HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik zat gisteren met Mobbsie the kletsen over de geschutpoorten.
Nu blijkt dat de geschutpoorten die vlak voor het poop dek zit, niet goed geplaatst zijn.
Als de trappen er tegen worden geplaatst is er geen ruimte meer voor het kanon.
Die poort moet een paar ( 2 of 3 ) mm richting de boeg.

Ik heb dit "probleem" van ochtend nog eens nagekeken bij mijn eigen bouw, en vergeleken met de situatie bij Mobbsie.
Tja, hij heeft toch een klein "foutje" gemaakt.
Ik zag dit omdat de bewuste poort bij mij niet verschoven hoeft te worden.
De "fout" zit hem in het volgende;
De voorgevormde wand staat (op zijn foto te zien) waarschijnlijk niet goed.
Zijn complete wand staat 2 á 3 mm te ver naar achteren. precies wat hij tekort komt bij het bewuste kanon.
Het is de bedoeling dat de verticale rand op het midden van spant 15 wordt gelijmd, en de 4 planken worden dan ook op het midden vast gezet.
Anders gaat óf de wand, óf de planken "zweven"
Hij heeft, althans zo lijkt het op zijn foto de verticale wand voor de spant laten stoppen.

De situatie zoals het moet:

full

Je hebt nu nergens problemen, ook niet aan de achterkant, want de grote achterwand past er perfect tegenaan.

Je kunt het controleren door ervoor te zorgen dat poort 1 en 3 precies naast de spanten staat.

full

Zo blijft er exact genoeg ruimte over voor het kanon onder de trap

Bij Caldercraft past bij mij alles gewoon angstaanjagend goed;)
Dat is de reden waarom het bouwen bij mij langzaam gaat, ik meet en pas alles meerdere malen éérst in dry-fit

Gelijk maar even een korte up-date:
Het beplanken gaat langzaam maar gestaag verder.
Ondertussen (voor de afwisseling) de roosters en trapgaten op het upper gun deck aan het maken. Alles nog gewoon als losse onderdelen.
Wat mij dan weer tegenvalt zijn de mastvoeten.
Caldercraft levert daar triplex plaatjes voor (ligt er op de foto naast)
Ik heb de zichtbare vervangen voor (messing) meer passende exemplaren

full

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Inderdaad een stuk mooier de mastringen die je gebruikt. (het zijn ringen, die eigenlijk bestaan uit keggen. De "mastvoet" rust op de kiel) Maar dit terzijde, punt is dat het er prachtig uitziet.
(het middelste blok op het model met het vierkante gat is de mastvoet.)

Klopt Piet, ik gooi die 2 altijd door elkaar;)
Het mooie is dat het nu inderdaad keggen zijn.

Klopt Piet, ik gooi die 2 altijd door elkaar;)
maakt niets uit hoor Germt, ik heb ook nog steeds moeite met al die benamingen, maar omdat best wel veel mensen deze twee dingen door elkaar halen liet ik het even zien.

Ok Germt,

Ik had net foto's gemaakt voor je van de template waar Mobbsie het had neer gezet.....
Die kunnen dus de emmer in......
Dus dan heb je kans dat het bij mij ook verkeerd zit :(
Ga weer gelijk kijken !
Heb ik ff mazzel.
Per ongeluk goed gedaan :banana:
Anders kan ik altijd nog een klein stukje plank verwijderen.
Ik heb het boven gedeelte al weg gehaald anders zit het maar in de weg.

Sjors

Mooi Sjors, een stukje plank verwijderen was natuurlijk een optie geweest.
Moet wel toegeven dat de tekening van Caldercraft doet sugereren dat die 4 planken volledig op de spant liggen.
Het is dankzij de 2 kanonnnen die ik gemaakt had voor de pasvorm dat ik zo ben uitgekomen.
Ik maak in lastige of cruciale fasen altijd eerst een dry-fit of een proefstukje.
Daarom duurt het bij mij zo lang ;)

Aansluitend op de discussie betreffende de beting en spil op het upper gun deck ben ik gaan zoeken naar de funktie van de spil op dat dek, en dat is zoals Dirk al zei voor het tillen van zware lasten, en hijsen van de ra's.
Maar tijdens het zoeken zag ik op de tekening uit het boek "HMS Agamemnon at war" dat er niet één, maar twee betingen staan bij de oven (groene pijlen)

full

En nu:confused:
Simpel; in plaats van op tijd naar bed, gewoon een tweede beting scratchen conform de eerste:cool:

full

Nu klopt het weer conform het originele schip.
Nu hoor ik jullie (en met name Sjors ;)) zeggen: "die zie je straks toch niet" :rolleyes:

Bij mij echter wel; er ligt een rooster op het bakdek wat precies boven de voorste beting ligt, bij mij blijft dat rooster uitneembaar om zicht te hebben op het dek eronder.
Ik overweeg nog om in dat deel dan ook banken en tafels tussen de stukken te plaatsen om het geheel compleet te maken.
Maar dat is voor later:cool:

Alles staat los, en kan nu in het doosje met afgewerkte onderdelen, hoef ik ze straks alleen nog maar op hun plaats te lijmen!

