muiterij, veel te druk met andere zaken helaas,
...maar als de kat van huis is....

full

En naar mijn weten heeft Diederik zich aan de Hollandse zijde geschaard. Hoe kan hij dan muiten bij de Engelsen? Het is z'n plicht z'n tegenstander te sarren :P De Engelsen met hun spreekwoorden over the Dutch zijn niet anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje voor Sjors.
Ik ben begonnen met de gallerijen, dus heb ik iets wat mij opvalt.
Bij alle verslagen van de Aggamemnon zie ik dat de bovenste verschansing van het poopdek +/- 1 tot 1,5 mm hoger zit dan de spiegel.
Verderop in de verslagen zie ik dat bovenkant spiegel en veschansing gelijk zijn getrokken.
Vermoedelijk door de verschansing terug te schuren tot de hoogte van de spiegel.
Mobbsie heeft het anders gedaan, en de spiegel iets gelift zoals jij zei.
Ik zit er aan te denken de bovenkant van de spiegel te voorzien van een latje van 1 mm hoog, zo zit bij mij alles gelijk.
Een stuk van de verschansing afschuren lijkt mij namelijk géén optie.
Graag even jouw mening.
Ik heb vooruit gekeken en het lijkt mij géén probleem te zijn.

P1010404.jpg

Klaas,

Ik denk dat het probleem van ons allemaal ( i.i.g die van mij ) dat de verschansing te hoog zit.
We hebben het daar al eens over gehad.
Jij kon dat voorkomen door de verschansing te laten zakken.
Het kwam door de onderste hoek.
Die sloot niet aan op gedeelte waar het dek zit.
Die van mij moet ik sowieso afschuren
Anders sluit het poop dek niet aan.
Daarom heeft Mobbsie de spiegel gelift.
Maar dan kloppen de verhoudingen niet meer.
Hij heeft een lat extra onder de spiegel gemaakt.
Kom je zo er een beetje uit ?
Anders hoor ik het morgen wel.
Ga zo maar weer achter het stuur kruipen...

Is duidelijk Sjors, ik zet die mm op de spiegel, dat heeft nergens gevolgen voor de bouw, ook niet bij de ornamenten op de achterkant e.d.:cool:

Op de foto zit dat latje nog in de vorm op de spiegel te drogen, als dat goed in vorm staat kan hij gewoon vast.

Ik vind dat latje wel een mooie oplossing. Meteen een strakke afwerking.

Back