Het is nog een gedachten spinsel.....
Terwijl ik rustig door ga met de romp beplanken ga ik tussendoor als ik moet wachten, een proefdek van het bakdek maken met een GROOT gat er in.
Ik heb een tekening van de structuur van de dekbalken, en die zouden dan door dat gat wél zichtbaar moeten zijn.
Daar tussendoor heb je dan een inkijk onder het bakdek.
Zeg maar een klein stukje Admiraliteits model, of het iets wordt??
Gaat ff duren, zoals gezegd; is een zijdelings probeerseltje:rolleyes:

Je probeert maar een end weg :D
Ik doe er misschien wel mijn voordeel mee.....

Nu ff iets anders.
Ik heb de template van Mobbsie gekregen om de geschutpoorten af te tekenen.
Kan ik mijn tekeningen heel houden.
Maar nu blijkt, toen ik het net even probeerde, dat in de hoeken van de geschutpoorten de dekbalken zichtbaar blijven.
Klopt dat of heb ik het verkeerd gedaan ?
Op de tekening staat dat de 5 dekbalken aan de achterzijde ( steven ) aan de linkerzijde van de frames komen.
Netjes gedaan en nu krijg ik dit :mad:
HELP !

Sjors

Ik begrijp niet goed wat je precies bedoeld.
Ik zet zo even een foto van mijn dekbalken, ze zijn volgens tekening geplaatst.
De foto laat de STUUR boord zijde zien (rechterkant dus)
Op het uppre gun dek liggen ze nog los, op het lower dek dus niet.

ffe wachten......

full

Dit is de situatie bij mij.
De potlood streepjes op het dikke lower dek zijn de plaatsen waar de plaatjes voor de insteeklopen staan (gewoon ter persoonlijke controle)
Als ik de lijnen verbind (de rode lijnen) dan klopt het volgens mij, en zal ik géén dekbalk zien.
De zichtbare dekbalken liggen bij mij nog los, maar liggen aan de juiste kant van de spanten, althans volgens de tekening.
Ze liggen dus tussen spant 10 en 11 tegen over elkaar.
Bij spant 9 en 10 dus links, en bij spant 11 t/m 14 rechts.

Ik heb net de balken met de tekening gecontroleerd, en bij mij liggen ze exact volgens tekening, dus zo moet het kloppen!
Je maakt snel een vergissing door ze aan de verkeerde kant van de spant te leggen.

Ik ben nog niet zover, maar met deze discussie kan ik zeker mijn voordeel doen. Er zijn veel overeenkomsten tussen de Victory en de Agememnon. Ga zo door dus :)

Geen probleem hoor Paul, de Victory en de Agamemnon zijn vergelijkbaar.
En ja ik kijk eerlijk gezegd met name op MSW ook af, en daar kan ik mijn voordeel mee doen.
Mijn "experiment" met de betings en deels opengewerkt bakdek moet zijn uiteindelijk beslag nog vinden, maar het is leuk om er over na te denken.;)
Zo komen alle geïnteresserden uiteindelijk op een "hoger plan"

Volgens mij moet ik naar bed en niet gaan bouwen.....
Het klopt ( denk ik ) wel.
Weet niet waar ik fout heb zitten kijken maar goed.

Heb jij de planken al geschuurd of werk jij zo pijnlijk netjes ??????
Als je zo netjes werkt dan mijn complimenten !!!!!!!!
Ik mag schuren en vuller gebruiken .
Maar dat wist ik al bijna van te voren.....
Op 1 of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar.
Daarom ben ik blij dat er dubbele beplanking op zit.
Kan ik rotzooien met de eerste laag.
Maar komt goed.....
Ik hoef alleen maar naar mijn vorige schepen te kijken.
Had ik hetzelfde.

Sjors

Heb jij de planken al geschuurd of werk jij zo pijnlijk netjes ??????

Dat probeer ik wel.
Ik moet ook wel, want ik heb maar een 2 kamer appartementje;)
Ik overweeg wel om ook een verslag te openen op MSW voor de daar aanwezige kennis.
Maar moet even uitzoeken hoe het plaatsen van foto's daar gaat

Back